تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۹
بازدید: ۳۲۸
کد خبر: ۲۴۲۶۳۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
پیش‌بینی روند بازار فلزات پایه در سال ۲۰۲۲

مس آرام می‌گیرد

می متالز - سال ۲۰۲۱ را باید سال برتری کامودیتی‌ها دانست، چرا که رشد مداوم قیمت، آنها را به بهترین دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرد. در این میان، فلزات پایه جایگاه خاصی دارند.

به گزارش می‌متالز، بیشتر تحلیلگران معتقدند، قیمت فلزات پایه به دلیل رشد چشمگیر در سال ۲۰۲۱ نیاز به تجدید نیرو دارند؛ بنابراین در سال ۲۰۲۲ ما شاهد توقف روند صعودی قیمت این فلزات خواهیم بود. در این سال، قیمت فلزاتی همچون مس، آلومینیوم، سرب و روی به دلیل نگرانی درباره تورم جهانی، افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک‌های مرکزی و کاهش فعالیت‌های صنعتی تحت فشار قرار خواهند گرفت. به گفته ساندیپ داگا، مدیر و بنیانگذار شرکت مشاوره‌ای «رگسوس»، قیمت بالای این فلزات موجب افت تقاضا در بسیاری از کشور‌های آسیایی خواهد شد. احتمالا در سال ۲۰۲۲ این بازار فلزات با مازاد عرضه روبه‌رو می‌شود که به دلیل افت تقاضا، اتفاقی طبیعی است. این شرایط به معنای افت تدریجی قیمت‌ها در نیمه نخست سال آینده است. با ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان قابل قبول‌تر خواهند شد. در اینجا نگاهی به تازه‌ترین پیش‌بینی‌ها درباره قیمت ۴ فلز پایه در سال ۲۰۲۲ داریم.


مس


اواسط اردیبهشت امسال قیمت هر تن مس به ۱۰ هزار و ۵۱۲ دلار رسید که نشان‌دهنده رشدی ۱۳۰ درصدی نسبت به یک سال قبل بود. عامل اصلی افزایش قیمت مس در این دوره، رشد تقاضای چین (بزرگترین مصرف‌کننده مس جهان) بوده است. البته امید به بهبود اقتصاد جهان پس از واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کووید ۱۹، همچنین نگرانی درباره کاهش ذخایر مس نیز بر این روند موثر بود. با این حال انتظار می‌رود این روند در سال ۲۰۲۲ کند یا متوقف شود. سه نهاد مرجع جهانی برای پیش‌بینی قیمت مس بر این باورند که این فلز در سال جدید با افت قیمت روبه‌رو خواهد شد. بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و دولت استرالیا به ترتیب میانگین ۷۵۰۰ دلار، ۷۶۰۰ دلار و ۷۷۲۰ دلار را برای مس در سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرده‌اند.

در همین حال، بانک مورگان استنلی معتقد است که بازار مس همچنان با بی‌ثباتی مواجه خواهد بود و قیمت آن از نیمه دوم ۲۰۲۲ با افزایش عرضه در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت.


آلومینیوم


اردیبهشت امسال قیمت آلومینیوم به ۲۵۳۴ دلار در هر تن رسید که بالاترین رقم از آوریل ۲۰۱۸ بود. در اینجا نیز تقاضای قوی چین عامل اصلی رشد قیمت بود، اما تمرکز این کشور بر سیاست جدید کاهش گاز‌های گلخانه‌ای موجب نگرانی درباره احتمال کاهش این تقاضا شده است. تولید آلومینیوم از جمله فعالیت‌های به شدت انرژی‌بر است. انرژی مورد نیاز برای تولید بیش از ۸۰ درصد آلومینیوم چین از طریق سوزاندن زغال‌سنگ تامین می‌شود. بانک جهانی میانگین قیمت هر تن آلومینیوم در سال ۲۰۲۲ را معادل ۲۵۰۰ دلار پیش‌بینی کرده، این در حالی است که بانک سرمایه‌گذاری «سیتی‌بنک» آمریکا معتقد است، به دلیل محدودیت‌های ناشی از اجرای برنامه کربن‌زدایی، عرضه این فلز نیز با محدودیت مواجه خواهد شد؛ بنابراین قیم آلومینیوم طی سه سال آینده بین ۴۰ تا ۵۰ درصد دیگر رشد خواهد کرد. آلومینیوم، سال ۲۰۲۱ را با قیمت بالای ۲۸۰۰ دلار به پایان برد.


روی


قیمت هر تن روی در اردیبهشت ماه به ۲۹۶۵ دلار رسید که نسبت به یک سال قبل ۵۰ درصد رشد نشان می‌داد. این رشد پس از یک افت دو ساله رخ داد. در سال ۲۰۱۸ قیمت روی به رکورد ۳۵۰۰ دلار رسیده بود. در اکتبر ۲۰۲۱ این فلز از رکورد پیشین عبور کرد و به ۳۷۹۴ دلار رسید و سال ۲۰۲۱ را با قیمت ۳۵۳۴ دلار به پایان برد. در ژوئن ۲۰۲۱، بانک جهانی میانگین قیمت هر تن روی در سال ۲۰۲۲ را معادل ۲۴۰۰ دلار و صندوق بین‌المللی پول هم ۲۸۵۹ دلار پیش‌بینی کرده بودند. این رقم در حال حاضر به بیش از ۳۲۴۰ دلار افزایش یافته است و در صورت کاهش عرضه کنسانتره روی به دلیل محدود شدن فعالیت معادن بزرگ، احتمال افزایش بیش از پیش قیمت‌ها وجود دارد.


سرب


از ابتدا تا انتهای سال ۲۰۲۱ میانگین قیمت سرب بیش از ۱۸.۳ درصد رشد کرد. در آگوست ۲۰۲۱ قیمت این فلز به بیش از ۲۴۹۴ دلار در هر تن رسید و این سال را با قیمت ۲۳۳۷ دلار به پایان برد، در حالی که قبلا این رقم ۲۲۶۵ دلار پیش‌بینی شده بود. انتظار می‌رود که با افزایش تقاضا (به ویژه بخش خودروسازی) حرکت سرب در مسیر صعودی ادامه یابد، اما برخی معتقدند که با افزایش تولید و عرضه معادن، این روند کند یا متوقف شود. بر این اساس، میانگین قیمت سرب در سال ۲۰۲۲ بین ۲۲۰ تا ۲۴۰۰ دلار در هر تن پیش‌بینی شده است.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده