تاریخ: ۲۶ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۱۳
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۴۵۳۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

لزوم شفافیت اطلاعات مالی معادن/ برخی معدن‌کاران در کشور مودی مالیاتی نیستند

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت شفافیت اطلاعات مالی در بخش معدن گفت: معدن‌کارانی در کشور وجود دارند که مودی مالیاتی نیستند.

به گزارش می‌متالز، رضا محتشمی پور در نشست بررسی واردات ماشین آلات معدنی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، با بیان اینکه معدن یک بازار بزرگ فناوری در کشور است، اظهار داشت: استفاده از این بازار برای ما یک فرصت است.

وی افزود: حدود ۶۹ هزار ماشین آلات در بخش معدن کشور وجود دارد که ۵۷ هزار دستگاه از آن مربوط به بخش برداشت و حمل با متوسط عمر ۱۸ سال است و بنابراین اگر بخواهیم از امروز باقی مانده عملیات معدنی در کشور را بدون عملیات جدید ادامه دهیم باید ۳ هزار دستگاه از این ماشین آلات را جایگزین کنیم و این در حالی است که سالیانه حدود ۵۰۰ ماشین آلات جدید وارد کشور می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: معدن‌کارانی در کشور هستند که مودی مالیاتی نیستند این در حالی است که باید شفافیت بالاتری در خصوص حقوق دولتی در این بخش داشته باشیم.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: موضوع صدور فاکتور‌های رسمی در بخش معدن یک موضوع جدی است و باید بتوانیم به دستگاه‌های مطالبه‌گر در این مورد پاسخگو باشیم و در مرحله بعد باید بتوان حقوق دولتی معادن را بر مبنای فاکتور‌های رسمی ساماندهی کرد.

محتشمی پور در رابطه با معدن‌کاری فرامرزی اظهار داشت: پرونده‌ای در این باره در وزارت صمت باز است و سازمان توسعه تجارت در آن حضور دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: معدن‌کاری در افغانستان یک موضوع پیچده است، اما در مورد آن ساده‌انگاری می‌شود و بعضا راهکار‌های پیش‌پا افتاده درباره آن مطرح می‌شود.

محتشمی پور گفت: بحران‌هایی مانند مشکلات با سازمان‌های دولتی از جمله انرژی اتمی یا منابع طبیعی و همچنین موضوع مجوز‌ها جدی است و باید این مسائل به شکل مناسب تبیین شود.

وی افزود: ثبت شفافیت در بخش معدن کشور قابل دفاع نیست و باید اطلاعات مالی در این بخش شفاف‌تر شود.

لزوم حرکت به سمت هوشمندسازی معادن


بنابراین گزارش در ادامه این نشست، ابراهیم جمیلی، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با تاکید بر اینکه باید به سمت هوشمند سازی معادن حرکت کرد، گفت: باید کارت هوشمند برای تک‌تک معادن صادر شود.

وی افزود: کارت هوشمند معادن نشان می‌دهد هر معدن چند درصد مالکیت دارد یا چند درصد اجاره‌ای است یا درآمد‌های آن چه میزان است.

جمیلی بیان داشت: همچنین کارت هوشمند معدن می‌تواند در برگیرنده اطلاعاتی در مورد پرداخت‌های حقوق دولتی معدن باشد و در مجموع به شفافیت بیشتر در این بخش کمک می‌کند.

وی افزود: متاسفانه فعالان معدنی به دلیل عدم تامین ماشین آلات جدید دچار خسارت‌های زیادی شده‌اند.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با بیان اینکه نگاه معاونت معدنی در وزارت صمت نسبت به تامین ماشین آلان مثبت است، اما کافی نیست گفت: باید جلسه‌ای با وزیر صمت برگزار شود تا بتوان از منابع بسته خصوصی سریع‌تر به ماشین آلات دسترسی یابیم.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده