تاریخ: ۲۶ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۴۹
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۲۴۵۲۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ۴۱ درصدی تجارت ۹ماهه ایران با روسیه

‌می‌متالز - سخنگوی گمرک گفت: تجارت ایران و روسیه در ۹ماه سال ۱۴۰۰ از ۳.۵ میلیون تن و ارزش یک میلیارد و ۶۵۶ میلیون دلار گذشت و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲درصد در وزن و ۴۱درصد در ارزش، افزایش داشته است.

به گزارش می‌متالز، سید روح الله لطیفی در آستانه سفر آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رئیس جمهور ایران به روسیه، در تشریح روابط تجاری تهران با مسکو اظهار داشت: فدراسیون روسیه یکی از همسایگان مهم کشورمان است که توسعه روابط تجاری و اقتصادی و سیاسی برای دو کشور اهمیت به سزایی دارد از همین رو در سال‌های اخیر با افزایش روابط سیاسی، شاهد افزایش تجارت نیز بین طرفین بودیم.

وی افزود: از تجارت سه میلیون و ۵۵۸هزار و ۴۹۱تنی کشورمان با روسیه به ارزش یک میلیارد و ۶۵۶میلیون و۹۹۷هزار و ۳۲۲ دلار تا پایان آذرماه، ۸۳۸هزار و ۶۰۲تن کالا به ارزش ۴۳۲میلیون و ۸۷۷هزار و ۳۹۲دلار، سهم صادرات از ایران به روسیه و دو میلیون و ۷۲۹هزار و ۸۸۹تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۲۴میلیون و ۱۱۹هزار و ۹۳۰ دلار نیز سهم واردات از روسیه بوده است.

لطیفی در خصوص میزان تغییرات در تجارت ایران با روسیه گفت: آمار‌های تجارت ۹ماهه در سال ۱۴۰۰، ۱۱درصد رشد وزنی و ۴۵ درصد رشد ارزش کالا‌های وارداتی از روسیه و رشد ۱۵ درصدی در وزن و ۲۹ درصدی در ارزش کالا‌های صادراتی ایران به روسیه را نشان می‌دهد.

وی افزود: در ۹ماهه امسال نسبت به ۹ماهه سال ۹۸ (دو سال قبل) هم رشد ۳۲ و ۴۱درصدی در وزن و ارزش واردات و ۵۱ و ۵۷ درصدی در وزن و ارزش صادرات را نشان می‌دهد.

لطیفی گفت: از واردات دو میلیون و ۷۳۰هزار تنی از روسیه دو میلیون و ۴۱۷هزار و ۱۱۶تن کالا به ارزش ۹۶۷میلیون و ۳۸۱هزار و ۵۸۳دلار محصولات دامی، غذایی، نهاده‌های دامی، محصولات کشاورزی و مواد غذایی بوده که ۸۸درصد وزن و ۷۹درصد واردات کشورمان از روسیه را به خود اختصاص داده است

سخنگوی گمرک افزود: با صادرات۴۴۷ هزار و ۱۳۳ تنی کالای مرتبط با محصولات دامی، میوه و صیفی، محصولات کشاورزی و غذایی به ارزش ۲۶۷میلیون و ۲۴۰هزار و ۳۹۰دلار، ۵۴درصد وزن و ۶۲درصد صادرات ۹ماهه کشورمان به روسیه محصولات غذایی و کشاورزی بوده است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده