تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۵۰
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۲۴۱۵۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اتفاق عجیب در بودجه/ روش جدید بررسی بودجه چیست؟

‌می‌متالز - نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح کلیات طرح بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس موافقت کردند.

به گزارش می‌متالز، قانون فعلی نحوه بررسی بودجه در مجلس به این شکل است که لایحه بودجه تقدیم مجلس می‌شود و مستقیما به کمیسیون تلفیق رفته و بعد از بررسی و تصویب کلیات و جزئیات آن، به صحن می‌آید. حال وقتی سخن از تغییر شیوه بررسی لایحه بودجه می‌شود منظور چیست؟

یعنی مجلسی‌ها به منظور تعامل بیشتر با دولت و صرفه‌جویی در وقت و هزینه، آیین‌نامه را به این نحو اصلاح می‌کنند که ابتدا کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق طی بازه زمانی مشخص بررسی شده و به صحن بیاید و در صورت تصویب آن، مجدد به کمیسیون تلفیق بازگشته و جزئیات نیز در بازه زمانی مشخصی بررسی شود.

با کلیات این طرح (تغییر شیوه بررسی لایحه بودجه) موافقت شده و با ۱۷۶ رای موافق، ۶۲ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از ۲۵۶ نماینده تصویب شد که بر اساس آن لایحه بودجه، در مهلتی معین، ابتدا به کمیسیون تلفیق می‌رود و پس از تصویب کلیات لایحه بودجه در این کمیسیون، به صحن علنی خواهد رفت.

در صورت رد کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، این لایحه به دولت باز خواهد گشت.

همچنین بررسی گزارش کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در مورد طرح دوفوریتی اصلاح ماده (۱۸۲) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. دو فوریت این طرح در جلسه علنی روز سه شنبه ۲۳آذر ماه به تصویب رسیده بود.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده