تاریخ: ۱۳ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۷
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۲۴۳۰۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ۸۰ درصدی پیش‌بینی درآمد‌های مالیات در لایحه بودجه ۱۴۰۱/ معافیت‌های مالیاتی به نفع تولید نیست

‌می‌متالز - با در نظر گرفتن کاهش سهم دولت از مالیات بر ارزش افزوده، پیش‌بینی درآمد‌های مالیاتی در بودجه سال آینده بیش از ۸۰ درصد رشد داشته و در کنار این مسئله ظرفیت‌های بسیار زیادی در معافیت‌های مالیاتی وجود دارد که کمکی هم به تولید نکرده است.

به گزارش می‌متالز، احمد زمانی رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در خصوص نقاط قوت و ضعف مالیات در بودجه ۱۴۰۱ گفت: بخشی از ظرفیت‌های مالیاتی کشورمان مربوطه به ظرفیت‌هایی است که در قالب قوانین و مقررات در اختیار داریم، اما بخشی از ظرفیت‌های مالیاتی هم اقتصادی است که می‌تواند در برخی بخش‌ها و منابع، فراتر از وضعیت فعلی و یا کمتر از توان مودیان باشد.

وی با بیان اینکه بخشی از ظرفیت‌های مالیاتی با توجه به شرایط فعلی کشور هیچ رشدی نکردند، اظهار کرد: البته شرایط نسبتاً خوبی که در ۹ ماهه اخیر ایجاد شده و تا پایان سال این انتظار وجود دارد که مالیات‌ها با عملیات و اقدامات سازمان امور مالیاتی وصول و محقق شوند.

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اصلاح معافیت‌های پایه‌ای و معافیت‌هایی که به اقشار ضعیف داده می‌شود را ضروری خواند و گفت: بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های موجود ما در حوزه معافیت‌های مالیاتی است که خیلی به نفع و محرک تولید و سرمایه گذاری نیستند لذا این معافیت‌های گسترده نیز باید اصلاح شوند.

زمانی در گفتگو با رادیو با اشاره به اینکه تشخیص خانه‌های خالی بر اساس قانون، تکلیف وزارت راه و شهرسازی است، اظهارکرد: اگر سازمان به این موضوع ورود کند حتماً برای مردم مزاحمت و گرفتاری ایجاد خواهد کرد لذا خود وزارتخانه باید این موضوع را پیگیری کند.

رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با تأکید بر اینکه در قانون گذاری باید تمامی الزامات و حقوق مودیان را رعایت کرد گفت: طبق قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، ۳۵ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان از درآمد‌های سازمان به سمت شهرداری‌ها می‌رود و تحلیل ما این است که این عدد از منابع دولت به سمت شهرداری‌ها می‌رود و مربوط به زمانی است که دولت محدودیت مالی نداشت.

افزایش بیش از ۸۰ درصدی مالیات‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱/سامانه مودیان جلوی فرار‌های مالیاتی را می‌گیرد

محمدجواد رستگاری، کارشناس حوزه مالیات مرکز پژوهش‌های مجلس درمورد نقاط قوت و ضعف مالیات در بودجه ۱۴۰۱ گفت: درمورد اصلاح نظام مالیاتی کشور باید بگوییم که ممکن است هم مجلس و قوه مقننه و هم قوه مجریه اشکالاتی داشته باشند.

وی با بیان اینکه سامانه مودیان زیرساخت و بستر اجرایی قانون مالیات بر ارزش افزوده است افزود: در کشور ما اول قانون در سال ۸۷ به صورت موقت و آزمایشی نوشته و تصویب شد و ۱۱ سال بعد یعنی در سال ۹۸ قانون پایانه فروشگاهی تصویب شد درحالی که تقدم و تاخر آن باید برعکس می‌بود.

این کارشناس حوزه مالیات با بیان اینکه این سامانه از سال ۹۸ تاکنون زیر ۲۰ درصد رشد کرده است، گفت: بخشی از مشکلات این سامانه هم مربوط به ایرادات ساختار اجرایی است.

رستگاری اضافه کرد: اگر این سامانه مستقر و امکان استفاده از آن نیز فراهم شود بسیاری از مشکلات در حوزه شفافیت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی و تحقق عدالت مالیاتی و حتی تمکین مالیاتی مردم بهبود پیدا خواهد کرد.

وی یادآورشد: سازمان امور مالیاتی کشور باید حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان وصول کند که نسبت به سال قبل ۸۵ درصد رشد پیدا کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده