به گزارش میمتالز، سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن در یادداشتی در فضای مجازی اعلام کرد: با تلاشهای چهار ماهه و عملیاتی کردن تفاهم با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و پاکستان، ترانزیت بار ریلی کشور با دو برابر شدن نسبت به سال قبل، رکورد تاریخ ۱۰۰ ساله راهآهن را شکست. وی با بیان این که تا پایان سال هر روز این رکورد جابه جا خواهد شد، افزوده است: این در حالی است که آن چه به ما تحویل شد کمترین تعداد لکوموتیو گرم طی هفت سال گذشته، آن هم با دو هزار میلیارد تومان بدهی بود.
وی ابراز امیدواری کرده که در سال آینده با حمایت وزیر راه و نیز افزایش لکوموتیو، ضمن جبران عقبماندگی چندین ساله، رکورد حمل بار داخلی و مسافر نیز جابه جا شود. خبر خوب مدیر عامل راه آهن در حالی است که ایران به رغم داشتن موقعیت ویژه به لحاظ ترانزیت بار، نتوانسته است از مزایای صنعت ترانزیت آن طور که باید، بهرهمند شود. ایران هم اینک در مسیر دالانهای تجاری مختلف از جمله دالان شمال-جنوب، دالان اقتصادی چین- آسیای میانه- آسیای غربی، دالان حمل و نقلی تعریف شده میان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) مانند دالان اسلام آباد-تهران-استانبول و دالان ایران- عراق- سوریه قرار گرفته است. با وجود این ظرفیتهای بر زمین مانده که در خود تقویت تحریم ناپذیری کشور را به همراه دارند، هم اینک شاهد فعالیت و سرمایه گذاری سنگین رقبای منطقهای برای فعال سازی دالانهای تجاری موازی ایران هستیم. مانند مسیر ترانزیتی با اتصال بندر ترکمن باشی در ترکمنستان به بندر باکو در آذربایجان از طریق ایجاد خط کشتیرانی در عرض دریای خزر، توافقنامه لاجورد و اتصال کشورهای افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه، سرمایه گذاری گسترده چین ذیل ابتکار کمربند و راه در مسیر اقتصادی چین-پاکستان، برنامه ریزی ترکیه برای تبدیل شدن به هاب ترانزیتی منطقه که تهدیدی جدی برای مزیتهای نسبی ایران در این زمینه به شمار میروند.
گزارش ۲۵۰۱۷۸۲۳ مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهد که عملکرد ترانزیتی کشور در بخش ریلی از سال ۹۲ تا ۹۹، بسیار کمتر از بخش جادهای بوده و در بازه ۰.۵۳ میلیون تن تا ۱.۵۹ میلیون تن در سال نوسان داشته است. آن هم در شرایطی که این شیوه حمل و نقل مزیتهای غیر قابل انکاری نسبت به شیوه جادهای دارد. بر این اساس، میزان بار ترانزیت شده از ۰.۵۳ میلیون تن در سال ۹۲ تا ۱.۵۹ میلیون تن در سال ۹۶ افزایش یافته است، اما پس از آن و تا سال ۹۹، به کمتر از نصف کاهش یافته و به ۰.۷ میلیون تن در سال عقبگرد کرده است.
منبع: خبرگزاری مردم فردا