تاریخ: ۰۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۴
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۲۴۲۷۴۹
در نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاورد‌های جهاددانشگاهی؛

تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری مشترک برای تبدیل یک رام قطار DC متروی تهران به قطار AC منعقد شد

تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری مشترک برای تبدیل یک رام قطار DC متروی تهران به قطار AC منعقد شد
می متالز - در حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور و حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و به منظور تأمین منابع مالی، طراحی و ساخت تجهیزات سیستم رانش، کنترل و ارتقای سایر بخش‌های ضروری قطار برای یک رام قطار DC تفاهم نامه همکاری سه جانبه بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهاددانشگاهی و شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه امضا شد.

به گزارش می‌متالز، با توجه به گذشت دو دهه از بهره‌برداری مترو در کشور زمان و فرسودگی قطار‌های DC مترویی و قدیمی بودن سیستم رانش این نوع قطار‌ها (موتورترکشن‌های DC و سیستم کنترل دور مقاومت و کنتاکتوری) جایگزینی آن‌ها با قطار AC جدید و یا ارتقا سیستم رانش و کنترل قطارها؛ با کارایی قطار‌های AC، ولی با هزینه کمتر دو راه‌حل پیش رو است.

از آنجا که شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه تعدادی از قطار‌های DC خارج از رده خدمتی داشته و نیاز مبرمی به اورهال اساسی آن‌ها وجود دارد و جهاددانشگاهی از توان و دانش لازم برای ارتقاء این نوع قطار‌ها برخوردار است و معاونت فناوری ریاست جمهوری حامی و راهبر چنین طرح‌های فناورانه کاربردی و ارزشمند است، این تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای به‌ منظور تأمین منابع مالی، طراحی و ساخت تجهیزات سیستم رانش، کنترل و ارتقای سایر بخش‌های ضروری قطار برای یک رام قطار DC؛ در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی، بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهاددانشگاهی و شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه امضا شد.

این تفاهم‌نامه امروز ۹دی ماه در نمایشگاه توانمندی‌های جهاددانشگاهی و در حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور و حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی بین حمید ذوالفقاری رییس مرکز توسعه فناوری‌های معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، محمدرضا پور عابدی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی و دکتر مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه امضا شد.

موضوع این تفاهم‌نامه انجام مطالعات و طراحی مفهومی و تفصیلی سیستم رانش جایگزین برای قطار‌های هفت واگنه DC خودکشش در خطوط متروی درون‌ شهری تهران و ساخت و نصب یک نمونه از تجهیزات بر روی یکی از قطار‌های خارج از رده و انجام تست‌های حرکتی است.

محور‌های همکاری شامل انجام مطالعات موردی مورد نیاز شرکت برای ارتقای یک رام از قطار‌های DC موجود به قطار AC، طراحی و نمونه‌ سازی تجهیزات جایگزین سیستم رانش قطار‌های DC و همکاری با شرکت واگن سازی برای نصب و راه‌اندازی و تست قطار با سیستم ارتقا یافته می‌شود.

منبع: جهاد دانشگاهی

عناوین برگزیده