تاریخ: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۵۰
بازدید: ۳۷۱
کد خبر: ۲۴۳۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (یکشنبه 18 آذر)

جمع‌آوری سهام بزرگان توسط حقوقی‌های بازار / اشتیاق سهامداران حقیقی به خرید سهام کوچک

می متالز - بازار روز یکشنبه در حالی با خریدهای پرحجم حقوقی‌‌ها در نمادهای بزرگ و در مقابل تمایل سهامداران خرد در جمع‌آوری سهام کوچک دنبال شد که برآیند این موضوع ثبت خالص خرید مثبت در کارنامه سهامداران عمده بود.
جمع‌آوری سهام بزرگان توسط حقوقی‌های بازار / اشتیاق سهامداران حقیقی به خرید سهام کوچک

به گزارش می متالز، در بازار روز یکشنبه حدود 48میلیون سهم به پرتفوی سهامداران خرد بازار افزوده شد و در مقابل 12میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده منتقل شد. اما حجم جاب‌جایی‌های صورت گرفته در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی قرار داشت.

بررسی جزییات جابه‌جایی‌های مزبور نشان از آن دارد که بیشترین خرید صورت گرفته از سوی حقوقی‌ها در نمادهای پالایشی و فلزی بوده است؛ به‌طوری‌که پالایش نفت اصفهان خالص خرید 3.6میلیارد تومانی را از سوی حقوقی‌ها تجربه کرد. در همین راستا فولاد مبارکه اصفهان نیز با خالص خرید 3.5میلیارد تومانی از سوی سهامداران عمده روبرو شد. مپنا نیز دیگر نمادی بود که با ثبت جابجایی 3.3میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی در فهرست خریدهای حقوقی‌ها قرار گرفت.

در مقابل سهامداران خرد بیشترین خرید را در نمادهای بانکی داشتند؛ بر این اساس خالص خرید حقیقی‌ها در نماد بانک ملت به بیش از 15میلیارد تومان رسید. بانک تجارت نیز با جابه‌جایی 2.5میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در این بازار بودند.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: همانطور که عنوان شد سهامداران خرد خریدهای پرحجمی در نمادهای بانکی داشتند. این امر سبب شد تا بیش از 18میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های بانکی افزوده شود. به این ترتیب 100هزار سهم «وبملت» توسط شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران خریداری شد. همچنین در این راستا صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت نیز یک میلیون سهم «وبملت» را به پرتفوی خود افزود.

بانک پارسیان نیز شاهد خرید 500هزار سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر و 900هزار سهم از سوی گروه مالی بانک پارسیان بود. در همین راستا 100هزار سهم پست بانک نیز توسط صندوق بازارگردانی پست بانک ایران خریداری شد. اما روند خریدها در نماد بانک تجارت با شدت بیشتری دنبال شد. به‌طوری‌که 10میلیون سهم مزبور توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران جمع‌آوری شد.

ب) شرکت‌های معدنی: در میان نمادهای معدنی نیز شاهد خرید از سوی سهامداران عمده بودیم. به‌طوری‌که صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر به عنوان سهامدار عمده در نماد چادرملو به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز 2میلیون و 600هزار سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.

این صندوق در نماد گل‌گهر نیز اقدام به خرید حدود 900هزار سهم کرد.این روند در نماد معدنی دماوند با خرید یک هزار و 500سهم توسط سهامدار حقیقی بالای یک درصدی دنبال شد.

ج) گروه فلزات اساسی: رصد تغییرمالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای فلزی نیز نشان از آن دارد که ملی مس ایران شاهد خرید 800هزار سهم از سوی موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران بود. در نماد فولاد خوزستان نیز صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر به خریدهای خود ادامه داد و امروز نیز 500هزار سهم دیگر را جمع‌آوری کرد.

د) شرکت‌های پالایشی: پالایشی‌ها نیز دیگر نمادهای بازار امروز بودند که شاهد خرید از سوی سهامداران عمده بودند. بر این اساس صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر به عنوان حقوقی فعال در نمادهای پالایشی به جمع‌آوری سهم پرداخت؛ این حقوقی خرید بیش از 2میلیون سهم پالایش نفت بندرعباس و بیش از یک میلیون سهم پالایش نفت تهران را در کارنامه خود ثبت کرد.

عناوین برگزیده