تاریخ: ۰۷ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۵
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۴۲۲۱۲

۸۰ درصد ترانزیت ریلی کالا از مرز سرخس خراسان رضوی انجام می‌شود

می متالز - مسوول روابط عمومی راه آهن خراسان گفت: ایستگاه بین المللی راه آهن سرخس با سهم ۸۰ درصدی از ترانزیت ریلی کالا در کشور به عنوان بزرگترین مرز ریلی ایران محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، جواد معراجی فر روز افزود: یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن انواع کالای ترانزیتی در ۹ ماه امسال از طریق مرز ریلی سرخس به کشور‌های آسیای مرکزی حمل شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴.۶ برابر افزایش داشته است.

وی ادامه داد: این میزان کالا با ۲۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه واگن حمل شده که بیش از یک میلیون و ۱۲۳ هزار تن ترانزیت وارده و ۱۲۶ هزار تن ترانزیت صادره بوده است.

مسوول روابط عمومی راه آهن خراسان گفت: بیشتر این کالا‌ها شامل گوگرد و کالای کانتینری از مبداء کشور‌های آسیای مرکزی وارد کشور شده و از مرز بندرعباس صادر شده است و سایر بار‌های ترانزیتی نیز از مسیر‌های دیگر از جمله مرز رازی و میرجاوه خارج شده اند.

وی افزود: از دلایل عمده استقبال مشتریان از حمل ریلی کالا‌های ترانزیتی و رشد چند برابری ترانزیت ریلی مرز سرخس، می‌توان به امکان سیر کالا با واگن‌های ایرانی از خطوط عریض و نرمال کشور ترکمنستان، نرخ مناسب حمل، ایجاد قطار‌های مستقیم برنامه‌ای و کاهش زمان سیر کالا‌های ترانزیت اشاره کرد.

پیش از شیوع ویروس کرونا سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن کالا در حوزه ریلی خراسان رضوی شامل ادارات کل راه‌آهن خراسان و راه‌آهن شرق کشور جابه‌جا می‌شد که حدود ۴۰ درصد آن مربوط به حمل و نقل داخلی بود.

با توجه به اتصال خط آهن جمهوری اسلامی ایران به آسیای میانه از طریق خراسان رضوی و قرار گرفتن این استان در مسیر دالان‌های بین‌المللی ۶۰ درصد حمل و نقل سالانه ریلی کالای این استان در حوزه برون مرزی و در بخش ترانزیت، واردات و صادرات صورت می‌گیرد.

هزار و ۴۰۰ کیلومتر، معادل ۱۴ درصد از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی ایران مربوط به محدوده خراسان رضوی است.

همچنین این استان بیشترین سهم و رتبه نخست جابه‌جایی مسافر را در ناوگان ریلی ایران دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خراسان رضوی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده