تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۲۱
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۲۴۵۹۸۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

قیمت گذاری محصولات فولادی، غیر منطقی است/ کاهش عرضه تولید کنندگان در بورس کالا با ادامه شیوه نرخ دستوری

‌می‌متالز - مدیرعامل مجتمع فولاد اردکان گفت: اگر دولت قصد ورود به قیمت گذاری محصولات فولادی و زنجیره فولاد را دارد باید کل زنجیره را قیمت گذاری کند نه اینکه یک مدت قیمت بیلت را پایین بیاورد و چندی بعد قیمت سفنجی را کاهش دهد، این شیوه قیمت گذاری جز رانت برای عده‌ای خاص نتیجه‌ای ندارد.

به گزارش می‌متالز، نوید قربان ابراهیمی با اشاره به تغییر فرمول قیمت گذاری آهن اسفنجی در بورس کالا افزود: قیمت گذاری دستوری دولت در زنجیره فولاد نتیجه مثبت نداشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد هر جایی که دولت به نام تنظیم بازار ورود کرده آن بازار با چالش مواجه شده است.

وی ادامه داد: در دنیا قیمت بازار براساس فرمول عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. اگر دولت قصد ورود به قیمت گذاری محصولات فولادی و زنجیره فولاد را دارد باید کل زنجیره را قیمت گذاری کند نه اینکه یک مدت قیمت بیلت را پایین بیاورد و مدت زمانی بعد بصورت دستوری قیمت اسفنجی را کاهش دهد. وقتی در بازار یک تولیدکننده محصول گندله را مثلا کیلویی چهار هزار تومان خریداری می‌کند چگونه می‌تواند آهن اسفنجی را با قیمت بالاتر خریداری کند.

قطعا این شیوه قیمت گذاری منطقی نیست و همیشه یک جای زنجیره سود را نامتناسب می‌کند و باعث ضرر بقیه حلقه‌های زنجیره و نا امیدی آن‌ها خواهد شد.

مدیرعامل مجتمع فولاد اردکان گفت: اگر شیوه قیمت گذاری متناسب و منطقی نباشد قطعا تولیدکنندگان در بورس شرکت نخواهند کرد و مواد اولیه و کالا‌های مورد نیاز خود را از بازار خریداری خواهند کرد و بورس کالا محلی برای معاملات اصلی آن‌ها بحساب نخواهد آمد.

ابراهیمی در باره خرید آهن اسفنجی از بورس کالا گفت: بورس کالا هنوز برای معاملات فولادی تولیدکنندگان محصوت فولادی جا نیفتاده است و حتی مشاهده شده که بسیاری از مواقع قیمت محصولات عرضه شده در بورس کالا از بازار بالاتر است و مواقعی نیز قیمت بازار از بورس کالا پیشی می‌گیرد.

وی افزود: از زمان ابلاغ بخشنامه الزام عرضه تمام محصولات فولادی به بورس کالا محصولات واحد تولیدی ما نیز در بورس کالا خرید و فروش و معامله می‌شود و هرهفته عرضه در بورس داشته‌ایم، ولی با توجه به فروش و تعهدات قبلی آهن اسفنجی به فولاد مبارکه، هرمزگان و اداره کل صنعت و معدن استان تلاش شد به این تعهدات یک به یک عمل شود و بیشتر تعهدات نیز بر مبنای قیمت بورس کالا بود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده