تاریخ: ۰۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۳
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۲۴۲۴۱۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

ساختار خودروسازان باید رقابتی شود

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ساختار خودروسازان داخلی باید رقابتی شود گفت: دو خودروساز بزرگ کشور با حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته چطور می‌توانند به خود خودروساز اطلاق کنند.

به گزارش می‌متالز، «عزت‌الله اکبری تالارپشتی» عصر دوشنبه در نشست انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در محل هتل المپیک به انتقاد از خودروسازان بزرگ کشور پرداخت و گفت: چطور خودروسازان به پیش‌فروش‌خودرو می‌پردازند و پول نقد از خریداران می‌گیرند، اما بعد پول قطعه‌ساز را به طور نسیه هم پرداخت نمی‌کنند؟

وی تاکید کرد: نمایندگان مجلس پیگیر مطالبات مردم هستند و از روی هوا و هوس صحبت نمی‌کنند، امروز بخش عمده‌ای از کشته شدن مردم در تصادفات به دلیل تولید خودرو‌های بی کیفیت است.

اکبری تالارپشتی بیان داشت: امروز برخی پول‌ها در مملکت گم می‌شود که یکی از آن‌ها در خودروسازی‌ها است.

وی خواستار آن شد که خودروسازان در وهله نخست توانمندی‌های فرزندان این کشور را باور کنند و ادامه داد: خودروسازان با قطعه‌سازانی که آن‌ها را قبول دارند قرارداد تضمین خرید منعقد کنند، کاری که مشابه آن را در راه اندازی مجدد ایران خودرو دیزل در سال گذشته به انجام رساندیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هر تولیدی برای زنده ماندن و ارتقا باید صادرات داشته باشد و با جهان ارتباط برقرار کند و خودروسازی نیز از این مهم مستثنی نیست.

وی ادامه داد: تشکیل کنسرسیوم‌هایی از سوی قطعه سازان با همکاری خودروسازان برای تولید خودرو‌های ایمن و با کیفیت و ایجاد تولید رقابتی می‌تواند کارساز باشد.

اکبری تالارپشتی خاطرنشان کرد: امروز ایران به دنبال عضویت در سازمان تجارت جهانی است و در دولت سیزدهم به عضویت در پیمان شانگ‌های در آمده ایم که همه این‌ها فرصتی برای صنعت کشور است.

در ادامه «مصطفی میرسلیم» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امروز خودروسازان باید موضوعات طراحی، ساخت و تولید را در دستور کار خود قرار دهند و در این صورت قطعه‌سازان نیز باید در همین مسیر قرار بگیرند.

وی تاکید کرد: در این راستا نیازمند شناسایی نیازها، تربیت نیروی انسانی ماهر، سرمایه گذاری روی تجهیزات و همکاری مستمر بین خودروسازان و قطعه سازان هستیم.

میرسلیم با اشاره به تولید خودروی ملی در کشور، یادآور شد: در سال‌های گذشته در زمینه بدنه و قوای محرکه خودرو‌ها کار‌های خوبی در کشور به انجام رسید و اگر این‌طور نمی‌شد، شرکت‌های خارجی در همان دور نخست تحریم‌ها صنعت خودروسازی ما را نابود می‌کردند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: امروز مشکلات کلان اقتصادی در کشور سبب شده که خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شود و حتی در مقطعی پیشنهاد عرضه آن در بورس مطرح شد، بر این اساس مشکلات این صنعت فقط با رفع مشکل قیمت‌گذاری درست نمی‌شود.

وی گفت: اگر امروز نمایندگان مجلس به انتقاد از صنعت خودروسازی می‌پردازند، در حقیقت بیان مشکلات و درد دل مردم است.

میرسلیم بیان داشت: قاعده‌هایی در کار وجود دارد، به طور مثال اگر ارز ارزان‌تر از بازار در اختیار قطعه سازان قرار داده و آن‌ها نیز تضمین کنند قیمت‌ها را به همان نسبت کاهش دهند، بسیاری مشکلات کاهش خواهد یافت و این در توان ما است.

به گفته وی، در سال‌های گذشته قطعه‌سازانی در کشور ظهور کردند که با سرمایه‌گذاری خوب در تحقیق و توسعه، حتی به زنجیره تامین خودروسازان بزرگ جهانی وارد شدند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اینکه دیوان عدالت اداری در سال‌های گذشته جلوی آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک را گرفته، جزو حقوق عمومی است و باید پیگیری شود.

 

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده