تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۲۸
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۲۴۴۱۸۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

رکورد معنادار فولاد خوزستان در دوران بحران‌های گازی و برقی

‌می‌متالز - افزایش عمر نسوز در بحث صرفه جویی در هزینه‌ها به کمک فولاد خوزستان آمده است. زیرا بخشی از این ماده از طریق واردات تامین می‌شود و حالا افزایش عمر نسوز می‌تواند در کاهش هزینه‌ها نقش آفرین و بهره وری را افزایش دهد و فولاد خوزستان را که قطب تولید فولاد کشور است را به توسعه پایدار نزدیک کند.

به گزارش می‌متالز، تولید کنندگان فولاد کشور با ثبت رکورد‌هایی در بخش‌های مختلف سعی بر آن دارند تا با سبقت از یکدیگر کیفیت را همزمان با کمیت ارتقا دهند.

حال فولاد خوزستان در بخش عمر نسوز رکوردی از خود ثبت کرده است که می‌تواند نقش مهمی در ارتقای کیفی ایفا کند.

درواقع رکورد عمر نسوز کوره‌های فولاد خوزستان با ۸۲۶ ذوب شکسته شد. براساس این رکورد افزایش تعداد ذوب به ازای هر نوسازی نسوز کوره به دلیل کم کردن تعداد نوسازی‌ها در سال و افزایش زمان بهره برداری مفید از کوره در شرکت فولاد خوزستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این اقدام فولاد خوزستان گامی مهم در راستای افزایش بهره وری است که منجر می‌شود عمر کوره نیز افزایش پیدا کند. نباید فراموش کرد که مواد نسوز یکی از مواد استراتژیک در این مجموعه است. این اهمیت به اندازه‌ای است که اگر مشکلی در تامین این ماده ایجاد شود می‌تواند تولید را از حرکت باز نگه دارد، درنتیجه افزایش رکورد بسیار مهم خواهد بود، زیرا این موضوع به افزایش تولید می‌انجامد.

از سویی دیگر افزایش عمر نسوز در بحث صرفه جویی در هزینه‌ها به کمک فولاد خوزستان آمده است. زیرا بخشی از این ماده از طریق واردات تامین می‌شود و حالا افزایش عمر نسوز می‌تواند در کاهش هزینه‌ها نقش آفرین و بهره وری را افزایش دهد و فولاد خوزستان را که قطب تولید فولاد کشور است را به توسعه پایدار نزدیک کند.

اما اهمیت تامین نسوز به اندازه‌ای است که فولاد خوزستان در این زمینه وارد سرمایه گذاری در بالادست شده است تا بتواند دغدغه تامین مواد اولیه و کاهش هزینه را از میان بردارد. هر دو آیتم در افزایش بهره وری موثر است. در نتیجه هر کجا توان داخلی وجود داشته باشد فولاد خوزستان برای حمایت و سرمایه گذاری پیش قدم خواهد شد. در بحث تامین مواد نسوز نیز این مجموعه با اعتماد به تولید کنندگان داخلی به تامین نیاز خود پرداخته است.

درواقع فولاد خوزستان با ارتقای سطح کیفی و همچنین سرمایه گذاری در بالادست برای تامین مواد اولیه، مسیر خود را برای تصاحب بیشتر بازار هموار‌تر می‌کند. بهبود کیفی بار فلزی کوره‌ها (آهن اسفنجی) و آمادگی تجهیزات، تنظیمات کوره، ماشین‌آلات و تجهیزات سرویس‌دهنده به کوره، بخشی از عوامل افزایش عمر نسوز به شمار می‌آیند.

بدون شک این دستاورد نتیجه توسعه فعالیت‌های واحد R&D خواهد بود که در رشد کیفی واحد‌های فولادی نقش مهم ایفا می‌کند و شاید اصلی‌ترین پیام این رکورد آن باشد که توجه به ارتقای تکنولوژی و تجهیزات در کنار اهمیت بهره وری علاوه بر رکورد شکنی، توان تولید مجموعه‌های فولادی را بالا می‌برد.

در حال حاضر در کنار شرایط تحریم، با توجه به تصمیم دولت برای افزایش قیمت انرژی، فولادسازان باید در بخش‌های دیگر تلاش کنند با افزایش بهره وری توان رقابتی خود در بازار داخلی و صادراتی افزایش دهند.

اهمیت ثبت این رکورد‌ها درست در شرایط بحرانی نمود پیدا می‌کند که تولیدکنندگان در تلاش برای حفظ جایگاه خود هستند. فولاد خوزستان نیز این دستور العمل را روی میز قرار داده تا در شرایط فعلی کمترین خدشه به بخش تولید وارد شود.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده