تاریخ: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۸:۱۰
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۷۴۵۱۸

ترانزیت ریلی کشور از مسیر سرخس کاهش یافت

می متالز - مدیرکل راه آهن خراسان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ترانزیت وارده از کشورهای آسیای مرکزی به کشور از کریدور سرخس - بندرعباس در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۷۰ درصد کاهش یافته است.
ترانزیت ریلی کشور از مسیر سرخس کاهش یافت

به گزارش می متالز، مصطفی نصیری ورگ روز سه‌شنبه افزود: پیش از این دو محصول عمده گوگرد و پنبه خام از کشورهای ازبکستان و ترکمنستان از مسیر ترانزیتی سرخس - بندرعباس حمل می شد که با کاهش چشمگیر حمل این دو محصول، ترانزیت در این مسیر ۷۰ درصدکاهش یافته است.

وی سهم ترانزیت صادره در مسیر یاد شده را بسیار ناچیز دانست و ادامه داد: به دلیل اینکه ازبکستان پنبه خام خود را به محصول تبدیل کرده است لذا صادرات پارچه این کشور از مبادی دیگری به جز سرخس و بر اساس تقاضای بازار مصرف انجام می شود و مسیر ریلی ایران از این ترانزیت بی بهره شد.
نصیری ورگ اظهار داشت: سال گذشته که رکورد ترانزیت در مسیر ریلی سرخس-بندرعباس شکسته شد، گوگرد سهم ۷۰ درصدی از این ترانزیت را به خود اختصاص داده بود اما در سال جاری قیمت جهانی این محصول خام با کاهش شدید مواجه شد به صورتی که حمل آن توسط دو کشور ترکمنستان و ازبکستان فاقد صرفه اقتصادی شد لذا ترانزیت این محصول هم تقریبا متوقف شد.
مدیر کل راه آهن خراسان با بیان اینکه ۸۵ درصد از ترانزیت ریلی کشور از مسیر سرخس انجام می شود افزود: به منظور ترغیب کشورهای منطقه برای استفاده از خط ترانزیتی سرخس  - بندرعباس به خصوص برای گوگرد و پنبه، تعرفه حمل برای این محصولات کاهش یافت و تخفیف‌هایی در این مسیر اعمال شد.
پارسال ۱.۶ میلیون تن بار ترانزیت در مسیر ایران و آسیای مرکزی در مرز ریلی سرخس جا به جا شده است که از زمان افتتاح این پایانه ریلی در مرز کشور ترکمنستان در سال ۱۳۷۵ خورشیدی بی سابقه بوده است.
هم اکنون تبادل ریلی کالا از ایران به آسیای مرکزی از دو مرز سرخس در خراسان رضوی و اینچه برون در استان گلستان انجام می شود.
به خاطر قدمت بیشتر، زیرساخت های بهتر و فاصله مناسب، عمده تبادلات تجاری با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان از طریق ایستگاه راه آهن سرخس صورت می گیرد.
مجموع مبادلات کالا شامل صادرات، واردات و ترانزیت از طریق راه آهن در مرز ریلی سرخس با کشورهای آسیای مرکزی در سال گذشته بیش از دو میلیون تن کالا بود که یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن از این مقدار مربوط به ترانزیت کالاهای آسیای مرکزی از طریق این مرز ریلی بوده است.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده