تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۵۷
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۲۵۵۸۰۲
سرویس خبر : انرژی
معاون وزیر صمت:

برای رفع چالش محدویت آب و انرژی پروژه‌های متعددی تعریف کرده ایم

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: چالش جدی امروز صنایع در کشور، محدودیت‌های آب و انرژی است که در راستای تامین آن پروژه‌های متعددی را تعریف کردیم.

به گزارش می‌متالز، علی رسولیان سه شنبه شب در آیین تکریم و معارفه مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان اظهار داشت: صنعت استان اصفهان یکی از استان‌های سرآمد است و صنعت آن با چندین استان دیگر قابل مقایسه است.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان دارای صنایعی است که با صنایع کشور قابل رقابت است، ادامه داد: به گفته مقام معظم رهبری، کار آفرین‌ها عابد هستند و باید مسیر را برای کار آفرین‌ها هموار کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از اصلاح و تسهیل فرایند‌ها در جهت رشد اشتغالزایی و حذف بروکراسی‌ها را در برنامه‌های وزارتخانه خبر داد، گفت: از امسال واگذاری‌های زمین به شهرک‌های صنعتی بشکل الکترونیکی انجام و امضای طلایی را در راستای شفاف سازی حذف خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه چالش جدی امروز صنایع در کشور، محدودیت‌های آب و انرژی است که باید فعالین اقتصادی به آن توجه لازم داشته باشند، گفت: سال گذشته بخاطر قطعی مکرر برق برخی از فعالین اقتصادی متضرر شدند که تامین آب صنایع کشور را در قالب پروژه‌ای مختلف در دستور کار داریم.

رسولیان افرود: استفاده از پساب‌های شهری که در سطح کشور بیش از یک میلیارد مکعب موجودی است بعنوان منبع آب پایدار برنامه ریزی شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از خریداری ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه پساب‌های شهری در سطح شهرک‌ها خبر داد و گفت: استفاده از آب‌های سطحی نیز در دستور کار است.

وی با بیان اینکه تامین برق در کوتاه مدت را هدف قرار دادیم، گفت: کسری ۲۵۰۰ مگابایتی برق را در سطح شهرک‌ها داریم که باید تامین گردد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان بودجه برای زیر سازی شهرک‌های صنعتی کشور تخصیص یافته که بالغ بر ۷۰ درصد رشد داشته است هر چه در تامین زیر ساخت‌ها با مشکلات متعددی مواجه ایم.

وی همچنین با اظهار اینکه در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مشوق‌های خوبی تعریف شده است، گفت: ۱۶۰۰ نیاز فناورانه و بیش از ۱۸۰۰ واحد صنعتی که در مسیر دانش بنیان قرار دارند، شناسایی کردیم که بدنبال تخصیص زمین به این دست از شرکت‌ها هستیم.

معاون اقتصادی استانداری اصفهان نیز در این مراسم اذعان کرد: برغم اینکه حرکت‌های تولیدی خوبی در استان انجام شده است، اما بسیاری از امور هم معطل مانده و با وجودی که استعداد‌های زیادی در حوزه صنعت موجود است، اما زمینه استفاده از آن نیست.

امیر رضا نقش با اشاره به اینکه اصفهان از نظر کمیت و کیفیت صنایع جایگاه ویژه‌ای دارد، اما هنوز زیرسازی بسیاری از شهرک‌ها فراهم نشده، ادامه داد: ۷۳ شهرک صنعتی در کشور داریم که در شهرک‌های صنعتی اصفهان بالغ بر ۱۰ هزار بنگاه تولیدی مستقر شده است.

وی برگرداندن اصفهان در مسیر توسعه را تحت لوای هم افزایی بین واحد‌های صنعتی دانست و بیان داشت:از ۲۱۶ واحد صنعتی نیمه فعال احصا شده، در شش ماه گذشته ۱۷۰ واحد را در مسیر توسعه قرار دادیم.

نقش اعلام کرد: ۱۶۰۰ واحد صنعتی نیمه تعطیل داریم که تا پایان سال امید است درصد قابل قبولی را به چرخه اقتصادی برگردانیم که با این اقدام ۸۰ هزار شغل ایجاد خواهد شد.

وی خواستار شد که همه دستگاه‌های اجرایی روی اهداف استان حرکت کنند.

رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت ایران به بحران آب بعنوان یکی از معضلات اساسی استان اشاره کرد و گفت: اصفهان چنان در بی آبی غوطه ور است که صنعت و شرب را دچار مشکل کرده است و هرگاه سخن از کم آبی میزنیم، فولاد مبارکه را به رویمان می‌آورند در حالی که تمام درآمد حاصل از صنایع استان به تهران واریز می‌شود، اما معضلات آن از جمله آلودگی هوا و بی آبی و تخریب محیط زیست گرفتار مردم اصفهان شده است.

عبدالوهاب سهل آبادی با اشاره به اینکه تمام هم و غم ما در طی این سال‌ها تامین آب، برق و رفع مشکل فاضلاب شهرک‌های صنعتی است، ادامه داد: تمام شرکت‌های صنعتی در شهرک بین ۲ تا ۱۰ هزار نیروی کار دارند که نیازمند حمایت جدی دولت است.

وی اعلام کرد: خیلی از مسائل مربوط به اصفهان بخوبی در دولت حل نمی‌شود و نسبت به سایر استان‌ها عقب هستیم بعنوان مثال بودجه استانی مثل کرمان بسیار بیشتر از استان اصفهان است که در صنعت حرف اول را می‌زند.

سهل آبادی گفت: انتظار داریم که هیچ تبعیضی بین هیچ شهرک و استانی در سطح دولت وجود نداشته باشد.

رئیس سازمان صمت استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه سال‌های متمادی است که هدفگذاری کشور بر محور اصلی تولید و اشتغالزایی قرار دارد، ادامه داد: اصفهان سرشار از ظرفیت هاست، اما محرومیت‌ها و مظلومیت‌های بسیاری نیز کشیده است.

امیر حسین کمیلی با اعلام اینکه اصفهان در صف اول جهاد اقتصادی قرار گرفته است، افزود: توجه به صنایع اصفهان که همواره در سخت‌ترین شرایط اقتصادی استقامت کرده و مشقت‌های فراوانی را پشت سر گذرانده از سوی مسئولان کشوری و استانی یک ضرورت است.

در این مراسم رسول سواری بعنوان سرپرست جدید شرکت شهرک‌های صنعتی معرفی و محمد جواد بگی تودیع شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده