تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۳
بازدید: ۴۰۳
کد خبر: ۲۴۴۲۳۳
سرویس خبر : انرژی

آب شرب سبزواری‌ها به کروم آلوده است؟

‌می‌متالز - یک فعال محیط زیست در سبزوار با انتقاد از اینکه معدن‌کاران باطله‌های معدنی خود را در حوزه‌ای آبخیز می‌ریزند و وارد آب ۲ رودخانه دائمی کلاته سادات و بفره می‌شود، گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد آب شرب مردم سبزوار از این ۲ رودخانه و چاه‌ها تأمین می‌شود، اما چون هیچگونه منبع آبی در اطراف سبزوار نیست این میزان به ۸۰ درصد هم افزایش خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، مجید ضیایی با ابراز نگرانی از وضعیت زیستگاه حساس بفره در این شهرستان افزود: محدوده بفره به مساحت ۱۷ هزار هکتار وسعت در ارتفاعات ریوند سبزوار قرار دارد که حوزه آبخیز و آبریز دشت بفره هم به‌شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه در این دشت ۱۹ حلقه چاه عمیق وجود دارد که تأمین‌کننده بیش از ۶۰ درصد آب شرب مردم سبزوار است، اظهار کرد: در این حوزه که چاه‌ها قرار دارد، شاهد فعالیت معادن کرومیت نیز هستیم.

مدیر کارگروه حفظ محیط کوهستان سبزوار تصریح کرد: معادن کرومیت شامل فلزات سنگین سه و ۶ ظرفیتی می‌شود. کروم سه ظرفیتی وقتی در معرض آب و هوا قرار می‌گیرد، ۶ ظرفیتی و سمی می‌شود که در درازمدت مشکلات بسیاری را برای مردم به خصوص نوزادان و افراد مسن به وجود می‌آورد.

وی بیان کرد: به این دلیل که این معادن در حوزه شهرستان داورزن قرار دارد، از طریق محیط زیست، منابع طبیعی و دادستانی برای مدتی تا تعیین تکلیف وضعیتشان توانستیم جلوی فعالیت این معادن را بگیریم.

ضیایی گفت: معدن‌کاران می‌خواهند که هیچگونه کنترلی روی فعالیت‌شان نباشد و باطله‌های معدنی را هر کجا خواستند، بریزند که ما می‌گوییم اگر هم می‌خواهد فعالیتی باشد، باید بر اساس قوانین و ضوابط باشد.

وی افزود: هر چند با تلاش‌های صورت گرفته از سوی دانشکده جغرافیا و علوم محیطی دانشگاه حکیم سبزواری و همکاری نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی مقرر شد تا تعیین تکلیف وضعیت این معادن فعالیتی نداشته باشد، اما فعالیت آن به صورت کامل متوقف نشده است.

ضیایی اظهار کرد: اگر بخواهد وضعیت به همین منوال ادامه یابد و باطله‌های معدنی در این حوزه‌های آبخیز ریخته شود، سلامت مردم شهرستان به خطر خواهد افتاد.

معادن مانعی برای ارتقای محدوده حساس بفره

مدیر کارگروه حفظ محیط کوهستان سبزوار در ادامه گفت:، چون در این منطقه به لحاظ حیات جانوری نیز پلنگ، گرگ، کفتار، کل و بز، قوچ و میش و خزندگان و جوندگان بسیار دیگری نیز زندگی می‌کنند، به زیستگاه حساس بفره نام‌گذاری شده است.

وی عنوان کرد: هر چند به لحاظ گیاهی هم گونه‌های بسیار مهمی در این منطقه زندگی می‌کند که برای منطقه حیاتی است، ولی به خاطر فعالیت معادن نه تنها بسیاری از گونه‌های گیاهی از بین رفته بلکه زیستگاه حیوانات هم در حال از بین رفتن است.

ضیایی افزود: هر چند محدوده حساس بفره شکار ممنوع است، ولی مهلت شکار ممنوع بودن آن به اتمام رسیده و طبق استاندارد‌ها باید توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعیین تکلیف شود که امیدواریم ارتقا پیدا کند.

وی با بیان اینکه معادن در این منطقه مانعی برای ارتقای محدوده حساس بفره است، اظهار کرد: هر چند تمام معادن پیوست زیست محیطی دارد، اما متأسفانه هیچکدام این موضوع را رعایت نمی‌کند.

این فعال زیست‌محیطی گفت: اگر این منطقه توسط معدن‌کاران تخریب شود، آمار حیات وحش به شدت کاهش خواهد یافت و از سویی پوشش گیاهی نیز از بین می‌رود و بر درآمد مردم بومی و محلی تأثیر دارد.

وی افزود: درخواست داریم هر چه زودتر کارگروه لازم تشکیل شود و منطقه شکار ممنوع ریوند به حفاظت شده ارتقا پیدا کند و فعالیت معادن هم محدود با شرایط و تحت کنترل باشد.

وی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه علاوه بر سهم عوارض و درآمد‌های دولتی مصوب شده معادن باید درصدی مشخص از درآمد خود را به محل و منطقه استقرار معدن اختصاص دهند که متأسفانه این قانون به درستی اجرا نمی‌شود و از پرداخت سهم خود طفره می‌روند و هیچکس هم پیگیر این موضوع نیست.

ضیایی تصریح کرد: اگر بخواهد فعالیت معدن‌کاران با همین روند ادامه یابد، بدون شک مردم شهرستان سبزوار برای سلامتی خودشان هم شده مخالفت خود را بیشتر از قبل نشان خواهند داد.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده