تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۳۸
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۲۴۴۱۸۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

زیان قطعی و آینده مبهم تولیدکنندگان حوزه القایی

‌می‌متالز - آخرین وضعیت معاملات حوزه القایی نشان از شرایطی دارد که می‌توان آن را یک فاجعه بزرگ در مسیر توسعه بازار فولاد دانست. چرا که عملا حوزه القایی مدت هاست که هر محصولی را به بازار عرضه می‌کند پیشاپیش حداقل ۶ درصد ضرر قطعی خواهد کرد. این شرایط متأثر از قیمت گذاری دستوری است و این روند قطعا تاثیر میان مدت خود را در تمامی عرضه‌های فولاد خواهد گذاشت.

مارجین بی سابقه سود و زیان در حوزه القایی

به گزارش می‌متالز، حاشیه سود بازار القایی به مرز فاجعه نزدیک شده است. مارجین بی سابقه حوزه القایی با رقم ۱۴ درصد یعنی اوضاع تولیدکنندگان این حوزه خیلی خراب است. پیش‌تر رقم زیر ۲۰ درصد به معنای نقطه سربه‌سر برای این حوزه تلقی می‌شد. حال این درصد نشان می‌دهد که فولادسازان این حوزه حداقل ۶ درصد در حاشیه ضرر فعالیت می‌کنند. فعلا به لطف تامین کالا‌ها با سوبسیت دولتی فشار زیادی متحمل القایی‌ها نشده، اما ادامه این روند و بودجه سال آینده فشار بی نهایت سنگینی را به تولید کنندگان این حوزه وارد خواهد کرد.

فرصت مطلوب خرید شمش برای حوزه القایی

در حوزه نورد، اما مارجین ۱۰ درصدی نشان از حفظ فاصله مطلوب مارجین این حوزه از متوسط نرخ شمش دارد. این موضوع نشان می‌دهد که القایی‌ها از ست تامین مواد اولیه برای تولید محصول فعلا در فشار نیستند و همه ارکان بازار بر علیه آن‌ها بسیج نشده اند. این روز‌ها مهمترین مساله‌ای که عمده تولیدکنندگان بخش خصوصی را زیر فشار قرار داده؛ ابتدا عدم تمایل به عقب‌نشینی نرخ مواد اولیه شامل نرخ قراضه آهن و آهن اسفنجی به دلیل کمبود در بازار داخلی است. متاسفانه قطع برق در تابستان و سیگنال قطع گاز در زمستان مهم‌ترین فاکتور‌های اصلی این رشد قیمت به حساب می‌آیند.

انجماد نقدینگی و رکود شدید در بازار فولاد

مساله بعدی رکود شدید بازار‌ها و انجماد نقدینگی است که یک سر آن به رکود تورمی و آرامش بعد طوفان افزایش قیمت‌های سهمگین سال‌های ۹۷ تا ۹۹ برمی‌گردد و دیگری قرار گرفتن فولاد در زمره کالا‌های تعزیراتی و سامانه جامع تجارت و فرار نقدینگی هوشمند از این حوزه است. وانگهی مساله صبر و نظاره نتیجه نشست وین و تعاملات سیاسی و همچنین روند نزولی بازار‌های جهانی فولاد نیز از جمله دیگر موضوعات مهمی هستند که همه دست به دست هم کمر همت بسته‌اند تا این روز‌ها بازار داخلی فولاد کشور بیش از همیشه شاهد نوعی رخوت و سکوت در این بازار باشد. به هر حال هر مساله‌ای که در این بازار باشد پاسخ دولت و سیاست گذاران حوزه فولاد بسیار ضعیف ارزیابی شده است. متاسفانه هیچ حمایتی از تولیدکننده صورت نگرفته و سمت عرضه تمام فشار را به مصرف کننده وارد کرده است.

تلاش برای حفظ کیفیت محصولات فولادی در شرایط فعلی بازار

چندی پیش در خصوص پایین بودن کیفیت فولاد تولیدی برخی از کارخانجات صحبت شد. یکی از دلایل این موضوع را می‌توان به تلاش کارخانه‌ها برای خروج از زیان تولید بر شمرد. متاسفانه برخی از تولید کنندگان راهی جز کاهش کیفیت تولید فولاد نداشته اند که این موضوع هم یک ریسک مهم و البته شناخته شده در بازار فولاد است. امیدواریم که دولت هر چه سریعتر این مسیر را پایان بخشد و شاهد رشد و رونق واقعی در این حوزه باشیم. ادامه این روند قطعا به قفل شدن معاملات حوزه فولاد و ناکارآمدی این بخش ختم خواهد شد. فولاد همچنان توانایی بازگشت به روز‌های پر رونق خود را دارد.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده