به گزارش میمتالز، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به مشکلات ساختاری خودروسازان از عدم پرداخت مطالبات قطعهسازان و وضعیت کیفی خودرو انتقاد کرد و به قطعهسازان توصیه کرد درخواستهای خود را به وضوح از دولت و خودروسازان مطالبه نمایند.
عزتالله اکبری تالارپشتی در گردهمایی سراسری قطعهسازان کشور در پاسخ به گلایهها نسبت به موانع و چالشهای پیش روی خودروسازان و قطعهسازان اظهار داشت: نمایندگان مجلس پیگیر مطالبات مردم هستند و نیازی به توجیه بنده نیست، بلکه برای رفع مشکلات این صنعت به اعضای کمیته تحقیق و تقحص رجوع کنید.
وی ضمن انتقاد از کیفیت خودرو و عملکرد خودروسازان در عدم پرداخت مطالبات قطعهسازان به رغم دریافت مبالغ نقدی در ازای پیش فروش خودرو افزود: آمار بالای تلفات جانی ناشی از تصادفات مبنای گلایه نمایندگان از کیفیت خودرو است و خودروسازان میبایست به طور جدی نسبت به ارتقای کیفیت ورود کنند و سایر بخشها را مقصر این موضوع قلمداد ننمایند.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به سهام اندک ۶ درصدی دولت در ایران خودرو از دخالت گسترده دولت در مدیریت خودروسازیها انتقاد کرد و گفت: چرا مطالبات خود را به وضوح از دولت و خودروسازان مطرح نمیکنید و سیل اعتراضات و انتقادات خود را روانه نمایندگان مجلس میکنید.
اکبری تالارپشتی بر رقابتی شدن ساختار خودروسازان تاکید کرد و گفت: ۵۰ هزار میلیارد ریال مطالبات قطعه سازان پرداخت نمیشود و در مقابل چرا ۱۰۰ هزار میلیارد ریال زیان انباشته برای خودروسازان رقم خورده است.
وی با بیان اینکه خودروسازن میبایست برای تولید خودرو طرح و برنامه داشته باشند، گفت: افراد در بخش خصوصی میدرخشند، اما در خودروسازی دولتی پیشرفتی ندارند، این وضعیت نشانگر وجود مشکلات ساختاری در خودروسازیها است.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این موضوع که شوهای خودروسازان مانع رشد و سربلندی آنها است و پیشرفت منوط بر ورود تخصصی به حوزه خودروسازی و قطعهسازی است، بر ضرورت تشکیل کنسرسیوم قطعهسازان تاکید کرد و گفت: اگر قطعهساز خوبی باشیم، خودروساز خوبی نیز هستیم و این توان و انگیزه در بخش خصوصی وجود دارد.
اکبری با اشاره به لزوم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی (WTO) و پیمان شانگهای گفت: صادرات یکی از ملزومات پیشرفت در تمامی صنایع از جمله صنعت خودروسازی و قطعهسازی و ارتقای کلاس محصولات تولیدی است.
وی با انتقاد از اینکه اکنون خودروسازیها به حیات خلوت دولت تبدیل شدهاند، گفت: مقادیر زیادی از پولهای کشور گم میشود و این موضوع در خصوص خودروسازیها نیز صدق میکند. خودروسازان میبایست ضمن انعقاد قرارداد با دانش بنیانها از مغزهای متفکر جوان استفاده کرده و قرارداد تضمین خرید منعقد نمایند که یک نمونه از آن در ایران خودرو دیزل طی سال گذشته اجرایی کردیم.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس همانند گذشته از خودروسازان و قطعهسازان حمایت میکند مشروط بر اینکه با قدرت و شهامت در یک مسیر درست و رقابتی و در راستای حفظ حقوق مصرفکنندگان حرکت نمایند.