تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۵۴
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۲۴۴۰۲۷
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
عضو کمیسیون تلفیق مجلس؛

۷۶ هزار پروژه عمرانی ناتمام در کشور/ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی زیانبار است

‌می‌متالز - دلخوش نرخ تورم حال حاضر کشور را بالای ۳۷ درصد اعلام کرد و با بیان اینکه آثار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی زیانبار است گفت: افزایش شدید قیمت مرغ و نهاده‌های دامی، فشار به کارکنان، حقوق بگیران و کشاورزان تنها برخی از آثار این تصمیم است.

به گزارش می‌متالز، «سید کاظم دلخوش اباتری» شامگاه (پنج‌شنبه، ۱۶ دی)  آخرین روند بررسی و تغییرات در لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تشریح کرد و اظهار داشت: رأی گیری کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق انجام شده و روز یکشنبه آینده شاهد بررسی کلیات لایحه در صحن علنی مجلس هستیم.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه وی یکی از مخالفان لایحه بودجه ۱۴۰۱ بوده است عنوان کرد: در مبنای محاسبه ارزش گمرکی نرخ مالیات پنج برابر در محصولات مختلف افزایش پیدا کرده که روی خصوصا نهاده‌های کشاورزی اثر مستقیم دارد بنابراین به دنبال تغییر این بخش از لایحه هستیم تا بیشتر از این به کشاورزان فشار وارد نشود.

دلخوش اباتری محاسبه نرخ ارز به ارزش ۲۳ هزار تومان را مشکل دیگر لایحه بودجه ۱۴۰۱ خواند و تصریح کرد: این امر کار را برای مردم سخت‌تر می‌کند، زیرا اگر تحریم‌ها تشدید شود نرخ ارز باید بالاتر برود اگر تحریم‌ها کاهش پیدا کند نرخ ارز باید از ۲۳ هزار تومان به پائین سوق داده شود به همین دلیل می‌توان گفت فعلا مبنای محاسبه در این بخش مشخص نیست.

نماینده مردم شهرستان صومعه سرا در مجلس نرخ تورم حال حاضر کشور را بالای ۳۷ درصد اعلام کرد و گفت: در لایحه بودجه افزایش حقوق کارکنان دولت زیر ۱۰ درصد پیش‌بینی شده است که به نظر ما این مورد هم باید حتما در بودجه اصلاح شود، زیرا تورم در سال گذشته بالای ۲۰ درصد بود و امثال مقدار آن افزایش شدیدی داشته است.

وی با بیان اینکه دولت قصد دارد تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را متوقف کند اظهار داشت: دلیل دولت برای این کار این است که معتقدند در روند تخصیص ارز سودجویی، قاچاق و فساد ایجاد می‌شود در حالیکه معتقدم به جای پارک کردن صورت مسئله باید خود مشکل یعنی سازوکاز تخصیص ارز را حل کنیم و ساماندهی انجام دهیم.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به طور مثال اگر ارزش ارز هم‌اینک ۳۰ هزار تومان باشد به هر دلار ۱۲۶ هزار تومان و ارز ۲۳ هزار تومانی به ۶۹۰ هزار تومان افزایش می‌یابد بنابراین با انجام این کار اولا یارانه ۹۰ درصدی مرغداری‌ها برای تامین نهاده و یارانه ۶۰ درصدی دامداری‌ها حذف می‌شود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس اضافه کرد: بنده به عنوان مخالف این وضعیت اعتقاد دارم به جای حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی باید ابتدا برنامه‌ریزی گردد و نباید همینطور شوک به بازار و جامعه وارد شود، زیرا نمی‌توان تصور کرد که قیمت مرغ به یکباره به کیلویی ۸۰ هزار تومان افزایش یابد در حالیکه به درآمد مردم تنها ۱۰ درصد افزوده می‌شود.

دلخوش اباتری نحوه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اشکال دیگری که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد خواند و ابراز داشت: طبق پیش‌بینی قانون برنامه پنجم توسعه حقوق بازنشستگان باید ۱۰ درصد پائین‌تر از بالاترین دریافتی محاسبه شود در حالیکه این موارد در بودجه لحاظ نشده است و به عقیده من در بحث همسان‌سازی به بازنشستگان احجاف می‌شود.

نماینده مردم شهرستان صومعه سرا در مجلس جلوگیری از واگذاری ۶۰ درصد از شرکت‌های دولتی را از دیگر معایب لایحه بودجه سال آینده ذکر کرد و گفت: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی و تاکیدات مقام معظم رهبری واگذاری کار‌های اقتصادی و امور اجرایی باید به بخش خصوصی و تعاونی‌ها عملیاتی شود، اما دولت مجدد می‌خواهد کارخانجات و شرکت‌ها را دولتی کند.

وی تعیین تکلیف وضعیت خدمتی افراد را به عنوان یکی از نقاط مبهم و نیاز به اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۱ مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: مجلس طرحی را اخیرا برای ساماندهی همه نیرو‌های شاغل اعم از شرکتی، قراردادی، ایثارگران، طرحی‌ها، قرارداد معین و امثالهم مصوب کرده که متاسفانه این امر از لایحه بودجه جا مانده است.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یادآور شد: سازمان برنامه و بودجه کشور برای استان‌ها، طرح هدفمندی و برخی از بخش‌ها و طرح‌هایشان ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده که این اعتبار در تمام استان‌ها بلاتکلیف مانده است؛ اینکه پول و اعتبار به شکل گلوبال در اختیار یک بخش قرار بگیرد به هیچ عنوان پسندیده نیست و باید این منابع بر اساس قانون تصویب شود تا مردم دچار مشکل نشوند.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس ابراز داشت: حرف و سخن ما به آقایان و دولت این است که بیایند فرآیند تخصیص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و افراد اقلیتی که این ارز را برای واردات دریافت می‌کنند کنترل کنند، زیرا شرایط ما شرایطی نیست که به مردم، کارکنان دولت و خصوصا کشاورزان فشار بیاوریم.

دلخوش اباتری در ادامه پیگیری‌هایی که در مورد رتبه‌بندی معلمان و همسان سازی حقوق بازنشستگان انجام شده را تشریح کرد و یادآور شد: مجلس با یکسال کار و تلاش نهایتا طرح رتبه‌بندی معلمان را نهایی کرد از طرفی برآورد مجلس نشان می‌داد اجرای رتبه‌بندی به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد درحالیکه دولت اعتقاد داشت برای این طرح بیشتر از ۲۵ هزار میلیارد تومان نمی‌تواند تخصیص دهد.

نماینده مردم شهرستان صومعه سرا در مجلس بیان اینکه ۷۶ هزار پروژه عمرانی در کشور وجود دارد که بالای ۲۰ است ناتمام مانده‌اند خاطرنشان کرد: حقوق بازنشستگان باید بر اساس قانون برنامه همسان‌سازی پرداخت شود از طرفی در کمیسیون تلفیق مجلس به دنبال این هستیم که هر طور شده پیگیر موضوعات بازنشستگان باشیم تا حق آن‌ها به ویژه در شرایط کنونی ادا شود.

منبع: خبرگزاری شبستان

عناوین برگزیده