به گزارش می متالز، مصطفی معینی با بیان اینکه تمرکز شرکت تراورس بر انجام فعالیتهای فنی و اجرایی است، گفت: یکی از ویژگیهای بارز در شرکت این است که شفاف کار میکنیم و همه فعالیتها تحت نظارت و کنترل قرار دارد.
تراورس در منطقه غرب آسیا بزرگترین شرکت تخصصی در زمینه خدمات مهندسی راه آهن است، تعداد بالای ماشینآلات و تجهیزات این شرکت فاصله را با شرکتهای داخلی و منطقهای زیاد کرده، شرکتی ترکیبی هستیم که هم تولید و مصرف کننده، توسعه دهنده و هم نگهداری شبکه ریلی را انجام میدهیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه در چهار نقطه کشور کارخانه تولیدی داریم گفت: فرآوردههای بتنی مورد نیاز توسعه شبکه ریلی را تولید میکنیم. به غیر از ریل که از خارج وارد میشود سایر تجهیزات و قطعات مورد نیاز را از داخل تامین میکنیم. در بخش ریل هم در ابتدای تولید قرار داریم که امیدواریم تولید این کالا که ارتباط مستقیمی با توسعه زیرساختها دارد و استراتژیک است، عملیاتی شود.
معینی درباره تاثیر تحریم در عملکرد تراورس گفت: تحریم وجود دارد اما مهم آن است که چگونه آنرا مدیریت کرده و به چه شکلی با آن برخورد کنیم که نیازهایمان تامین شود، بخش قابل توجهی از آن قابل هدایت و جبران است.
وی در پاسخ به این پرسش که دولت تاکید داشته که بخش ریلی در اولویت باشد، آیا به عنوان یک شرکت فعال بخش ریلی در عمل این اولویت را احساس کردهاید؟ پاسخ داد: به نسبت بودجهای که برای حملونقل به صورت عمومی و خصوصی تخصیص داده می شود به این بخش اعتبارات خوبی داده شده است.
به گفته معینی مطالبات تراورس به صورت ماهانه از طریق ارسال و تایید صورت وضعیت کارهای انجام شده به کارفرماها ایجاد میشود، بخش قابل توجهی از آنرا، اوراق مشارکت و اسناد خزانه دریافت کردیم که متضرر شده ایم. نقد کردن اوراق از طرق بورس، فرابورس و کارگزاری است و به صورت آزاد کسی نمیتواند آنرا بفروشد. این اسناد تنزیل 5 تا 35 درصدی دارد، در واقع این زیانی است که پیمانکار متحمل میشود.
وی با اشاره اینکه نبود نقدینگی یا کمبود آن تاثیر خود را دارد عنوان کرد: مجموع عدم پرداخت ها برخی مواقع با مشکل مواجهمان کرده است. همه دولت و بخش خصوصی در یک قطار نشستهایم و حرکت میکنیم. هر اتفاقی در این قطار بیفتد همه از آن در جهت مثبت یا منفی متاثر میشویم. در تمامی ادوار دولتها به نوعی به بخش حملونقل ریلی توجه داشتهاند، در دولت فعلی نیز این بخش جزء چهار برنامه اصلی رئیس جمهوری بوده که امیدواریم بهرهوری لازم را از آن ببریم.
وی افزود: حملونقل ریلی مجموعه بابرکتی برای کشوری است که میخواهد توسعه یابد. هر جا این مجموعه وارد میشود ایمنی را به دنبال دارد، شاید همین مسئله عامل توجه دولتها به حملونقل ریلی بوده، ایمنی و کاهش تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی از دیگر مزیتهای حمل و نقل ریلی و در خیلی از موارد موثر تر از حملونقل جادهای است، به عنوان نمونه می توان به نسبت یک ششم سوخت مصرفی آن به حمل و نقل جاده ای اشاره کرد.
معینی با اشاره اینکه باید همه مراکز استانها به شبکه ریلی متصل شوند توضیح داد: امسال راهآهن مراغه ارومیه به طول 182 کیلومتر به شبکه ریلی متصل شد، با این کار ایمنی و امنیت به آنجا رفت، اشتغالزایی در منطقهای که این مجموعه وارد میشود به وجود میآید و از سوی دیگر با محیط زیست سازگار است و مقدار بسیار کمی زمین برای توسعه آن در مقایسه با جاده اشغال میشود. باید از بخش خصوصی حمایت کنیم و امیدواریم ضعفهایی که در مطالبات این بخش وجود دارد به زودی برطرف شود.
وی به این پرسش که اشاره کردید راهآهن امنیت میآورد سالهاست چند پروژه ریلی در جنوب شرق کشور در حال ساخت است اما با وجود اهمیت بسیار بالا پیشرفت راهآهن چابهار زاهدان پس از سالها 30 درصد است، چرا به این پروژه کمتر توجه میشود اما راهآهن مراغه ارومیه به راحتی اعتبار میگیرد، پاسخ داد: برخی از بحثها در حوزه سیاستگذاری است و تلاش مسئولان خدمت رسانی در حوزه حمل و نقل ریلی به تمام نقاط کشور است. به عنوان مجموعه ای که کار پیمانکاری و اجرایی را به عهده داریم، در حوزه کاری خود تلاش می کنیم و تمامی هدفمان به اتمام رساندن سریع و با کیفیت پروژه های در دست است.
ایران در شاهراه استراتژیکی قرار گرفته است که باید به آن توجه ویژهای شود. تراورس مجری ابرپروژه راهآهن قزوین رشت است و تا پایان امسال به بهره برداری میرسد.