تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۵
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۲۴۱۷۴۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

چشم انداز بازار مواد اولیه فولادی در ۲۰۲۲

‌می‌متالز - تحلیلگران چشم انداز بازار جهانی فولاد در سال ۲۰۲۲ را همچون سال‌های قبل حول محور تحولات چین برآورد کرده اند. البته این سناریو تغییراتی داشته است. این بار بحث بهینه سازی مصرف انرژی و اهداف کربن زدایی چین مرکزیت بحث‌ها را در بر گرفته است. احتمالا سال آینده نیز کنترل تولید فولاد چین ادامه دارد و برای کاهش مصرف انرژی برنامه تعطیلی خطوط تولید قدیمی در دستور کار است و شاید سخت گیری‌ها بیشتر هم بشود.

به گزارش می‌متالز، بحث تعدیل تولید نیز در بازار سنگ آهن مطرح است و تولید کننده هایی، چون واله اظهار داشته اند که اگر قیمت روندی نزولی داشته باشد سال آینده تولید را ۱۲ تا ۱۵ میلیون تن کاهش می‌دهد. ریو تینتو نیز قیمت زیر ۱۰۰ دلار را قیمت مطلوبی نمی‌داند.

محدودیت‌های عرضه و تقاضای زغال سنگ هم احتمالاً باقی می‌ماند. مدتی طول می‌کشد تا انرژی‌های تجدیدپذیر چین سهم معناداری از بازار داشته باشند و تقاضای زغال سنگ برای مدتی بالا خواهد ماند. سال ۲۰۲۱، چین برای ۵۶.۸ درصد از مصرف انرژی خود به زغال سنگ متکی بود.

در راستای برنامه‌های کربن زدایی صنعت فولاد نیز در حال حاضر یکی از راهکار‌های کارآمد افزایش استفاده از قراضه در فرایند تولید فولاد است. در صنعت فولاد امریکا، نسبت کوره‌های الکتریکی (EAF) که از ضایعات آهن به عنوان ماده خام اصلی استفاده می‌کنند، ۷۰ درصد از کل تولید فولاد خام این کشور است. این رقم برای چین حدود ۱۰ درصد است، ولی قصد دارد این میزان را در میان مدت تا بلند مدت به ۲۰ درصد برساند. این بدان معناست که تقاضا برای ضایعات آهن در نهایت افزایش خواهد یافت و توازن عرضه و تقاضا برای قراضه احتمالاً محدودتر خواهد شد.

در حال حاضر حجم بازار صادرات قراضه که عمدتاً در کشور‌های توسعه یافته مانند امریکا، اروپا و ژاپن گسترش داشته، ۱۰۰ میلیون تن در سال است. چین هم فعلا چاره‌ای جز اتکای بیشتر به واردات ندارد.

به احتمال زیاد تعادل عرضه و تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۲ دچار انحراف می‌شود. این به این دلیل است که تاکنون عرضه مازاد چین موجب تعادل عرضه و تقاضای جهانی شده و حال دیگر تداوم مازاد عرضه چین کار آسانی نیست. حتی اگر تقاضای چین در سال آینده راکد باشد، اگر عرضه افزایش پیدا نکند، مازاد عرضه چین مشابه سال ۲۰۲۱ خواهد بود. اگر چین بیش از حد عرضه نکند، بازار جهانی فولاد چاره‌ای جز تحمل کمبود عرضه نخواهد داشت.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده