تاریخ: ۱۶ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۳:۰۱
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۲۴۳۵۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ماجرای کاهش سهمیه ارز مسافرتی / به مسافران کدام کشور‌ها ارز تعلق می‌گیرد؟

ماجرای کاهش سهمیه ارز مسافرتی / به مسافران کدام کشور‌ها ارز تعلق می‌گیرد؟
‌می‌متالز - خبر کاهش ارز مسافرتی امروز منتشر و پس از ساعاتی تکذیب شد. اما پیگیری‌های اقتصادآنلاین نشان می‌دهد پرداخت ارز مسافرتی تغییراتی داشته و کاهش یافته است.

به گزارش می‌متالز، صبح امروز، خبری مبنی بر کاهش ارز مسافرتی که صرافی‌ها به مسافران پرداخت می‌کردند منتشر شد که رییس سابق کانون صرافان نیز این خبر را تایید کرد.

کمی بعد از انتشار گسترده این خبر، لواسانی رییس کانون صرافان، با تکذیب کاهش سهمیه ارز مسافرتی گفت: کشور‌هایی که از لحاظ جغرافیایی فاصله کمتری با ایران دارند هزینه‌های کمتری را پرداخت می‌کنند که در گذشته هم همین قوانین وجود داشت و تنها سهمیه ارز کشور ترکیه تغییر کرده است.

اما ماجرا چه بود؟

روابط عمومی بانک مرکزی گفت: از تکذیبیه آقای لواسانی بی‌اطلاعیم، اما امروز بخشنامه‌ای از بانک‌مرکزی به صرافی‌ها ابلاغ شد که مطابق آن، سازوکار پرداخت ارز مسافرتی تغییر کرده است، اما باید جزییات را از صرافان پیگیری کنید.

با پیگیری‌هااز برخی صرافی‌ها مشخص شد تا پیش از ابلاغ بخشنامه جدید توسط بانک‌مرکزی، به همه سفر‌ها مبلغ ۲۲۰۰یورو ارز مسافرتی پرداخت می‌شد. البته تا قبل از آذرماه سال جاری، ۲۰۰۰یورو برای سفر‌ها پرداخت می‌شد، اما حدود یکماه پیش بانک‌مرکزی در بخشنامه‌ای آن را به ۲۲۰۰یورو افزایش داده بود.

اما در بخشنامه امروز، به دستور بانک‌مرکزی سفر‌های خارج از کشور به سه نوع هوایی با ویزا، هوایی بدون ویزا و زمینی تقسیم شده است.

ارز مسافرتی سفر‌های هوایی به کشور‌هایی که به ویزا نیاز دارند، از ۲۲۰۰ یورو به ۲۰۰۰یورو کاهش یافته است.

برای سفر هوایی به کشور‌هایی که ویزا نیاز ندارند نیز، ۳۰۰ یورو پرداخت می‌شود.

در سفر زمینی به کشور‌های دیگر نیز ۳۰۰ یورو ارز مسافرتی پرداخت می‌شود.

بنابراین، ارز مسافرتی برای مسافران سفر‌های هوایی با ویزا ۲۰۰ یورو کاهش یافته و به ۲۰۰۰یورو رسیده است.

همچنین از این پس مسافران کشور‌هایی که ایرانیان بدون ویزا می‌توانند به آن‌ها سفر کنند مثل ارمنستان، قطر، ترکیه و گرجستان و... بجای ۲۲۰۰یورو تنها ۳۰۰ یورو ارز مسافرتی دریافت خواهند کرد.

براساس بخشنامه جدیدی که به صرافی‌ها ابلاغ شده است. سهمیه ارزی کشور‌های زیارتی ۱۰۰ یورو است که حتی صرافی‌ها برای کشور عراق می‌توانند ۳۰۰ یورو پرداخت کنند.

منبع: اقتصاد آنلاین

عناوین برگزیده
ریل نجات صنعت
با حضور کارشناسان بررسی شد: دولت چهاردهم چه سیاستی را در حوزه صنعت باید در پیش بگیرد؟

ریل نجات صنعت