تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۴
بازدید: ۴۵۰
کد خبر: ۲۴۵۰۰۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
یک تحلیلگر بازار، کامودیتی‌ها را در نخستین روز‌های سال ۲۰۲۲ بررسی کرد؛

اثر تقویتی انرژی‌های تجدیدپذیر بر قیمت فلزات اساسی/ رشد ۴ درصدی عرضه در معادن مس پیش‌بینی می‌شود

‌می‌متالز - کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند حرکت بسیاری از کشور‌ها به سمت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید برق در سال ۲۰۲۲ شدت خواهد گرفت. براین اساس، توسعه انرژی‌های نو و افزایش تولید در خودرو‌های برقی سبب رشد تقاضای فلزاتی مانند مس، آلومینیوم و لیتیوم می‌شود.

به گزارش می‌متالز، یک تحلیلگر بازار کالا در بررسی بازار جهانی فلزات طی هفته گذشته گفت: در روز‌های ابتدایی سال ۲۰۲۲ میلادی فلز آلومینیوم، وضعیت بهتری نسبت به دیگر فلزات داشت، به طوریکه قیمت آن در ۵ ژانویه به بالاترین حد دو ماه گذشته رسید. قیمت‌های بالای برق به ویژه در اروپا، سبب تعطیلی بخشی از ظرفیت‌های تولیدی و کاهش موجودی این فلز شد که در نتیجه آن قیمت‌ها نیز افزایش پیدا کرد.


هزینه ۵۰ درصدی برق در ذوب آلومینیوم


پرویز امانیان، افزود: حدود ۵۰ درصد از هزینه‌های ذوب آلومینیوم در اروپا به برق (با قیمت‌های فعلی) باز می‌گردد و گفته می‌شود، موجودی آلومینیوم انبار‌های مورد تایید بورس فلزات لندن نسبت به اواسط مارس گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی در خصوص «مس» نیز بیان کرد: برای این فلز شاهد ثبات بیشتری در روز‌های آغازین سال ۲۰۲۲ بودیم. اخبار رشد قیمت دلار و انتظارات در این خصوص، همچنین افزایش زود هنگام نرخ بهره آمریکا و کاهش موجودی از سوی دیگر نوسانات قیمتی این فلز استراتژیک را خنثی کرد، به طوریکه بازار مس اکنون تقریبا در شرایط با ثباتی قرار دارد.


یک پیش‌بینی


این کارشناس بازار‌های کالایی تصریح کرد: پیش از این، گروه مطالعات بین‌المللی مس (ICSG) پیش‌بینی کرده بود که عرضه معادن مس در سال ۲۰۲۲ با ۳.۹ درصد افزایش به ۲۲ میلیون تن برسد. در نظر داشته باشید بخشی از این افزایش به دلیل توسعه فعالیت‌های جدید در کشور‌هایی مانند «پرو» اتفاق خواهد افتاد.

امانیان اضافه کرد: این در حالی است که تنش بین جوامع محلی و یک شرکت بهره‌بردار در این کشور از ماه‌ها قبل بر سر یکی از معادن مشهور مس همچنان وجود دارد، حتی در روز‌های اخیر نیز با وجود کاهش تنش ها، اخبار متفاوتی از آن شنیده شد که واکنش رئیس جمهور این کشور را نیز به دنبال داشت.


شتاب کشور‌ها به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید برق


وی در ادامه گفت: موسسه تحقیقاتی «فیچ سولوشنز» هم در روز‌های اخیر در گزارشی از وضعیت مس برای سال ۲۰۲۲ با اشاره به اینکه ریسک‌هایی از جمله تقویت بیشتر ارزش دلار، می‌تواند قیمت مس را تحت فشار قرار دهد، پیش‌بینی کرد، قیمت‌ها نسبت به سطوح فعلی کاهش یابد، اما همچنان نسبت به میانگین بلندمدت بالا خواهد ماند.

این تحلیلگر بازار فلزات تاکید کرد: حرکت بسیاری از کشور‌ها به سمت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید برق در سال ۲۰۲۲ شدت خواهد گرفت. براین اساس، توسعه انرژی‌های نو و افزایش تولید در خودرو‌های برقی سبب رشد تقاضای فلزاتی مانند مس، آلومینیوم و لیتیوم می‌شود. در همین راستا، بنابر جدیدترین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، انرژی خورشیدی تقریبا نیمی از ظرفیت جدید تولید برق آمریکا طی سال ۲۰۲۲ را تشکیل می‌دهد.

(گروه بین‌المللی مطالعات مس (International Copper Study Group: ICSG) یک سازمان بین دولتی است که مسائل مربوط به بازار بین المللی مس را رصد کرده و مباحث جهانی این صنعت را بررسی و به افزایش همکاری در مورد مسایل مربوط به آن در جهان کمک می‌کند.)

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده