تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۳۲
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۲۴۵۹۹۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

عدم توازن در زنجیره فولاد، تنگنایی برای صادرات محصول نهایی

‌می‌متالز - عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران تصریح کرد: زمانی که توازن در هر حلقه زنجیره برهم زده شود، قیمت محصول نهایی افزایش می‌یابد و امکان صادرات آن کاهش خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، مصطفی عبدالهی درباره بهم خوردن توازن حاشیه سود در زنجیره فولاد افزود: اگر توازن تقاضا و قیمت در هر حلقه‌ای از زنجیره وجود نداشته باشد، آن بخش با مشکل رو به رو شده و به تعطیلی کسیده می‌شود.

وی افزود: امروز انجمن نورد با ارائه آهن اسفنجی با قیمت بالا به القایی مشکل داشته و یکی از دغدغه‌های انجمن نورد همین مساله است چرا که ما معتقد هستیم بخش خصوصی که در حوزه القایی هزینه کرده تا با تولید اشتغال ایجاد کند باید قیمت گذاری به شکلی باشد که آن‌ها امکان کار با یک سود حداقلی به کار خود ادامه دهند.

عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران با بیان اینکه روند نوسان در بورس نیز بین ۵ تا ۶ درصد است، تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های حمل و نقل بخش نورد نیز سود مناسبی را دریافت نکرده و به همین دلیل القایی‌ها نیز سود چندانی نصیبشان نمی‌شود.

عبدالهی ادامه داد: دولت در نظر داشته باشد اگر القایی‌ها امکان خرید آهن اسفنجی با قیمت مناسب را نداشته باشند و تولیدشان متوقف شود. اصولا در این شرایط قیمت آهن اسفنجی باید کاهش یابد تا سقف قیمت تمام شده ما پایین‌تر از قیمت جهانی باشد تا محصول نهایی انتهایی زنجیره امکان صادرات داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر در انتهای زنجیره قیمت افزایش پیدا کند، بازار به دلیل تولید بالای فولاد در کشور اشباع شده و اشکالاتی را به وجود خواهد آورد و امکان پرداختن به صادرات را نداریم و بنابراین سود باید درست تقسیم شود.

عبدالهی ضمن اشاره به اینکه گفته می‌شود، مجوز القایی‌ها برای تولید ذوبی بوده گفت: اگر مساله را به صورت طرح کنیم باید گفت واحدی مانند فولاد مبارکه برود و از خارج از کشور تامین کند و ذوبی‌های داخل را برای القایی‌ها بگذارد.

وی افزود: اگر دقت شود، ترکیه مواد اولیه را از سراسر دنیا با قیمت جهانی وارد می‌کند و محصول نهایی را تولید و به سراسر دنیا صادر می‌کند، اما ما که تمام زنجیره را دارا هستیم در تعادل آن به مشکل خورده ایم.

عبدالهی گفت: تولید شمش القایی کمک بزرگی را به صنعت نورد می‌می کند و اگر آن به مشکل برخورد کند، چشم انداز تولید فولاد کشور با قطعی گاز و برق حتما دچار خدشه خواهد شد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده