تاریخ: ۱۳ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۴۲
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۲۴۳۶۱۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
عضو هیات مدیره شرکت فولاد اکسین مطرح کرد:

لزوم حمایت همه جانبه از فولاد اکسین

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره شرکت فولاد اکسین گفت: این شرکت برای تولید ورق‌های فولادی خاص جهت مصرف در صنایع، به حمایت همه جانبه نیاز دارد و ازجمله این حمایت‌ها، تامین مواد اولیه خاص این شرکت و تامین انرژی به صورت پایدار است.

به گزارش می‌متالز، ابوالفضل جنتی اظهار داشت: شرکت فولاد اکسین تنها تولیدکننده ورق عریض در خاورمیانه است و نقش بسیار مهمی در خودکفایی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در زمینه لوله‌های خطوط انتقال نفت و گاز دارد. این شرکت باعث شده است نیاز کشور به ورق‌های خاص برای بسیاری از صنایع برآورده شود.

وی افزود: تولید ورق‌های صنایع خاص به این صورت محقق شده که فولاد اکسین توانسته است با تکیه بر توان داخلی تولیدکنندگان فولاد، انواع ورق‌های خاص همچون ورق‌های API، ورق‌های مخازن تحت فشار، انواع ورق زیر دریایی و هر نوع ورق در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی را تولید کند.

عضو هیات مدیره شرکت فولاد اکسین با اشاره به رشد فزاینده سودآوری این شرکت در سال‌های اخیر، خاطرنشان کرد: تولید ورق‌های خاص در سال‌های اخیر باعث رشد سودآوری شرکت شده و هم اینکه فولاد اکسین بتواند در سال ۱۴۰۰ به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود خالص برسد. این میزان سودآوری طی سه سال برای شرکتی که در سال ۱۳۹۷ کاملا زیان‌ده بوده، دستاورد بسیار بزرگی به حساب می‌آید.

جنتی تصریح کرد: پس از دو سال، شرکت فولاد اکسین توانسته است صادرات محصولات خود را مجددا آغاز کند و به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و اروپا صادرات داشته باشد. این موضوع نشان از کیفیت بالای محصولات شرکت دارد و تقاضای بسیار خوبی برای ورق‌های فولاد اکسین از جانب مشتریان صادراتی به وجود آمده است؛ چراکه کیفیت همواره سرلوحه فولاد قرار دارد.

وی بیان کرد: فولاد اکسین در سال ۱۴۰۰ توانست با تکیه بر توان داخلی و متخصصان خود، در تابستان که کل صنعت فولاد کشور با قطعی برق مواجه شده بود، اورهال را به طور کامل انجام دهد و علاوه بر آن، به تعویض پست برق نیز مبادرت کرد که این فرایند‌ها باعث کاهش هزینه‌های شرکت و به حداقل رسیدن تعمیرات و نگهداری در آینده خواهد شد.

دستاورد‌های جدید فولاد اکسین

عضو هیات مدیره شرکت فولاد اکسین در خصوص برنامه‌ها و دستاورد‌های فولاد اکسین در سال ۱۴۰۰، عنوان کرد: خوشبختانه با تکیه بر توان داخلی و همکاری فولادسازان به ویژه شرکت فولاد مبارکه، توانستیم برای نخستین بار در کشور، ورق با گرید X۸۰ را تولید کنیم. در این رابطه، تمامی تست‌های کیفی با موفقیت انجام شده که این امر نشان می‌دهد شرکت فولاد اکسین به بلوغ لازم رسیده است.

جنتی اضافه کرد: تولید ورق با گرید X۸۰، می‌تواند به کاهش ۲۰ درصدی هزینه‌های تامین مواد اولیه خطوط انتقال نفت و گاز کمک کند، زیرا علاوه بر کاهش ضخامت لوله‌ها و به تبع آن، کاهش وزن آن‌ها، سایر هزینه‌ها نیز همچون حمل و نقل و... کاهش می‌یابد و این امر می‌تواند هزینه‌های پروژه‌های انتقال نفت و گاز را کاهش دهد.

اجرای پروژه فولادسازی

عضو هیات مدیره شرکت فولاد اکسین با بیان اینکه اجرای پروژه فولادسازی برای این شرکت بسیار مهم است، گفت: با توجه به اینکه شرکت فولاد اکسین یک شرکت بسیار خاص در زنجیره فولاد کشور است، از این رو به مواد اولیه بسیار خاص نیاز دارد. نوع اسلبی که شرکت فولاد اکسین به عنوان مواد اولیه باید مصرف کند، خاص بوده که اغلب دارای ضخامت بالا یعنی ۳۰۰ میلی‌متر است که با این اسلب‌های ضخیم می‌توان ورق‌های عریض با عرض دو هزار و ۳۰۰ میلی‌متر تولید کرد. این نوع اسلب‌ها در ایران به میزان بسیار کمی تولید می‌شوند.

وی بیان کرد: شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته توانسته بود کمی از این اسلب‌ها را تولید کند، اما از آنجا که فولاد اکسین باید از نظر مواد اولیه به خودکفایی برسد و مواد اولیه خود را بر اساس طراحی خط تولید تامین کند، بنابراین نیاز به احداث یک واحد فولادسازی اسلب ضخیم داریم. این امر باعث می‌شود هدف اولیه‌ای که در طرح فولاد اکسین و خط تولید مد نظر قرار داشت، محقق شود. گفتنی است که ظرفیت خط تولید شرکت فولاد اکسین یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن است که با توجه به ورودی اسلب به شرکت، نهایتا می‌توانیم ۸۰۰ هزار تن ورق در سال تولید کنیم.

جنتی مطرح کرد: با احداث خط فولادسازی شرکت فولاد اکسین، این امکان وجود خواهد داشت که بتوانیم ظرفیت واقعی که یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن در سال است، به طور کامل محقق کنیم. برای احداث خط فولادسازی، نیاز به سرمایه‌گذاری عظیمی داریم که با توجه به مصوبات هیئت مدیره شرکت فولاد اکسین، تامین مالی این طرح باید از طریق فاینانس انجام شود.

عضو هیات مدیره شرکت فولاد اکسین اظهار کرد: در حال حاضر، شرکت در حال اخذ مجوز‌های لازم برای تامین مالی پروژه است. به محض اینکه تامین مالی پروژه انجام شود، اجرای آن را آغاز خواهیم کرد، زیرا تصمیم‌گیری برای اجرای پروژه‌ها باید به گونه‌ای باشد که به محض شروع مرحله اجرای آن پروژه، از نظر منابع مالی مشکلی به وجود نیاید و اجراکنندگان پروژه در مضیقه نباشند.

وی تاکید کرد: حداقل میزان سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه فولادسازی شرکت فولاد اکسین حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین هدف‌گذاری عظیمی برای اجرای این پروژه صورت گرفته است و به دلیل تامین مالی سنگین، خود شرکت فولاد اکسین نمی‌تواند از منابع داخلی پروژه را اجرا کند. از این رو نیازمند تامین مالی خارجی و فاینانس است. در حال حاضر، از چند طریق تامین مالی را پیگیری می‌کنیم. امیدوار هستیم به محض اینکه تکلیف تامین مالی پروژه تعیین شد، اجرای پروژه فولادسازی آغاز شود.

لزوم حمایت همه جانبه از صنعت فولاد

جنتی با اشاره به دغدغه‌های شرکت فولاد اکسین، اذعان کرد: صنعت فولاد از نظر ساخت تجهیزات و ساخت کارخانه‌های فولادی از صفر تا صد، به بلوغ و خودکفایی رسیده است. همان‌طور که در سند چشم‌انداز صنعت فولاد کشور در افق ۱۴۰۴ به آن اشاره شده است، رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد هدف‌گذاری شده است. برای اینکه هدف یاد شده محقق شود، صنعت فولاد به حمایت‌های همه‌جانبه دولت نیاز دارد.

عضو هیات مدیره شرکت فولاد اکسین اضافه کرد: متاسفانه با توجه به نحوه تامین برق و آب و همچنین سایر زیرساخت‌های مورد نیاز صنعت فولاد، همواره مهم‌ترین چالش‌هایی که در صنعت فولاد وجود دارد این است که این صنعت در اولویت نخست قطع گاز و برق قرار داشته و از این رو مشکلات زیرساختی مسیر خودکفایی در این صنعت و رسیدن به چشم‌انداز ۱۴۰۴ را با کندی کرده و مشکلات جدی پدید آورده است.

وی تاکید کرد: در همه کشور‌ها به صنعت فولاد به عنوان یک صنعت استراتژیک نگاه می‌شود و تامین همه زیرساخت‌ها مانند آب، برق، گاز، راه‌های دسترسی و...، بر عهده دولت‌ها است. متاسفانه به دلیل عدم سرمایه‌گذاری دولت در صنایع مرتبط با زیرساخت‌ها، صنایع فولادی با محدودیت‌هایی مواجه شده‌اند. به طور مثال، شرکت فولاد اکسین به عنوان یک تولیدکننده ورق فولادی، نمی‌تواند خود اقدام به تولید برق کند، زیرا در این زمینه تخصصی ندارد و وظیفه‌ای برای این شرکت در موضوع یاد شده تعریف نشده است.

جنتی خاطرنشان کرد: در همه کشور‌ها از فولاد حمایت می‌شود و این حمایت در همه زمینه‌ها همچون تامین مواد اولیه و تامین تاسیسات زیرساختی صورت می‌گیرد. امیدوار هستیم نگاه مسوولان به صنعت فولاد کشور به این سمت برود که کشور بتواند از مزایای آن استفاده کند. به طور مثال در چین، برای تامین کک شرکت‌های فولادساز، نظام دو نرخی در نظر گرفته‌اند که در این زمینه برای صادرات و تامین مواد اولیه فولادسازان هر کدام یک نرخ جدا لحاظ شده است. به عنوان نمونه دیگر، در عربستان نرخ گاز صنایع فولادی ازجمله شرکت فولادی الحدید به عنوان مصرف‌کننده تقریبا صفر است.

عضو هیات مدیره شرکت فولاد اکسین تصریح کرد: به دلیل اینکه فولاد در همه ابعاد زندگی به ویژه ماشین‌آلات کاربرد دارد، نگاه دولتمردان و سیاست‌گذاران کشور‌های مختلف به این صنعت خاص است. در شرایط کنونی که صنعت فولاد کشور به بلوغ رسیده و می‌تواند روی پای خود ایستاده و صفر تا صد تجهیزات مورد نیاز را تامین کند، تولیدکنندگان این صنعت انتظار دارند نگاه حمایتی دولت از این صنعت بیشتر شود تا صنعت فولاد کشور به اهداف از پیش تعیین شده در سند چشم انداز افق ۱۴۰۴ دست یابد.

به دنبال تامین پایدار برق هستیم

جنتی با اشاره به چالش‌های شرکت فولاد اکسین در زمینه تولید، عنوان کرد: در فولاد اکسین مهم‌ترین معضل، کمبود انرژی به ویژه قطعی برق است. در این زمینه برای اینکه بتوانیم چالش موجود را کمتر کنیم، به دنبال آن هستیم با همراهی صندوق بازنشستگی کشوری که یکی از سهامداران عمده شرکت فولاد اکسین محسوب می‌شود و نیروگاه‌های متعددی را در اختیار دارد، تفاهم‌نامه‌ای را برای تامین برق پایدار به امضا برسانیم. هر چند که در هنگام قطعی برق در تابستان، حتی شرکت‌های بزرگ فولادی مانند فولاد مبارکه و چادرملو که خود نیروگاه در اختیار داشتند نیز دچار قطعی برق و توقف تولید شدند. این یعنی وجود نیروگاه اختصاصی برای یک شرکت فولادی به تنهایی تضمین‌کننده تامین انرژی نیست.

عضو هیات مدیره شرکت فولاد اکسین اذعان کرد: در تابستان که استان خوزستان با گرمای بیش از حد مواجه است، نمی‌توان برق خانوار‌ها را با توجه به تبعات اجتماعی قطع کرد و بنابراین فولادسازان همچنان در اولویت قطعی برق قرار می‌گیرند. در این رابطه، مهم‌ترین راهکار تامین برق مذاکره و امضای تفاهمنامه با شرکت‌های نیروگاهی زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشور است.

وی در پایان بیان کرد: احتمال دارد به فکر آن باشیم به همراه اجرای طرح فولادسازی که حدود ۲۳۰ مگاوات برق نیاز دارد، یک نیروگاه ۲۵۰ مگاواتی را احداث کنیم. اجرای این پروژه منوط به موافقت سهامداران شرکت ازجمله صندوق بازنشستگی کشوری است. در حال حاضر، ظرفیت تولید برق شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری بسیار فراتر از نیاز فولاد اکسین حتی با اجرای پروژه فولادسازی است و برای تامین برق پروژه نیز می‌توانیم از طریق این سهامدار عمده، با شرکت‌های دارای نیروگاه تفاهم‌نامه امضا کنیم.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده