تاریخ: ۰۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۳۱
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۲۴۲۲۳۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نگاهی به تحولات بازار جهانی سنگ آهن در ۲۰۲۱ و چشم انداز سال آینده میلادی

‌می‌متالز - بازار جهانی سنگ آهن سال ۲۰۲۱ صعودی بود و به اوج ۲۳۷ دلار هر تن سی اف آر چین در ماه مه رسید سپس در نوامبر تا ۸۵ دلار سقوط کرد که به دلیل تعهد چین برای کاهش تولید فولاد بود. در ماه نوامبر موسسه فیچ گفت روند صعودی بازار سنگ آهن دیگر تکرار نمی‌شود، ولی هفته‌های اخیر بازار باز هم تا ۵۰ درصد رشد قیمت را تجربه نمود.

به گزارش می‌متالز، تحلیلگران معتقدند این بی ثباتی و نوسانات سال ۲۰۲۲ نیز ادامه دارد.

چین

سنگ آهن معیاری برای سنجش وضعیت اقتصادی چین است، بنابراین محدودیت‌های فولادی چین برای کنترل انتشار کربن، روند عملکرد بازار فولاد آن را در طول سال تعیین می‌نماید. در ماه مارس، در تانگشان یک هشدار سطح دوم آلودگی صادر شد و از شرکت‌های صنعتی سنگین مانند فولادسازان و کارخانه‌های کک‌سازی خواسته شد تا تولید را بر این اساس کاهش دهند. این اقدام خوش‌بینی بازار را نسبت به افزایش تقاضای سنگ آهن چین در سال ۲۰۲۲ را نیز کمرنگ کرد. نگرانی‌ها در مورد مشکلات بدهی بازار مسکن چین، که حدود یک چهارم تقاضای داخلی فولاد آن را تشکیل می‌دهد، نیز بر قیمت سنگ آهن و فولاد فشار وارد کرد. با تشدید نگرانی‌ها در مورد بازار املاک و مستغلات و داستان شرکت اورگراند، قیمت سنگ آهن در چین به پایین‌ترین سطح در نزدیک به سه سال گذشته رسید.

بازگشت مازاد عرضه

در بخش عرضه، افزایش تولید سنگ آهن برزیل و استرالیا محدودیت‌های بخش عرضه را کم کرد.
شرکت معدنی واله در حال حاضر با ظرفیت تولید ۳۳۰ میلیون تن کار می‌کند. تولید سنگ آهن سه ماهه اول ۲۰۲۱ این شرکت ۶۸ میلیون تن بود که ۱۴.۲ درصد بیشتر از سه ماهه اول ۲۰۲۰ بود، در حالی که تولید سه ماهه دوم ۲۰۲۱ به ۷۶ میلیون تن رسید که ۱۲ درصد بیشتر از سه ماهه دوم ۲۰۲۰ بود. در همین حال، در استرالیا، فورتسکیو نیز برای سال مالی ۲۰۲۱ حدود ۱۸۲ میلیون تن تولید داشت و برای سال آینده تولید ۱۸۰ تا ۱۸۵ میلیون تنی را هدف قرار داده است. بی اچ پی نیز تولید سنگ آهن سال ۲۰۲۱ را ۲۵۳.۵ میلیون تن پیش بینی کرد. در میان تولیدکنندگان بزرگ، تنها ریوتینتو چشم‌اندازی ناامیدکننده را در نتایج شش‌ماهه داشت که در نتیجه احتمالا ۵ ماه آتی تولید را بالاتر می‌برد.

۲۰۲۲

سال آینده بازار جهانی سنگ آهن با طوفان‌های زیادی روبرو خواهد شد. چین پیش از المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن به کاهش تولید فولاد ادامه می‌دهد، از این رو انتظار می‌رود تولید فولاد برای دومین سال متوالی کاهش یابد، در حالی که بخش املاک چین نیز مملو از بدهی است و این بر مصرف فولاد و رشد بیشتر بازار فشار می‌آورد. از این رو تقاضای سنگ آهن روند نزولی تدریجی و گسترده‌ای خواهد داشت.

بازار مسکن چین نسبتا ضعیف است، از این رو مصرف فولاد احتمالا در تنگنا می‌ماند و از طرفی کارخانه‌های بیشتری از قراضه استفاده می‌کنند تا انتشار گاز‌های گلخانه‌ای کمتر شود.

شرکت خدمات مالی یو بی اس سوییس نیز پیش بینی کرده که سنگ آهن به طور متوسط در سال ۲۰۲۲ به ۸۵ دلار در هر تن برسد، در حالی که سیتی گروپ ۹۶ دلار را پیش بینی می‌کند. برخی دیگر نیز ۷۰ دلار را برای قیمت سنگ آهن تا پایان سال آینده پیش بینی کرده اند.

فیچ در گزارشی اظهار داشته که در مورد قیمت سنگ‌آهن در کوتاه‌مدت با توجه به سقوطی که در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مشاهده شده، نظر ممتنعی دارد. با این حال، قیمت را در اواخر سال ۲۰۲۲ نزولی می‌بیند و میانگین ۹۰ دلار را برای سال آینده پیش بینی کرده است.

از جمله خوش بینی‌ها برای بازار سنگ آهن می‌توان به محرک‌های مالی بالقوه در چین، تسهیل سیاست‌های پولی، و حمایت بیشتر از بازار مسکن آن اشاره کرد، در حالی که تولید فولاد نیز ممکن است با برداشته شدن محدودیت‌ها پس از بازی‌های المپیک دوباره افزایش یابد.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده