تاریخ: ۱۳ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۲۴۲۹۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

لزوم ثبات در قوانین سالانه بودجه کشور

‌می‌متالز - مدیرعامل سرمایه گذاری اهداف می‌گوید: دولت بسیاری از موارد را در غالب قوانین و قراراد‌های خوراک و ... به صورت بلندمدت از بودجه جدا کرده است؛ به نظر باید این نرخ‌ها به نحوی تعیین شوند که هر سال معادل و نرخ مشخصی داشته باشند تا به این واسطه قوانین سالانه بودجه تغییری زیادی نداشته باشد.

به گزارش می‌متالز، مصطفی امید قائمی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اهداف بودجه ۱۴۰۱ دولت سیزدهم را مورد اشاره قرار داد که بر اساس روال سال‌های گذشته، هر سال در این فصل، اعلام عوارض و نرخ‌های تعیین شده از سوی دولت از بخش‌های مختلف و صنایع و به تبع آن پیش بینی درآمد‌های دولت برای سال آینده، بازار سرمایه را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی از نرخ گاز سوخت پتروشیمی ها، عوارض بهره مالکان معادن، نرخ‌های مربوط به افزایش مالیات بر ارزش افزوده، عوارض شرکت‌های بیمه به عنوان مواردی در بودجه نام برد که نوساناتی را در بازار سرمایه ایجاد می‌کند.

مدیرعامل سرمایه گذاری اهداف می‌گوید: دولت بسیاری از موارد را در غالب قوانین و قراراد‌های خوراک و … به صورت بلندمدت از بودجه جدا کرده است؛ به نظر باید این نرخ‌ها به نحوی تعیین شوند که هر سال معادل و نرخ مشخصی داشته باشند تا به این واسطه قوانین سالانه بودجه تغییری زیادی نداشته باشد.

گفتنی است انتشار اوراق مالی، در سال ۹۸ و ۹۹ به دلیل کاهش شدید درآمد‌های نفتی به شکل سرسام‌آوری شدت گرفت. به نحوی که در لایحه بودجه سال آتی، ۱۲۸ هزار میلیارد تومان برای بازپرداخت اصل و ۴۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت سود این اوراق پیش‌بینی شده است.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده