تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۲۷
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۲۴۲۴۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ذخایر ارز و طلای روسیه از مرز ۶۳۰ میلیارد دلار گذشت

‌می‌متالز - بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که ذخایر ارزی و طلای این کشور طی هفته منتهی به ۲۴ دسامبر به ۶۳۰.۵ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش می‌متالز، بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که دارایی‌های ارزی و ذخایر طلای این کشور طی هفته منتهی به ۲۴ دسامبر ۰.۷ درصد رشد کرده و به ۶۳۰.۵ میلیارد دلار رسیده است. روسیه پنجمین ذخایر بزرگ طلا و ارز جهان را در اختیار دارد.

این بانک گفت: از نظر پولی، رشد هفتگی ذخایر بین‌المللی این کشور بالغ بر ۴.۲ میلیارد دلار بوده است.

بر اساس گزارش ها، این افزایش در نتیجه اقدامات برنامه ریزی شده برای خرید ارز‌های خارجی و ارزیابی مجدد مثبت بازار رخ داده است.

ذخایر بین‌المللی روسیه دارایی‌های خارجی با قابلیت نقدشوندگی بسیار بالا متشکل از طلای پولی، ارز‌های خارجی و حق برداشت ویژه است که در اختیار بانک مرکزی و دولت این کشوراست.

در سال ۲۰۱۵، پس از اینکه دولت روسیه مجبور شد حدود ۲۵۰ میلیارد دلار را برای نجات اقتصاد این کشور از بحران قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ هزینه کند، این ذخایر به کمترین میزان خود پس از سال ۲۰۰۸ یعنی ۳۵۶ میلیارد دلار کاهش یافت.

از آن زمان، دارایی‌های طلا و ارز خارجی روسیه تقریبا دو برابر شده است. آن‌ها از سطح هدف ۵۰۰ میلیارد دلاری تعیین شده توسط بانک مرکزی این کشور در ژوئن ۲۰۱۹ فراتر رفتند و از آن زمان تاکنون بالاتر از این آستانه باقی مانده اند.

در سال ۲۰۲۰، با وجود تأثیر همه گیری ویروس کرونا بر اقتصاد، که دولت را مجبور کرد برای حمایت از مشاغل و خانوار‌ها هزینه‌های خود را افزایش دهد، این دارایی‌ها با ۷.۵ درصد افزایش به ۵۹۵.۸ میلیارد دلار رسید.

تنها در ماه گذشته، ذخایر به رقم بی سابقه ۶۲۶.۳ میلیارد دلار رسید که رشد هفتگی ۴.۱ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده