تاریخ: ۲۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۴۳
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۲۴۵۹۴۲
سرویس خبر : انرژی

لزوم تامین حامل‌های انرژی در صنایع

‌می‌متالز - گاز به عنوان منبع اصلی تامین انرژی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورت عدم توازن تولید و مصرف گاز، صنایع مصرف‌کننده انرژی همچون فولاد و سیمان تحت تاثیر این کمبود قرار خواهند گرفت.

به گزارش می‌متالز، مزیت تولید فولاد در ایران بر اساس گاز ارزان و دسترسی پایدار به آن است. با این وجود مهم‌ترین چالش صنعت فولاد در حال حاضر مساله تامین گاز است و حتی در تولید برق نیز به گاز نیاز است و این چالش باعث شده تا این صنعت با مشکل و کاهش تولید همراه باشد. در واقع توسعه تولید گاز در کشور همگام با توسعه بخش صنعت نیست و رشد تولید گاز، کمتر از رشد بخش صنعت بوده است. صنعت فولاد ایران با وجود اینکه سهم کمی از کل مصرف گاز کشور دارد، به سیبل تبدیل شده و اولین بخشی است که در فصل سرما، مصرف گاز آن با محدودیت مواجه می‌شود. عملکرد مصارف گاز در صنایع فولاد نشان می‌دهد گاز طبیعی نقش مؤثری در رشد این صنایع داشته است. ایران دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد دنیا و جزو تولیدکنندگان رده اول آهن اسفنجی برپایه گاز در جهان است. بخش قابل توجهی از مصرف گاز در زنجیره ارزش فولاد به واحد‌های تولیدکننده آهن‌اسفنجی تعلق دارد و محدودیت در روند تامین گاز مورد نیاز واحد‌های فولادی کشور به منزله کاهش تولید در این زنجیره و در مواردی منجر به توقف تولید می‌شود.

فولادسازان کشور در ماه‌های گرم سال نیز با چالش جدی در تامین برق روبه‌رو بودند. چالشی که زمینه افت قابل توجه تولید آن‌ها را فراهم کرد. حال با شروع موج سرما، کمبود و قطع گاز به منزله وارد آمدن خسارات جدی دیگری به این صنایع خواهد بود. این کاهش تولید در صنایع بالادستی در بلندمدت باعث کاهش تولید در صنایع پایین دستی، کاهش اشتغال و افزایش قیمت خواهد شد که تبعات اجتماعی و اقتصادی را در پی خواهد داشت.

قطعا تا به امروز جلسات و نشست‌های بسیاری برای رفع این مشکل برگزار شده است؛، اما با این وجود چالش گاز با همکاری دولت و بخش خصوصی رفع خواهد شد.

مرتضی بلوکی، کارشناس رسانه

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

عناوین برگزیده