تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۲
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۲۴۴۴۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ثبات قیمت سنگ آهن دریایی چین در میان کاهش تقاضا

‌می‌متالز - با اینکه کارخانه‌ها تولید خود را از سر گرفتند، اما برخی کارخانه‌ها فقط بر اساس تقاضا و با حجم کم ذخیره سازی کردند که در نتیجه کاهش تقاضا باعث ثبات قیمت سنگ آهن دریایی چین شد.

عوامل مؤثر بر قیمت سنگ آهن دریایی چین

به گزارش می‌متالز، قیمت سنگ آهن دریایی چین در روز جمعه ۷ ژانویه در میان انتظارات مثبت ناشی از شروع دوباره تولید در کارخانه‌های فولاد چین و محدودیت تقاضا برای محموله‌های سنگ آهن در بازار اسپات تا حد زیادی ثابت بود.

فعالان بازار اعلام کردند انتظارات کارخانه‌ها برای از سرگیری تولید و تقاضای بهتر فولاد در بازار پایین دستی، جو حاکم بر بازار را تقویت کرده و منجر به روند صعودی قیمت سنگ آهن و فولاد در بازار معاملات آتی شده است.

به نقل از چندین منبع خبری، فعالیت تجاری کلی در بنادر شمال و شرق چین و در بازار دریایی از روز پنجشنبه کاهش یافت که عمدتاً به این دلیل بود که برخی کارخانه‌های فولادی فقط بر اساس تقاضا با حجم کم ذخیره سازی انجام می‌دادند. این در حالی است که معامله گران فقط علاقه‌مند به خرید سنگ آهن فاین درجه پایین استرالیا به همراه تخفیف بودند.

مدیر یک کارخانه مستقر در آنهویی اظهار کرد: تقاضای سنگ آهن لامپ در بازار‌های بندری و دریایی در مقایسه با پلت سنگ آهن در هفته منتهی به جمعه ۷ ژانویه، در میان محدودیت‌های سینترینگ در شمال چین افزایش یافت که این به دلیل بازده بالای سنگ آهن لامپ نسبت به پلت سنگ آهن بوده است.

متال بولتن گزارش داده است بیشترین قرارداد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌در بورس کالای دالیان (DCE) در طول جلسه معاملاتی روز جمعه نسبت به قیمت پایانی روز پنج شنبه افزایش ۰.۳ درصدی را تجربه کرده و به ۷۱۷ یوان (۱۱۳ دلار) در هر تن رسید.

منابع خبری گزارش دادند قرارداد‌های swap ماهانه سنگ آهن در بورس سنگاپور (SGX) نیز در معاملات روز جمعه اندکی افزایش یافت.

طبق تحلیل فعالان بازار تا ساعت ۶:۲۵ بعدازظهر روز جمعه به وقت سنگاپور بیشترین معاملات سنگ آهن مربوط به ماه فوریه نسبت به روز پنج شنبه که برابر ۱۲۴.۲۵ دلار در هر تن بود حدود ۳.۰۷ دلار در هر تن افزایش یافته است.

شاخص‌های سنگ آهن در فست مارکت

ارزیابی فست مارکت برای سنگ آهن دریایی چین به صورت ذیل می‌باشد:

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ در روز جمعه ۷ ژانویه حدود ۱۲۸.۰۳ دلار در هر تن cfr چینگدائو بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل افزایش ۰.۴۵ دلار در هر تن را تجربه کرده است.

همچنین سنگ آهن فاین کم آلومینا ۶۲٪ حدود ۱۲۹ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل ثابت باقی مانده است.

قیمت پرمیوم سنگ آهن ۵۸٪ درجه بالا در حدود ۹۹.۷۱ دلار در هر تن cfr چینگدائو شنیده شد. این در حالی است که قیمت این محصول هم نسبت به روز قبل بدون تغییر بود.

سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل در حدود ۱۵۴ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز‌های قبل با کاهش ۲ دلار در هر تن همراه بود.

همچنین، پرمیوم سنگ آهن لامپ ۶۳٪ با مبدا استرالیا حدود ۰.۲۸ دلار در هر تن متریک خشک (dmtu) cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل ثابت بود.

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ نیز در حدود ۸۴۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب fot چینگدائو بود. باید توجه داشت که این قیمت معادل ۱۲۱.۷۶ دلار به ازای هر تن متریک خشک برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد با مبدا چین می‌باشد. این در حالی است که قیمت اعلام شده نسبت به روز‌های قبل با کاهش ۷ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب همراه بوده است.

شنیده‌ها از بازار

یک منبع تجاری مستقر در شمال چین در مورد قیمت بنادر اظهار کرد: پس از روز‌های متوالی فعالیت معاملاتی زیاد، در روز جمعه بازار آرام‌تر به نظر می‌رسد. قیمت سنگ آهن در بنادر اندکی کاهش یافته است، اما قیمت محموله‌های دریایی در مقایسه با روز گذشته کاملاً ثابت باقی مانده است.

معاملات و پیشنهادات شنیده شده در بازار

معامله گران اعلام کردند گروه صنعتی BHP در بستر تجاری Globalore، یک محموله شامل ۱۱۰،۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲٪ از نوع Jimblebar را در روز جمعه با میانگین سنگ آهن فاین ۶۲٪ مربوط به ماه فوریه به اضافه یک تخفیف ۲۱.۵ دلاری معامله کرد. این محموله مربوط به لایکان ۱ تا ۱۰ فوریه می‌باشد.

همچنین گروه صنعتی BHP در مرکز تجارت سنگ آهن پکن (کورکس)، ۱۰۰،۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲٪ نوع Yandi را در روز جمعه با میانگین سنگ آهن فاین ۶۲٪ مربوط به ماه فوریه به اضافه یک تخفیف ۱۹.۳۵ دلاری معامله کرد. زمان تحویل این محموله ۱ تا ۱۰ ماه فوریه تعیین شده است (پیشنهاد‌های ارائه شده از طرف خریداران با میانگین شاخص سنگ آهن فاین ۶۲ درصد به اضافه تخفیف ۲۰ دلار در هر تن شنیده شد).

همچنین در ریو تینتو و در بستر تجاری Globalore، یک محموله شامل ۷۰،۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲.۵٪ از نوع Pilbara Blend را در روز جمعه با میانگین سنگ آهن فاین ۶۲٪ مربوط به ماه فوریه به اضافه پرمیوم لامپ ۰.۳۰۷۰ دلاری در هر تن متریک خشک مورد معامله قرار داد. این محموله مربوط به لایکان ۵ تا ۱۴ فوریه می‌باشد.

شاخص‌های فعالان بازار برای انواع مختلف سنگ آهن

قرارداد‌های فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۲٪:

برآورد قیمتی انجام شده توسط متال بولتن نشان داد سنگ آهن فاین نوع Brazilian Blend در روز جمعه ۷ ژانویه در محدوده قیمت ۱۲۵ تا ۱۲۸ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

به نقل از منابع خبری سنگ آهن فاین نوع Brazilian Blend در محدوده قیمت ۱۲۸ تا ۱۳۵ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

برای سنگ آهن فاین نوع نیومن، فعالان بازار گزارش دادند که شاخص در حدود قیمت ۱۲۵.۵۴ تا ۱۲۹.۳۷ دلار به ازای هر تن cfr چین شنیده شد.

با توجه به ارزیابی روزانه متال بولتن سنگ آهن فاین نوع Mining Area C در حدود ۱۱۹.۸۵ تا ۱۲۲.۳۷ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

طبق برآورد‌های قیمتی انجام شده، سنگ آهن فاین نوع Jimblebar در حدود ۱۰۱.۴۵ تا ۱۰۷.۰۹ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

قرارداد‌های فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل:

با توجه به ارزیابی قیمتی انجام شده توسط متال بولتن، سنگ آهن فاین نوع کاراجاس در روز جمعه ۷ ژانویه در محدوده قیمت ۱۵۲ تا ۱۵۷ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

قیمت محموله‌های سنگ آهن در بنادر

تحلیل گران بازار اعلام کردند سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend روز جمعه در استان شاندونگ و شهر تانگشان با قیمت ۸۱۵ – ۸۲۹ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب خرید و فروش شد. این در حالی است که در روز پنج شنبه این نوع سنگ آهن با قیمت ۸۱۵ – ۸۶۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب معامله شد.

متال بولتن گزارش داده است آخرین محدوده معادل برای سنگ آهن فاین روز جمعه در محدوده ۱۱۸ تا ۱۲۰ دلار در هر تن در بازار دریایی است.

بورس کالای دالیان

قرارداد بیشترین معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌در روز جمعه ۷ ژانویه با قیمت ۷۱۹ یوان (۱۱۳ دلار) در هر تن بسته شد در حالی که ۲ یوان در هر تن نسبت به قیمت بسته شده در روز قبل افزایش داشته است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده