تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۲۴
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۷۶۰۹۷

رکورد ترانزیت ریلی کالا در پایانه سرخس شکسته شد

می متالز - مدیرکل راه آهن خراسان گفت: پس از 27 سال از آغاز به کار پایانه راه آهن سرخس ترانزیت کالاهای آسیای مرکزی از طریق این مرز ریلی سال گذشته به یک میلیون و 274 هزار تن رسید و رکورد جدیدی در این زمینه ثبت شد.
رکورد ترانزیت ریلی کالا در پایانه سرخس شکسته شد

به گزارش می متالز، «محمدهادی ضیایی مهر» روز چهارشنبه افزود: این میزان کالای ترانزیتی با 20 هزار دستگاه واگن از کشورهای آسیای مرکزی بارگیری و از طریق راه آهن مرزی سرخس وارد کشور شده که تاکنون بی سابقه بوده است.
وی اظهار داشت: عمده محموله های ترانزیتی در این مدت گوگرد با 945 هزار تن و کود شیمیایی با 261 هزار تن بوده است که گوگرد ترانزیت شده نسبت به سال قبل از آن 29 درصد افزایش داشته است.
وی گفت: گوگرد و کود شیمیایی به ترتیب 74 و 20 درصد از مجموع کالاهای ترانزیتی در این مسیر را به خود اختصاص داده و دیگر کالاها نیز شامل پنبه، ماش و شمش آلومینیم بوده است.
ضیایی مهر افزود: در این مدت ترکمنستان 71 درصد، ازبکستان 28 درصد و تاجیکستان یک درصد سهم بارگیری کالاهای ترانزیتی را به خود اختصاص دادند.
وی اظهار داشت: سال گذشته 85 هزار تن کالاهای ترانزیتی نیز از بندرعباس و ترکیه به مقصد کشورهای آسیای مرکزی حمل شده که اغلب به صورت کانتینری بوده است.
او گفت: فعال ترین کریدور ترانزیت ریلی جمهوری اسلامی ایران، کریدور سرخس - بندرعباس است که پارسال در کنار مسیرهایی همچون سرخس - رازی سهم 95 درصدی ترانزیت ریلی را به خود اختصاص داد.
مدیر کل راه آهن خراسان به فعالیت های صورت گرفته از قبیل استمرار تخفیف های تا 50 درصدی در تعرفه حمل کالاهای ترانزیتی اشاره کرد و افزود: رفع گلوگاههای زیرساختی ترانزیت در پایانه ریلی سرخس و کریدورهای ترانزیتی و همچنین کاهش زمان سیر کالاهای ترانزیتی با راه اندازی و استمرار قطارهای برنامه ای و مستقیم سرخس - بندرعباس از عوامل افزایش ترانزیت ریلی از مرز سرخس در سال گذشته بوده است به نحوی که این محور ترانزیتی توانسته سهم 80 درصدی ترانزیت ریلی کشور را به خود اختصاص دهد.
وی اظهار داشت: مجموع مبادلات کالا شامل صادرات، واردات و ترانزیت از طریق راه آهن در مرز ریلی سرخس و کشورهای آسیای مرکزی پارسال بیش از 2 میلیون تن کالا بود در حالی که این رقم در سال 96 یک میلیون و 970هزار تن کالا بوده است.
تبادل ریلی کالا با آسیای مرکزی از 2 مرز سرخس در خراسان رضوی و اینچه برون در استان گلستان انجام می شود.
به خاطر قدمت بیشتر، زیرساخت های بهتر و فاصله مناسبتر عمده تبادلات تجاری با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان از طریق ایستگاه راه آهن سرخس صورت می گیرد.

عناوین برگزیده