تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۳۹
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۲۴۲۵۰۵
سرویس خبر : انرژی

کمک ژاپن به آمریکا و بیل گیتس برای ساخت رآکتور هسته‌ای

‌می‌متالز - روزنامه یومیوری امروز (شنبه) در گزارشی اعلام کرد که آژانس انرژی اتمی ژاپن (JAEA) و شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی قرار است با دولت آمریکا و شرکت بیل گیتس برای ساخت یک راکتور هسته‌ای با فناوری پیشرفته در ایالت وایومینگ همکاری کنند.

به گزارش می‌متالز، روزنامه یومیوری امروز (شنبه) در گزارشی اعلام کرد که آژانس انرژی اتمی ژاپن (JAEA) و شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی قرار است با آمریکا و شرکت بیل گیتس برای ساخت یک راکتور هسته‌ای با فناوری پیشرفته در وایومینگ آمریکا همکاری کنند.

در این گزارش به نقل از چندین منبع ناشناس آمده است که طرفین در اوایل ژانویه قراردادی را امضا خواهند کرد که بر اساس آن آژانس انرژی اتمی ژاپن و صنایع سنگین میتسوبیشی خدمات مربوط به پشتیبانی فنی و داده‌های رآکتور‌های پیشرفته خود را ارائه خواهند داد.

تراپاور TerraPower، یک شرکت سرمایه‌گذاری پیشرفته انرژی هسته‌ای که بیل گیتس آن را تأسیس کرده، قرار است کارخانه خود را در وایومینگ در سال ۲۰۲۸ افتتاح کند.

بر اساس این گزارش، دولت آمریکا بودجه‌ای را برای پوشش نیمی از این پروژه ۴ میلیارد دلاری تأمین خواهد کرد.

تراپاور در ابتدا امکان ساخت یک نیروگاه هسته‌ای آزمایشی را با شرکت ملی هسته‌ای دولتی چین بررسی کرده بود، تا اینکه پس از محدود شدن توافقات هسته‌ای با چین توسط دولت دونالد ترامپ، مجبور به جستجوی شرکای جدید شد.

این در حالی است که ایالات متحده در حال رقابت با چین و روسیه بر سر ساخت و صادرات راکتور‌های پیشرفته هسته‌ای است.

از سوی دیگر، ژاپن سابقه تلخی در از کار انداختن نمونه اولیه رآکتور پیشرفته مونجو Monju در سال ۲۰۱۶ دارد، پروژه‌ای که ۸.۵ میلیارد دلار برای آن هزینه شد، اما نتایج کم و سال‌ها بحث و جدل به دنبال داشت.

تاسیسات مونجو از زمان شروع ساخت شاهد حوادث، نقض مقررات و پنهانکاری بود و به دنبال بی اعتمادی عمومی به انرژی هسته‌ای پس از فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ تعطیل شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده