تاریخ: ۰۲ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۲۵
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۲۴۱۲۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

دو شرط مهم برای اصلاح وضعیت بورس و ارزیابی مصوبه ۱۰ بندی حمایت از بازار

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه ضمن ارزیابی اثر مصوبه ۱۰ بندی حمایتی از بورس، دو شرط مهم برای اصلاح وضعیت بازار را اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، سعید جعفری با اشاره به مصوبه ۱۰ بندی حمایتی از بورس به ایسنا گفت: این تصمیمات مربوط به لایحه بودجه سال آینده بود که دولت تقدیم مجلس کرد و برخی بند‌ها ابهام داشت که باعث نگرانی شده و افت قیمت‌ها در بازار را تشدید کرده بود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین تصمیمات بعد از ارائه لایحه، سقف ریالی قیمت گاز خوراک پتروشیمی‌ها بود که معادل قیمت گاز صادراتی تا حداکثر سقف ۵۰۰۰ تومان و نرخ گاز سوخت هم معادل ۲۰۰۰ تومان می‌شود. این ارقام نسبت به اعدادی که در لایحه اعلام شده بود منطقی‌تر است. بطور کلی نرخ فرمول خوراک پتروشیمی از اساس مشکل دارد. چراکه بر اساس قیمت گاز اروپا محاسبه و این موضوع باعث می‌شود پتروشیمی‌ها از رقبا عقب بمانند و جذابیت سرمایه‌گذاری از بین برود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مواردی که اعلام شده، می‌تواند برای بازار سرمایه مسکن باشد. اما از آنجایی که در قالب بودجه است، هر سال این ریسک وجود دارد دولت مجددا عدد قابل توجهی اعلام کند. به همین دلیل بحث خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع فولادی و سیمانی نیازمند تعیین فرمول بلند مدت است تا سرمایه‌گذار راحت‌تر تصمیم گیری کند. این تصمیمات موقتی است و ریسک‌هایی که اخیرا اضافه شده با این تصمیمات پوشش داده شد.

جعفری درباره تصمیماتی که برای بازارگردانی عرضه اولیه‌ها و بازگشت مالیات نقل و انتقال سهام به صندوق تثبیت بازار سرمایه گرفته شده نیز توضیح داد: این تصمیمات قطعا روی بازار تاثیر مثبت دارند. در واقع هر مبلغی که در جهت تثبیت بازارگردانی مخصوصا در بخش عرضه اولیه‌های دولتی تزریق شود به شرایط بازار کمک می‌کند. این رویکرد دولت نسبت به بازار سرمایه مثبت ارزیابی می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر قصد دولت جبران آسیبی است که به اعتماد بازار سرمایه وارد شده، باید قیمت‌گذاری دستوری از اقتصاد بطور کامل حذف شود. برای مثال در صنعت خودرویی، مردم خودرو را با قیمت آزاد می‌خرند، اما کارخانه‌دار باید محصول را ۵۰ درصد پایین‌تر از بازار آزاد عرضه کند. از طرف دیگر شرکت‌های پتروشیمی مجبور هستند ارز را در سامانه نیما ۲۰ تا ۳۰ درصد پایین‌تر از ارز آزاد عرضه کنند. این موارد باعث می‌شود رغبت به سرمایه‌گذاری در بازاری که دولت قیمت‌ها را تعیین می‌کند از بین برود.

به گفته جعفری، موضوع دیگری که به بازار سرمایه کمک می‌کند، توافق در مذاکرات سیاسی است. برعکس اینکه گفته می‌شود بازار سرمایه علاقه‌ای ندارد توافق انجام شود، اگر یک توافق جامع صورت گیرد، جریان ورود فناوری آزاد می‌شود و بسیاری از شرکت‌ها می‌توانند طرح توسعه اجرا کنند و در آن شرایط رشد حقیقی بازار را شاهد خواهیم بود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده