تاریخ: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۳۲
بازدید: ۳۶۴
کد خبر: ۲۴۳۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ابهام در ادامه مسیر سهام

دیده‌بان بورس یک‌شنبه (18 آذر)

می متالز - شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشد اندک همراه شد، در حالی‌که شاخص کل هم‌وزن با اثرگذاری یکسان‌ نمادها رشد بیش از یک درصدی را به ثبت رساند. رشد قیمتی صنایع کوچک‌تر، مانند هیجان در تشکیل صف خرید خودرویی‌ها از عوامل اختلاف رشد دو نماگر مزبور بود. مسیر آتی قیمت سهام به موارد مختلفی وابسته است. در این گزارش به برخی از احتمالات که می‌تواند در شکل‌گیری موج جدید قیمت سهام (در مسیر صعودی یا نزولی) موثر باشد، اشاره می‌شود.
دیده‌بان بورس یک‌شنبه (18 آذر)

به گزارش می متالز، مسیر قیمتی سهام در هفته‌های اخیر با کاهش ارزش معاملات متمایل به وضعیت رکودی بوده است. در این میان اگر شوک منفی به معاملات سهام وارد شود و شاهد افت بیشتر ارزش معاملات باشیم، احتمال فرسایشی شدن معاملات بورس وجود دارد. از سوی دیگر بورس همچنان مستعد جذب پول‌های تازه است و بر این اساس بار دیگر نشانه‌های قدرتمند از امکان کسب بازدهی دلچسب می‌تواند رونق معاملات را به دنبال داشته باشد.

عوامل مختلفی طی هفته‌های آتی می‌توانند بر مسیر قیمتی سهام اثرگذار باشند. لایحه بودجه کشور در هفته آینده توسط رئیس‌جمهوری به مجلس ارائه می‌شود، انتشار جزئیات دقیق‌تر از بودجه 98 و جلسات مجلس در این خصوص می‌تواند حاوی نکات قابل توجهی برای متغیرهای کلان اقتصادی و همچنین صنایع مختلف در سال آینده باشد. بر این اساس بودجه کشور از اهمیت ویژه‌ای برای فعالان اقتصادی برخوردار است. روز جمعه به بررسی بودجه بر اساس صحبت‌های اولیه رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس‌جمهوری پرداخته شد. تورم و دلار متغیرهایی بود که در گزارشی با عنوان «پیام سخنان روحانی برای بورس و ارز» بر اساس اعداد شنیده‌شده از بودجه به آن پرداخته شد.

نوسانات بازار جهانی از فردا بار دیگر آغاز می‌شود. نفت در پایان هفته بازار جهانی به دنبال توافق کاهش تولیدات اوپک مسیر صعودی را در پیش گرفت اما برخی از کارشناسان این حوزه از ابهامات موجود در بیانیه اوپک خبر می‌دهند که می‌تواند اثر حمایتی توافق میان اعضا بر قیمت نفت طی روز جمعه را خنثی کند. التهاب میان روابط چین و آمریکا نیز کاملا مشهود است. به نظر می‌رسد تا زمانی‌که ترامپ ریاست جمهوری بزرگترین اقتصاد جهان را در دست دارد، همچنان باید در انتظار تشدید روزافزون عدم قطعیت‌ها در این بازار بود. علاوه بر این بعضا نشانه‌های رکود در اقتصاد جهانی مشاهده می‌شود که می‌تواند بر قیمت کالاها به عنوان عامل اثرگذار بر روند قیمتی سهام فشار وارد کند.

بازار ارز کشور نیز طی روزهای اخیر به دنبال سیاست منطقی سیاست‌گذار مسیر کم‌نوسان را در پیش گرفته است. این موضوع در دوره زمانی‌که ذهنیت افزایش قیمت‌ها (بر اساس الگوی ذهنی سال‌های گذشته) وجود داشته، می‌تواند در فروکش کامل هیجان ارزی موثر باشد. در این میان اثر نوسانات ارزی در بازار آزاد نیز با فرض حرکت در مسیر سناریوهای، احتمالا در آینده‌ای نزدیک می‌تواند به بورس منعکس شود. البته این موضوع اما و اگرهای بسیاری را به همراه دارد و مهم‌تر از همه این‌که احتمالا اگر سیاست منطقی تشکیل بازار متشکل ارزی در دستور کار قرار گیرد باید در انتظار نرخ‌های پایین‌تر برای دلار بود.

در خصوص صنایع مختلف بورسی نیز می‌توان اظهارنظرهای متفاوت داشت. خودرویی‌ها با موج اخبار از اصلاح قیمت مصوب مسیر صعودی را در پیش گرفته‌اند. با این حال همان‌طور که طی مطالب اخیر اشاره شده است، خریداران سهام خودرویی بیش از هر چیز دیگری به نظر می‌رسد تحت تاثیر هیجان و توهمات تحلیلی تلقین‌شده به ذهن در حال تصمیم‌گیری هستند. این موضوع عامل بسیار نگران‌کننده برای روند آتی قیمت سهام این گروه است. نمی‌‌توان در خصوص رویه قیمتی سهام این گروه اظهارنظر دقیقی داشت با این حال مطابق با آن‌چه برای سهام بانکی اشاره شد (افت قیمتی سهام با وجود عامل به مراتب عینی‌تر در حمایت از قیمت سهام) در نمادهای خودرویی وضعیت تولید ضعیف و تشدید زیان انباشته می‌تواند استرس معامله‌گران را در آینده به صورت محسوس افزایش دهد.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) صنایع: مطابق آمارهای جدید صنعتی در ۶ ماه منتهی به شهریور امسال، ۱۰ هزار و ۷۰۹ فقره جواز تاسیس صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۲۰ درصدی حکایت دارد. بررسی جوازهای تاسیس صادره به تفکیک ۳۱ گروه فعالیت نیز نشان می‌دهد که همچنان گروه «محصول‌های غذایی و انواع آشامیدنی‌ها» جذاب‌ترین رشته‌های صنعتی برای سرمایه‌گذاران داخلی است. بعد از آن، گروه‌های «سایر محصول‌های کانی غیرفلزی»، «محصول‌هایی از لاستیک و پلاستیک»، «ساخت مواد و محصول‌های شیمیایی» و «محصول‌های فلزی فابریکی» در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفته‌اند.

در همین حال بر مبنای گزارش اخیر ایمیدرو، تولید 3 شرکت آلومینیوم در 8 ماه سال حدود 3.2 درصد بیش از رقم مدت مشابه سال گذشته شد. به این ترتیب شرکت‌ بورسی ایرالکو به همراه دو غیر بورسی المهدی و هرمزال بالغ بر 230 هزار و 31 تن آلومینیوم (خالص، بیلت، آلیاژ، ئی سی و براده) تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، حدود 223 هزار و 877 تن بود.

در دیگر رویدادهای مهم در صنایع، دیروز عصر رضا باکری؛ دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در خبری اعلام کرد: با ابلاغ مصوبه خرید شیرخام به قیمت کیلویی ۲ هزار تومان، قیمت فرآورده‌های لبنی کاهش می‌یابد.

ب) شرکت‌ها: بر مبنای توافق بدست آمده انجمن زغال سنگ ایران با ذوب آهن که با حضور محمد شریعتمداری؛ وزیر رفاه‌، کار و تامین اجتماعی برگزار شد،قیمت پایه زغال‌سنگ بر مبنای ۲۶.۵ درصد شمش فولاد خوزستان تعیین خواهد شد. این نرخ شناور خواهد بود، ولی با نرخ فعلی شمش فولاد خوزستان، قیمت هر تن زغال‌سنگ تقریبا ۸۴۸ هزار تومان است که ۳۹ درصد بیشتر نسبت به قیمت مصوب قبلی است.

چهار محصول ایران خودرو روز گذشته با قیمت‌های جدید و تحویل فوری به سرعت به فروش رفت، این در شرایطی است که پیش از این گفته می‌شد مشتریان چندان به قیمت‌های مصوب و جدید خودروسازان روی خوش نشان نخواهند داد. به این ترتیب هر چند ایران خودرو به طرفه‌العینی چهار محصول خود را با در نظر گرفتن ۵ درصد زیر حاشیه بازار به فروش رساند، اما این اقدام روز گذشته واکنش‌های منفی و مثبتی به همراه داشت؛ به‌طوری‌که برخی افزایش قیمت‌ها در این شرکت را قانونی و برخی دیگر غیر قانونی خواندند. اما آنچه دست‌اندرکاران خودرو، بعضی از نمایندگان مجلس و همچنین مسوولان صنعتی بر آن اتفاق نظر دارند این است که خودروهای مذکور مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نیستند و قیمت‌گذاری این خودروها که بالای ۴۵ میلیون تومان است با خودروسازان است.

حمیدرضا عظیمیان؛ مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به آمادگی همکاری با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از چشم انداز این شرکت برای دستیابی کامل به فناوری ساخت و بهره‌برداری صنعت فولاد خبر داد. در صنعت پتروشیمی نیز پتروشیمی امیرکبیر به‌ عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده مواد اولیه پلیمری مذاکرات خود را با مشتریان آسیایی و اروپایی در نمایشگاه eurasia ۲۰۱۸ plast آغاز کرد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده