تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۳
بازدید: ۵۵۲
کد خبر: ۲۵۹۳۸۳
سرویس خبر : انرژی
نائب رئیس کمیسیون صنایع:

طرح انتقال آب خلیج فارس به کرمان در دست اقدام است

‌می‌متالز - نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ظرفیت واقعی تولید فولاد در سال حدود ۴۸ میلیون تن و میزان مصرف کشور حدود ۱۷ میلیون تن است و مابقی صادر می‌شود که ظرفیت خوبی برای ارزآوری است.

به گزارش می‌متالز، سیدجواد حسینی کیا روز شنبه ۳۱ اردیبهشت در بازدید از یک کارخانه تولید آهن اسفنجی در ماهدشت اظهار کرد: این ظرفیت قابلیت رسیدن به ۷۵ میلیون تن در سال را دارد. باید تلاش کرد تا با روش‌های دیگری از جمله تولید آهن اسفنجی که در این واحد صنعتی انجام می‌شود، تولید را بالا برد.

وی همچنین به کمبود مواد اولیه تولید فولاد و قراضه‌های آهن در کشور تصریح کرد: با توجه به کمبود مواد اولیه مذاکراتی برای واردات سنگ آهن با برخی کشور‌های همسایه انجام شده، زیرا منابع ما نامحدود نیست و به فکر راهکار بود.

حسینی کیا با اشاره به اینکه اکنون بهره برداری از منابع معدنی تا عمق ۵۰۰ متری در حال انجام است، افزود: باید به سمت عمق یک هزار متر برویم که در همین راستا کار‌های تازه‌ای در برخی از مناطق از جمله گل گهر آغاز شده است.

وی با اشاره به وضع محدودیت‌های مالیاتی برای جلوگیری از خام فروشی تصریح کرد: به دنبال این هستیم که معافیت‌های ابتدای زنجیره فولاد را برداشته و به سمت تکمیل زنجیره برویم.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مقدمات این طرح نیز از سوی مجلس شورای اسلامی در حال انجام است. فولاد تولیدی کشورمان همیشه بازار خوب و جاذبی بوده و به سمت صادرات در حال حرکت است.

وی با اشاره به اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس با سرمایه گذاری فعالان صنایع فولاد اشاره کرده و گفت: با توجه به محدودیت‌های آبی کشور و آب بر بودن صنایع فولاد اقداماتی، چون با چرخانی آب و انتقال آب از خلیج فارس به سمت کرمان در دست اقدام است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فولاد علاوه بر اشتغال بالا، گردش مالی خوبی در کشور دارد گفت: فولاد از قطب‌های بزرگ صنعتی کشور است که می‌تواند حوزه صنعتی دیگری را نیز به حرکت در بیاورد.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان به حمایت از بخش خصوصی تاکید کرده و گفت: مجلس شورای اسلامی با برنامه‌های حمایتی از جمله بستن ابتدای زنجیره به دنبال حمایت از تکمیل زنجیره است.

بومی سازی تکنولوژی تولید آهن اسفنجی به روش کوره تونلی در البرز

در ادامه این بازدید مدیر عامل این کارخانه که به عنوان تنها تکنولوژیست تولید آهن اسفنجی به روش کوره تونلی در کشور فعالیت می‌کند، گفت: این شرکت در زمینه تولید آهن اسفنجی در کشور و به عنوان نماینده انحصاری شرکت otsk چین در ایران فعالیت می‌کند.

مهدی کلبی خانی در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون این محصول را با ظرفیت‌های مختلف در کشور تولید می‌کردیم و در جدیدترین پروژه با روش کوره تونلی وبا ظرفیت ۱۴۰ هزار تن در سال و با چهار کوره در حال احداث است.

وی افزود: این کار از سال ۹۶ در ایران در حال اجرا و بهره برداری است. همچنین از روش‌های کوره‌های دوار نیز در ظرفیت‌های مختلف استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: هر خط این کوره با ظرفیت ۳۵ هزار تن در سال به تولید آهن اسفنجی می‌پردازد.

وی در توضیح آهن اسفنجی گفت: آهن اسفنجی با استفاده از مواد اولیه در مجاورت گاز‌های احیا کننده ایجاد می‌شود که به عنوان مواد اولیه در زنجیره صنعت فولاد قابل استفاده است. در این روش محصول بسیار با کیفیتی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به کمبود قراضه آهن به عنوان مواد اولیه صنعت فولاد درایران و دیگر کشور‌ها گفت: این محصول می‌تواند جایگزین قراضه آهن باشد. اکنون بسیاری از شرکت‌هایی که موفق به تأمین مواد اولیه نشده اند در حال تعطیلی هستند و اینکار می‌تواند برای جلوگیری از تعطیلی کارگاه‌ها و اشتغال‌آفرینی سودمند باشد.

وی با اشاره به اینکه با راه اندازی ۴ کوره حدود ۷۰۰ نفر به طور غیر مستقیم مشغول به کار می‌شوند، افزود: این تعداد می‌تواند به تولید این محصول استراتژیک و اشتغالزایی هر چه بیشتر کمک کند.

کلبی خانی با اشاره به مزایای بومی سازی این صنعت در ایران گفت: پیش از این شرکت چینی تمام تجهیزات این صنعت را وارد می‌کرد و بومی سازی نشده بود، اما در پروژه آخر ۹۰ درصد تجهیزات و ماشین آلات را با استفاده از مهندسی معکوس بومی سازی کردیم که در حال نصب و راه اندازی است.

وی ادامه داد: با اینکار از خروج ارز حاصل از واردات تجهیزات جلوگیری شده و به اشتغال و همچنین صادرات محصول آهن اسفنجی منتهی می‌شود. کشور‌هایی مانند ترکیه صد درصد وارد کننده قراضه آهن است و با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه است بنابراین تولید این محصول و صادر کردن تکنولوژی این محصول به ترکیه می‌تواند به ارزآوری منتهی شود.

کلبی خانی با اشاره به استفاده از مواد بازیافتی صنعت فولاد در تولید این محصول تصریح کرد: مواد دور ریز شرکت‌های صنعتی مانند پوسته‌های اکسیدی، لجن‌های احیا و... می‌تواند به چرخه به صنعت فولاد برگردد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر در کوره‌های تونلی این است که در این روش یک سوم دیگر روش‌های تولید آهن اسفنجی، آب مصرف می‌شود و با توجه به خشک بودن کشور می‌تواند صرفه‌جویی خوبی در این زمینه باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده