تاریخ: ۲۳ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۵
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۲۴۴۹۰۵

راه آهن یاسوج - اقلید کجای اعتبارات است؟/ قرنی که تمام می‌شود و سوت قطار شنیده نمی‌شود

راه آهن یاسوج - اقلید کجای اعتبارات است؟/ قرنی که تمام می‌شود و سوت قطار شنیده نمی‌شود
‌می‌متالز - قطار اقلید به یاسوج با وضعیت نامناسب تزریق اعتبارات از ریل خارج شد تا همچنان وضعیت اعتباری این پروژه مهم کهگیلویه و بویراحمد در اعتبارات بودجه ۱۴۰۱ مشخص نباشد.

به گزارش می‌متالز، توسعه حمل و نقل و خارج شدن کهگیلویه و بویراحمد از بن بست رویایی بود که با راه اندازی خط ریلی اقلید - یاسوج به واقعیت نزدیک شد، اما تزریق قطره چکانی اعتبارات و انتظار ۵۰ ساله‌ای که مسوولان برای راه اندازی این خط از آن خبر داده بودند به نظر می‌رسد قرن به پایان می‌رسد و سوت قطار در یاسوج شنیده نمی‌شود.

احداث راه آهن اقلید-یاسوج در سفر اول دولت نهم به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب و در سال ۱۳۹۴ کلنگ زنی شد و به نظر می‌رسد با پیشرفت تکنولوژی به سبک گذشته این خط ریلی با کلنگ و بیلچه در حال پیشرفت و ساخت است.

عملیات اجرایی راه آهن اقلید -یاسوج با ارز ۳۵۰۰ تومانی یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت تا با شتاب گرفتن تورم و حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از برخی اقلام و شرایط اقتصادی اعتبار مورد نیاز این پروژه به ده‌ها هزار میلیارد تومان برسد و دولت دوازدهم که بی خیال ساخت این پروژه شده بود دولت سیزدهم نیز راهش را در شتاب بخشی به توسعه ریلی در کهگیلویه و بویراحمد ادامه دهد.

کهگیلویه و بویراحمد در حوزه راه بر خلاف اینکه در شاهراه مواصلاتی جنوب کشور قرار دارد از وضعیت جاده‌ای و اتوبانی خوبی برخوردار نبوده و توسعه این بخش نیازمند چانه زنی‌های ملی و توجه دولت مردان در پایتخت است.

در حالی که در کهگیلویه و بویراحمد امورات بر سر چانه زنی‌های انتصابات می‌گذرد به نظر می‌رسد بر خلاف وعده مدیر کل راه و شهر سازی برای شنیدن صدای سوت قطار در مرکز این استان و جابجایی بار و مسافردر سال ۱۴۱۵ شاید در اواسط قرن بعد این موضوع تحقق یابد و البته باید وارسی شود که این پروژه که در چند سال اخیر وضعیت اعتباری خوبی را به خود ندیده است در سال ۱۴۰۱ چه میزان اعتباری را دریافت می‌کند؟

تابستان امسال معاون ساخت و توسعه راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد از تعطیلی فاز اول پروژه راه اهن اقلید به یاسوج خبر داده بود و اظهار داشت: راه آهن اقلید به یاسوج به طول ۲۲ کیلومتر از سمت اقلید در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی استان فارس است.

با تعطیل شدن این پروژه در استان همسایه باید نظاره گر بود که ببینیم شیرازی‌ها کی می‌خواهند برای ما دلسوزی کنند و با تزریق اعتبار از سوی دولت و پی گیری مسوولان بلند پایه استان کار مجدد شروع شود؟

امید است مسوولان عالی دولت در کهگیلویه و بویراحمد پیگیری وضعیت نامطلوب پروژه راه آهن اقلید به یاسوج باشند و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی چانه زنی هایشان را برای تزریق اعتبارات در بودجه ۱۴۰۱ داشته باشند.

منبع: شبکه اطلاع رسانی دانا استان کهکیلویه و بویر احمد

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت