تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۴۳
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۲۴۵۵۶۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تولید خودرو در چین پس از ۷ ماه کاهش، افزایش یافت

‌می‌متالز - بر اساس داده‌های منتشر شده توسط گمرک چین، میزان تولید خودرو در چین پس از یک رکود هشت ماهه افزایش یافت. این در حالی است که میزان فروش خودرو در این کشور کاهش یافته است.

میزان تولید و فروش خودرو در چین

به گزارش می‌متالز، انجمن خودروسازان چین (CAAM) این هفته اعلام کرد که تولید خودروی چین در ماه دسامبر برای اولین بار در هشت ماه گذشته نسبت به سال قبل افزایش یافته است. این در حالی است که در پی کاهش کمبود جهانی تراشه‌های نیمه هادی، میزان فروش خودرو در چین کاهش یافته است.

فعالان بازار اعلام کردند خودروسازان در چین در ماه دسامبر ۲.۹۱ میلیون دستگاه خودرو تولید کردند که نسبت به مدت مشابه در سال قبل حدود ۲.۴ درصد افزایش داشته است.

انجمن خودروسازان چین در روز چهارشنبه ۱۲ ژانویه اعلام کرد که میزان تولید در ماه دسامبر نیز ۱۲.۵ درصد بیشتر از ماه نوامبر بوده است.

اما طبق داده‌های انجمن خودروسازان چین (CAAM)، علی رغم افزایش ۱۰.۵ درصدی فروش نسبت به ماه نوامبر، میزان فروش خودرو در چین با ۱.۶ درصد کاهش سالانه نسبت به سال گذشته به ۲.۷۹ میلیون دستگاه در ماه دسامبر رسیده است.

منابع خبری اعلام کردند در کل سال ۲۰۲۱، تولید خودروی چین در مجموع ۲۶.۰۸ میلیون دستگاه بوده در حالی که میزان فروش خودرو در چین به ۲۶.۲۸ میلیون دستگاه رسیده است.

این امر نشان دهنده افزایش ۳.۴ درصدی میزان تولید خودرو و ۳.۸ درصدی میزان فروش خودرو در کل سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ بوده است که کاهش سالانه آن از سال ۲۰۱۸ آغاز شده است.

داده‌های CAAM نشان می‌دهد خودرو‌های انرژی نو (NEV) به عملکرد خود ادامه دادند و در نتیجه میزان فروش در کل سال ۲۰۲۱ را تقریباً ۱۶۰ درصد افزایش داده است و به ۳.۵۲ میلیون دستگاه رسانده است. CAAM نقل کرده است که این امر سهم بازار NEVs را به ۱۳.۴ درصد رسانده که نشان می‌دهد این بخش خود را از حمایت سیاستی کنار گذاشته و بازار محور شده است.

معامله گران اعلام کردند تنها در ماه دسامبر، میزان فروش خودرو‌های انرژی نو (NEV) در چین در ماه دسامبر به صورت ماهانه ۱۱.۱ درصد و به صورت سالانه ۱۱۳.۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و به ۵۳۱۰۰۰ دستگاه رسیده است. این در حالی است که میزان تولید خودرو‌های انرژی نو (NEV) در ماه دسامبر نسبت به ماه قبل ۶.۷ درصد و نسبت به سال قبل ۱۲۰ درصد رشد کرده و ۵۱۸۰۰۰ واحد رسیده است.

آقای Fu Bingfeng معاون اجرایی و دبیر کل CAAM در روز چهارشنبه ۱۲ ژانویه در یک نشست مطبوعاتی درباره تحولات سال ۲۰۲۱ در صنعت خودروسازی چین اظهار کرد:

انتظار می‌رود فروش خودرو در چین در سال ۲۰۲۲ رشد خود را حفظ کند و نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۵ درصد افزایش یابد و به ۲۷.۵ میلیون دستگاه برسد. همچنین پیش بینی می‌شود میزان فروش NEV با افزایش ۴۲ درصدی به ۵ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۲ برسد و بیش از ۱۸ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: این اتفاقات نشان می‌دهد که هدف چین برای برقی شدن ۲۰ درصد از خودرو‌های جدید فروخته شده ممکن است زودتر از برنامه در نظر گرفته شده برای سال ۲۰۲۵ محقق شود.

منابع خبری در حال بررسی چگونگی رشد قیمت مواد خام کلیدی برای بخش خودرو در چین طی ماه گذشته هستند.

کاهش شدید قیمت کویل نورد سرد فولادی

ارزیابی هفتگی فست مارکت نشان داد قیمت کویل نورد سرد فولادی داخلی چین در تاریخ ۷ ژانویه در محدوده ۵،۴۲۰ – ۵،۴۵۰ یوان (۸۵۰ – ۸۵۵ دلار) در هر تن exw شرق چین بود. این در حالی است که بررسی‌ها نشان داد قیمت این محصول نسبت به پایین‌ترین سطح ۱۰ ماهه خود یعنی ۵۳۷۰ – ۵۴۳۰ یوان در هر تن در هفته قبل حدود ۲۰ تا ۵۰ یوان در هر تن افزایش یافته است. اما به نقل از منابع خبری قیمت این محصول نسبت به ۱۰ دسامبر که در محدوده ۵۴۵۰ – ۵۵۰۰ یوان در هر تن بود حدود ۳۰ – ۵۰ یوان در هر تن افت داشته است.

قیمت ورق خودرو فولادی در بازار اسپات در شرق چین در اواخر دسامبر به پایین‌ترین حد خود در حدود ۱۰ ماه گذشته رسید، در حالی که جو بازار به دلیل انتظارات برای افزایش عرضه در ژانویه کاهش یافته است. قیمت‌ها در اوایل ژانویه در میان مواد خام گران‌تر و چشم انداز بهبود تقاضا مجدداً اندکی افزایش یافته است.

یک تحلیل گر صنعت مستقر در شانگ‌های اظهار کرد: پس از اینکه برخی از فروشندگان پیشنهادات خود را با توجه به چشم انداز بهبود تقاضا و حمایت از هزینه بالاتر، اندکی افزایش دادند، فعالیت معاملاتی برای کویل نورد سرد در بازار اسپات ضعیف بوده است، زیرا مصرف کننده پایین دستی حالت انتظار و مشاهده را در پیش گرفته است.

با این حال، افزایش احتمالی موجودی در میان تضعیف تقاضا، می‌تواند فشار نزولی بر قیمت‌های کویل نورد سرد فولادی چین وارد کند. انتظار می‌رود قیمت کویل نورد سرد فولادی در بازار اسپات در کوتاه مدت در محدوده کوچکی نوسان داشته باشند.

به نقل از متال بولتن شرکت Baoshan Iron & Steel که فولادساز بزرگ چینی است قیمت‌های پایه کویل نورد سرد خود را در ماه دسامبر برای رزرو در ماه فوریه بدون تغییر نگه داشته است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده