تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۹
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۲۴۱۷۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در هشت ماه گذشته محقق شد

افزایش تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی

‌می‌متالز - تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی هشت ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۱۷هزار و ۲۷۴ هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۶هزار و ۴۲۶ هزار میلیارد ریال معادل ۲/ ۵۹درصد افزایش داشته است.

به گزارش می‌متالز، سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمامی بخش‌های اقتصادی طی هشت ماه ابتدای سال جاری مبلغ ۱۱هزار و ۴۸۱هزار میلیارد ریال (۱۱.۴۸۱.۴هزار میلیارد ریال) معادل ۵/ ۶۶درصد کل تسهیلات پرداختی است. سهم تسهیلات پرداختی بابت تامین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در هشت ماه ابتدای سال جاری معادل ۴هزار و ۶۹هزار میلیارد ریال (۴.۰۶۹.۳ هزار میلیارد ریال) بوده است که حاکی از تخصیص ۴/ ۳۵درصد از منابع تخصیص‌یافته به سرمایه درگردش تمام بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۱۱.۴۸۱.۴هزار میلیارد ریال) است. از ۵هزار و ۱۵۷هزار میلیارد ریال (۵.۱۵۷.۴ هزارمیلیارد ریال) تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۹/ ۷۸درصد آن (مبلغ ۴.۰۶۹.۳ هزار میلیارد ریال) در تامین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تامین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.

شایان ذکر است که همچنان باید در تداوم مسیر جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود. بر این اساس ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آن‌ها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشار‌های مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به‌عنوان یک ابزار مهم درتامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده