تاریخ: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۲۴۰۸۲۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش قیمت حامل‌های انرژی و مواد اولیه از مشکلات واحد‌های فولادی است/ اشتغال ۲ هزار نفری صنعت فولاد در زنجان

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان افزایش قیمت حامل‌های انرژی تامین مواد اولیه از بورس و محدودیت ایجاد شده برای مصرف برق در واحد‌های فولادی مصوبه‌های کشوری دارند، گفت: حل این مشکلات خارج از اختیارات استانی است و نمی‌توان برای این واحد‌ها در محدوده استان کاری کرد.

به گزارش می‌متالز، ناصر فغفوری امروز با اشاره زمزمه‌های شنیده شده در مورد تعطیلی چند واحد فولادی در استان اظهار کرد: این واحد‌های مشکلاتی دارند که وجود یک مصوبه ملی برای افزایش قیمت برق مصرفی در واحد‌های فولادی یکی از آن‌ها است که اگر اجرا شود افزایش ۳۰ درصدی این حامل انرژی را در این واحد‌ها موجب خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به محدودیت ایجاد شده در مصرف برق واحد‌های فولادی از تابستان اشاره و تصریح کرد: این محدودیت و افزایش قیمت پیش‌بینی شده برای برق مصرفی در واحد‌های فولادی مشکلاتی را برای فعالیت این واحد‌ها ایجاد کرده است.

وی تامین مواد اولیه از بورس با توجه به الزام قانونی که در این مورد وجود دارد را از دیگر مشکلات واحد‌های فولادی دانست و افزود: مجموع این مشکلات، فعالیت برخی از واحد‌های فولادی فعال در استان را برای مالکان آن‌ها غیرقابل توجیه اقتصادی کرده است و آن‌ها صحبت از تعطیلی واحد‌های خود می‌کنند.

فغفوری با تاکید بر اینکه مشکلات عنوان شده از جمله افزایش قیمت حامل‌های انرژی تامین مواد اولیه از بورس و محدودیت ایجاد شده برای مصرف برق در واحد‌های فولادی مصوبه‌های کشوری دارند، ادامه داد: حل این مشکلات خارج از اختیارات استانی است و نمی‌توان برای این واحد‌ها در محدوده استان کاری کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با ابراز امیدواری برای کاهش محدودیت‌های مصرف برق در واحد‌های فولادی طی چند روز آینده گفت: باید متوجه بود که افزایش قیمت حامل‌های انرژی در نهایت بر روی قیمت تولیدات این واحد‌ها تاثیر خواهد گذاشت و مابه‌التفاوت قیمت در نهایت باید توسط مصرف کننده جبران شود.

وی تامین مستمر برق مورد نیاز واحد‌های فولادی و افزایش ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌ها از طریق تعمیر و بهسازی آن‌ها را از راهکار‌های کمک به واحد‌های تولیدی فولاد عنوان کرد و افزود: همه ما متوجه هستیم که در مورد نیروگاه‌های برق آبی با توجه به وضعیت موجود خیلی نمی‌توان تکیه کرد چرا که فعالیت این نیروگاه‌ها وابسته به وجود آب است.

فغفوری، ترغیب واحد‌های تولیدی برای سرمایه‌گذاری تامین برق مصرفی مورد نیاز خود از طریق خرید الکتروموتور، تولید برق خورشیدی و یا نیروگاه‌های گازی را از راهکار‌های پیشنهادی برای کاهش مشکلات واحد‌های فولادی دانست و افزود: بر اساس تفاهم‌نامه موجود بین وزارت نیرو و وزارت صنعت معدن و تجارت تامین گاز واحد‌های تولیدی که اقدام به سرمایه‌گذاری برای تامین برق در واحد‌های تولیدی خود بکنند به قیمت پالایشگاه‌ها انجام خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان تعداد واحد‌های فولادی فعال در استان را ۱۵ واحد اعلام و تصریح کرد: اغلب واحد‌هایی که با محدودیت‌های ایجاد شده برای برق دچار مشکل شده‌اند واحد‌های ذوب هستند و نورد‌ها مصرف بالایی ندارند.

فغفوری تعداد واحد‌های ذوب دارای مشکل را پنج واحد عنوان کرد و گفت: این واحد‌ها بیش از ۲ هزار اشتغال دارند که اغلب آن‌ها به دلیل فرسوده بودن دستگاه‌ها مشکلات بیشتری نسبت به دیگر واحد‌ها دارند.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده