تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۰۲
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۲۵۵۶۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قدم به قدم در مسیر هوشمندسازی معادن پیش می‌رویم

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره انجمن مس ایران گفت: انقلاب صنعتی چهارم در ارتباط با هوشمند‌سازی معادن است و ما چاره‌ای جز همگام شدن با جهان و حرکت به سمت هوشمندسازی نداریم و کسب سود بالا از نقاط مثبت هوشمندسازی معادن است که با حرکت در این مسیر روند بهینه‌سازی یک پروژه بهتر پیش رفته و هزینه‌ها کاهش می‌یابند و ما را به سمت هوشمندسازی معادن سوق می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، احمد مشکانی اظهار داشت: باید این نکته را در نظر داشته باشیم که از بزرگ‌نمایی در هوشمندسازی دوری کنیم. اگر تاکید بسیار و سریع بر هوشمندسازی معادن داشته باشیم، نتایج لازم را به دست نخواهیم آورد و باید آهسته و پیوسته به سمت هوشمندسازی حرکت کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه آموزش‌های لازم در این خصوص داده نشده است، نتایج دلخواهی نیز به دست نخواهیم آورد. بهتر است با این موضوع واقع‌گرایانه برخورد کنیم و سعی بر اصلاح پایه‌ها داشته باشیم. یکی از مسائلی که در حوزه زیرساخت‌ها کلیدی است، بحث آموزش بوده که در این زمینه دولت باید گام بردارد و ریسک آموزش‌های لازم برای هوشمند‌سازی را بپذیرد.

عضو هیات مدیره انجمن مس ایران عنوان کرد: مراحل هوشمندسازی باید آهسته اجرا شود و لازم است در این مسیر از اساتید داخلی و خارجی بهره برد. اساتیدی که با روش‌های بین‌المللی آشنا هستند تا آگاهی را در مسیر درست افزایش دهند و با گذر از آزمون و خطاها، در صورت مثبت بودن نتایج به کل کشور تعمیم دهیم. در این مسیر باید واقع‌بینانه حرکت کنیم تا از توقعات بی‌دلیل جلوگیری و معدن‌کاران را از روش‌های نوین دور نکنیم. اگر هوشمندسازی نتواند به معدن‌کاران سود برساند، هزینه‌ها سربار و باعث می‌شود که به نتایج خوبی نرسیم و حاصلی جز دل‌زدگی معدن‌کاران از ادامه فعالیت ندارد.

دولت به کمک معدن‌کار بیاید

مشکانی مطرح کرد: در این اقدام نقش وزارت صمت کلیدی بوده که این نهاد ناگزیر است به سمت هوشمندسازی حرکت کند. با اقداماتی همچون نصب دوربین‌های دیجیتالی و … هم امکان کنترل باربری را دارند و هم معدن‌کار امکان تخلف ندارد تا دولت آن را متهم کند و نتیجه‌ای که در نهایت به دست خواهد آمد، این است که مشکلات عدیده‌ای که امروز معدن‌کاران با آن روبه‌رو هستند، ایجاد نخواهد شد.

بر اساس گزارشی از انجمن مس ایران، وی یادآور شد: گاهی خرید تجهیزات هوشمندسازی برای معدن‌کار صرفه اقتصادی ندارد و مهم‌تر اینکه تحریم‌ها مسیر خرید برخی ابزارآلات را سخت و در برخی موارد غیر ممکن کرده است؛ بنابراین اگر دولت نیاز‌های اولیه معادن را خریداری کند و در اختیار معدن‌کاران بگذارد، می‌توان در این خصوص به نتایج مثبتی رسید و در توسعه هوشمندسازی گام‌های موثری برداشت.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده