به گزارش میمتالز، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با بیان اینکه اکنون بین ۷۰ تا ۸۰درصد خودروهای ایرانی (بسته به نوع خودروها) داخلیسازی شدهاند و محصولات جدید ایرانخودرو و سایپا نیز با همین میزان خودکفایی در کل زنجیره تامین، به بازار عرضه میشوند، گفت: «در یکی دو سال گذشته شاهد حرکت خوب صنعتگران در مسیر داخلیسازی خودرو بودیم، اما ادامه این مسیر نیازمند تامین مواد اولیه است.» مازیار بیگلو افزود: «بهعنوانمثال در بخش فولاد با مشکلاتی مواجه هستیم، زیرا قطعات فولادی داخلیسازی شدهاند، اما در تامین فولاد کمبودهایی وجود دارد.»
وی تاکید کرد: «در موضوع داخلیسازی، باید قیمتها برای سازندگان مقرونبهصرفه باشند، اما ازآنجاکه در بسیاری از موارد قیمتگذاری مواد اولیه از نرخ ارز تبعیت میکند، زحمات داخلیسازان بر باد میرود.»
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو ادامه داد: «اینکه در مسیر داخلیسازی به استقلال میرسیم و وابستگیمان به خارج، همچنین مصرف ارز کاهش مییابد، خوب است، اما باید گفت تاکنون از نظر قیمتی در مسیر داخلیسازی اتفاقات خوبی نیفتاده است.» وی در ادامه گفت: «عمده سرمایهگذاریها به سمت خودروهای جدیدی و داخلیسازیها رفته است و قطعهسازان نیز دست به عصا حرکت میکنند.»
این مقام صنفی توسعه گیربکس اتوماتیک را ازجمله خواستههای منطقی مشتریان خودروها برشمرد که باید به شکل شایستهای ازسوی خودروسازان و قطعهسازن پاسخ داده شود، اما افزود: «در این زمینه نیازمند سرمایهگذاری و تامین زیرساخت هستیم.»