تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۶
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۲۴۴۲۸۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس انجمن تولیدکنندگان سنگ‌آهن ایران:

معامله سنگ‌آهن در بورس باعث کشف قیمت واقعی آن می‌شود

می متالز - رئیس انجمن تولیدکنندگان سنگ‌آهن ایران گفت: بورس همچنان سازکار درستی است و قطعا یکی از خدماتی که بورس آزاد به بازار می‌دهد کشف قیمت است و با آن به قیمت‌های واقعی داخلی نزدیک می‌شویم.

به گزارش می‌متالز، مهرداد اکبریان، رئیس انجمن تولیدکنندگان سنگ‌آهن ایران،  گفت: سنگ‌آهن مدل‌ها و تنوع بسیاری دارد. هم به لحاظ میزان خلوص و هم به لحاظ ناخالصی‌های موجود در سنگ‌آهن، تناژ آن و بازه‌های زمانی است که معادن کوچک معمولا پراکنده‌تر می‌توانند در مورد آن تعهد دهند؛ این‌ها همه مواردی است که منجر می‌شود در حال حاضر امکان حضور سنگ‌آهن در بورس مهیا نباشد. مگر اینکه بورس شاخه‌ای جدید را برای سنگ‌آهن فراهم کند.

وی افزود: بنابراین سنگ‌آهن ساز و کار سخت تری نسبت به دیگر کالا‌ها در بورس دارد و در حال حاضر اجباری برای ورود سنگ‌آهن به بورس وجود ندارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سنگ‌آهن ایران با اشاره به تمام انتقادات موجود نسبت به بورس، بیان کرد: بورس همچنان سازکار درستی است و اگر بگذاریم بورس به حالت دستوری نباشد و آن را به عنوان بورس آزاد ببینیم، قطعا یکی از خدماتی که به بازار می‌دهد کشف قیمت است.

اکبریان افزود: از طرفی ادعای اهالی معدن این است که سنگ‌آهن هنوز به قیمت واقعی خرید و فروش نمی‌شود و شاید زمانی که حتی به طور غیر مستقیم و به شکل کنسانتره و گندله در بورس به قیمت‌های واقعی خرید و فروش شود، حتی اگر سنگ‌آهن به طور مستقیم در بورس نباشد بالاخره کشف قیمت انجام می‌شود و به قیمت‌های واقعی داخلی نزدیک می‌شویم.

وی به اشاره به اینکه برای سنگ‌آهن دو قیمت وجود دارد، گفت: در حال حاضر از قیمت بین‌المللی سنگ‌آهن فاصله‌داریم و حالا صحبتی در خصوص اینکه بتوانیم به آن قیمت برسیم نیست؛ اما قیمت داخلی هم سازوکاری دارد و احتمالاً بورس باعث می‌شود که این قیمت‌ها به ثبات بیشتری برسد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سنگ‌آهن ایران در پاسخ به خبرنگار ایراسین در خصوص تأثیر عرضه سنگ‌آهن به واحد‌های کوچک گفت: این بحث متفاوت است؛ وقتی همه شرکت‌ها موظف شوند مواد اولیه خود را از بورس بخرند مسلم است که شرکت‌های بزرگ، سهم حضورشان در بورس بیشتر خواهد بود و شرکت‌های کوچک از این سیستم غافل خواهند ماند و نمی‌توانند مواد خود را تأمین کنند.

اکبریان ادامه داد: در این شرایط شرکت‌های کوچک در تهیه مواد اولیه در انتهای صف خواهند ایستاد و باعث می‌شود که با ظرفیت‌های اسمی خرید نکنند و سودآوری یا توجیهی برای ادامه حیات نداشته باشند.

وی با اشاره به طرح جدید وزارت‌خانه که همه‌چیز را مبتنی بر بورس کرده است، گفت: در این طرح بیشتر به شرکت‌های بزرگ توجه شده و شرکت‌های کوچک دیده نشده‌اند و باعث از بین رفتن و ضعف شرکت‌های کوچک خواهد بود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سنگ‌آهن ایران تصریح کرد: پیشنهاد ما برای دولت این است که شرکت‌های کوچک و متوسط را از شرکت‌های بزرگ جدا بداند و این تصمیمات در ارتباط با شرکت‌های بزرگ باشد و شرکت‌های بزرگ را ملزم کند به اینکه تولیدات چطور عرضه شوند.

اکبریان افزود: در ارتباط با صنایع معدنی، بالای ۸۰ درصد تولیدات برای شرکت‌های بزرگ است و این تعداد زیاد شرکت‌های کوچک،۲۰ درصد بازار هستند.

وی گفت: بهترین پیشنهاد برای دولت این است که شرکت‌های کوچکی که ۲۰ درصد بازار را تشکیل می‌دهند جدا کند و این سیستم را برای شرکت‌های بزرگ بگذارد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده