به گزارش میمتالز، اقتصاد عراق بیش از هرچیز متکی به صادرات نفت است، طوری که کارشناسان این کشور را جزو اقتصادهای تک محصولی دسته بندی میکنند. این کشور حتی حقوق کارمندان خود را نیز از پول نفت تامین کرده و تولید چندانی در دیگر زمینهها ندارد. اکثر مایحتاج عراق وارداتی بوده و کشور مذکور اتکای بالایی به واردات محصولات، حتی محصولات کشاورزی دارد.
عراق سالانه بیش از ۷۰ میلیارد دلار درآمد نفتی دارد، اما پولهای واریزی مشتریان نفت این کشور به طور مستقیم به دست بانکهای عراقی نرسیده و ابتدا به حسابهای آمریکا واریز و سپس به عراق منتقل میشود.
این رویه به واسطه قطعنامههای سازمان ملل است که فروش نفت عراق را منوط به واریز عواید فروش به حسابهای خارجی، از جمله بانکهای آمریکایی کرده است. روند مذکور استقلال و آزادی عمل را از دست دولت عراق خارج کرده و باعث شده با وجود فروش ماهانه حدود ۷ میلیارد دلار نفت، این کشور ۴۰ میلیون نفری همچنان با فلاکت و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم کند. بخش عمدهای از این شرایط به دلیل تسلط آمریکا بر درآمدهای نفتی عراق ایجاد شده و باعث گشته تا رژیم ایالات متحده بسیاری از حرکتهای روبه جلو در اقتصاد این کشور را در نطفه خفه کند.
ذخایر نفتی، اما تنها یکی از موهبتهای سرزمینی عراق است و این کشور ظرفیتهایی دارد که همچنان از آن غافل است. از جملهی این ظرفیت ها، موقعیت جغرافیایی این کشور در غرب آسیا است.
عراق میتواند پل ترانزیتی کشورهای آسیایی با دریای مدیترانه باشد. در شرایطی که چین به عنوان بزرگترین قدرت نوظهور اقتصادی ارتباطات تجاری تنگاتنگی با اروپا داشته و سالانه حدود ۱۳۰ میلیون تن کالا میان این دو منطقه در جهان جابجا میشود، عراق میتواند درآمد قابل توجهی از ترانزیت کالا در این مسیر داشته باشد. همچنین در شرایطی که ایران و سوریه روز به روز در حال گسترش روابط اقتصادی خود بوده و ترانزیت کالا بین این دو کشور از مهمترین مباحث میان تجار و مقامات آنان است، عراق میتواند با ایفای نقش متصل کننده، جایگاه راهبردی خود را در منطقه تثبیت کرده و عواید اقتصادی غیر نفتی خود را از این محل افزایش دهند.
با این حال مقامات عراقی نسبت به این موقعیت بی توجه بوده و فرصتها را پشت سر هم میسوزانند. در سایه بی توجهی مقامات این کشور به منافع ترانزیتی خود، چین در حال ایجاد مسیرهای زمینی جدید راه ابریشم به اروپا از طریق روسیه، قزاقستان و ترکیه بوده و ایران نیز در حال راه اندازی خطوط کشتی رانی برنامهای به سوریه میباشد.
این در حالی است که عراق در صورت برقراری جریان ترانزیت از کشور خود میتواند گام بلندی در راستای منافع ملی و اقتصادی خود بردارد. از جمله مهمترین قدمهایی که میتواند عراق را به عنوان یک کشور ترانزیتی در منطقه مطرح کند، احداث راه آهن شلمچه بصره است. این راه آهن علیرغم آنکه سالهاست موضوع مذاکرات مسوولان ایران و عراق است، با مخالفتهای متعدد عراق مواجه بوده و این کشور، تحت فشار آمریکا در حال پشت پا زدن به جایگاه ترانزیتی خود در منطقه است.
بی شک مقامات ترکیه و آمریکا رغبتی به ایجاد جریانهای ترانزیتی از این کشور ندارند، چرا که ترکیه عراق را به عنوان رقیب خود در کریدور شرق-غرب دانسته و آمریکا نیز از استقلال ناشی از درآمدهای ترانزیتی در اقتصاد عراق احساس خطر میکند، زیرا دیگر قادر نخواهد بود تا با تسلط بر درآمدهای نفتی این کشور، اهرمهای فشار خود را بر آن حفظ نماید. با این حال مقامات عراق به وعدههای ترانزیتی مقامات ترکیه، آمریکا و امارات مبنی بر احداث کریدور شمال-جنوب موسوم به «راه خشک» دل خوش کرده اند. این وعدهها را میتوان مشابه طرحهایی دید که با هدف عقب نگه داشتن کشورهای منطقه توسط برخی رژیمها پیشنهاد میشوند و نمونه آن را میتوان در قرارداد توسعه بندر عدن توسط امارات در یمن مشاهده کرد.
پس از سالها مذاکره حول راه آهن شلمچه بصره و ترانزیت کالا از خاک عراق، اکنون این کشور است که باید برای آینده خود تصمیم بگیرد. بی شک کشورها منافع خود را معطل تصمیمات دولت عراق نگه نداشته و مسیرهای جایگزین روز به روز پررنگتر خواهند شد. در چنین روندی این عراق است که مزیتهای ژئوپلتیک خود را از دست داده و تا چند سال دیگر به یک سیاهچاله ترانزیتی تبدیل خواهد شد.
منبع: خبرگزاری تسنیم