تاریخ: ۲۲ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۴۴
بازدید: ۳۵۱
کد خبر: ۲۴۴۷۳۹
سرویس خبر : انرژی

یک واحد الفینی جدید در ماهشهر احداث می‌شود/ برنامه پتروشیمی اروند برای افزایش ۳۰۰ هزار تنی ظرفیت تولید PVC

‌می‌متالز - مدیرعامل پتروشیمی اروند از برنامه این مجتمع برای افزایش ۳۰۰ هزار تنی ظرفیت تولید PVC با احداث یک واحد جدید خبر داد و گفت: یک واحد الفینی جدید در ماهشهر با نام پتروشیمی الماس و با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۶۰ هزار تن در سال احداث می‌شود.

به گزارش می‌متالز، حسن نشان‌زاده مقدم، مدیرعامل پتروشیمی اروند در نشستی خبری اظهار داشت: شرکت پتروشیمی اروند از بزرگترین دارندگان زنجیره کلر جهان است، به طوری‌که جزو ۱۰ شرکت برتر دنیا در این زمینه هستیم.

وی افزود: ظرفیت نصب شده تولید کلر این مجتمع، ۵۸۵ هزار تن در سال است که در زنجیره تولید مجتمع‌های غدیر، خوزستان و کارون، در تولید EDC، برای صادرات و بخشی نیز برای تولید PVC مصرف می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی اروند با بیان اینکه "حدود ۹۵ درصد کلر ایران در پتروشیمی اروند تولید می‌شود"، گفت: اگر برای تولید کلر پتروشیمی اروند مشکلی به‌وجود آید، بازار ۵۰۰ هزار تنی PVC‌کشور را از دست می‌دهیم، همچنین تولیدات پتروشیمی خوزستان، غدیر و کارون نیز دچار اختلال می‌شوند و این اهمیت تولید کلر در پتروشیمی اروند را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ بدهی پتروشیمی اروند دو برابر دارایی این شرکت بود، اما اکنون با بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان سود انباشته مواجه‌ایم؛ در ۹ ماه ابتدایی سال جاری ۸۲۰۰ میلیارد تومان سود شناسایی کردیم که با مالیاتی که از ما دریافت شد، میزان سود اروند در ۹ ماهه ابتدایی امسال به ۶۳۰۰ میلیارد تومان رسید.

نشان‌زاده مقدم با اشاره به درج نام پتروشیمی اروند در بورس در اسفند سال ۹۹ گفت: به خاطر التهابات و بی‌ثباتی در بازار بورس، سهامداران صلاح ندیدند که پتروشیمی اروند با این پتانسیل سودآوری در این شرایط وارد بازار سرمایه شود؛ از اینرو هر زمان ثبات به بازار بورس بازگشت، برای ورود به بورس اقدام می‌کنیم.

وی افزود: در سال ۹۸ بالاترین رکورد تولید اروند به میزان ۲ میلیون و ۵۰ هزار تن به ثبت رسید و در ۹ ماهه ابتدایی امسال موفق شدیم تولید پتروشیمی اروند را ۶ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایش دهیم.

مدیرعامل پتروشیمی اروند در خصوص ارزآوری این مجتمع پتروشیمی گفت: در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری ۱۳۰ میلیون دلار ارزآوری داشته‌ایم که از این رقم ۹۷ درصد آن در سامانه نیما فروخته شده است.

وی ادامه داد: امروز بالغ بر ۸۰ درصد کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت PVC را از شرکت‌های دانش بنیان داخلی تأمین می‌کنیم و تجهیزات هایتکی، چون کمپرسور‌ها و سانتریفیوژ‌ها را نیز ار داخل تأمین می‌کنیم.

نشان‌زاده مقدم از احداث یک واحد الفینی جدید در ماهشهر با ظرفیت تولید یک میلیون و ۲۶۰ هزار تن در سال خبر داد و گفت: پتروشیمی الماس که ۱۷ درصد سهام آن متعلق به پتروشیمی اروند است، در منطقه ماهشهر احداث خواهد شد که تا امروز زمین آن نهایی شده و در مرحله مناقصه است.

وی افزود: همچنین در راستای توسعه پتروشیمی اروند، احداث یک واحد ۳۰۰ هزار تنی تولید PVC در برنامه قرار دارد.

مدیرعامل پتروشیمی اروند با بیان اینکه "بخشنامه دریافت مالیات از صادرکنندگان مواد خام و نیمه خام نیاز به اصلاحاتی دارد"، گفت: در این بخشنامه، PVC را جزو محصولاتی که باید برای صادرات آن مالیات داد درنظرگرفته اند، اما متانول را که ماده‌ای خام در صادرات است از پرداخت مالیات معاف کرده اند که این بخشنامه نیاز به اصلاحاتی دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده