تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۲۹
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۲۴۵۹۹۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

واردات قراضه و ایجاد شرایط پایدار برای تولیدکنندگان فولادی/ تامین آهن اسفنجی سخت شد

‌می‌متالز - مدیرعامل و عضو هیات مدیره فولاد سفیددشت گفت: واردات قراضه برای تامین مواد اولیه واحد‌های فولادی با توجه به برنامه پنجم توسعه و تحقق تولید ۵۵ میلیون تن محصولات فولادی می‌تواند نقش عمده‌ای در ایجاد شرایط پایدار واحد‌های تولیدی داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، محمود ارباب زاده افزود: بخش عمده فولادسازی‌های کوچک کشور با کوره‌های القایی فعالیت دارند که حدود ۷۰ واحد القایی ظرفیت پایینی فعالیت دارند.

وی ادامه داد: با افزایش قیمت گاز و برق چنانچه واحد‌های کوچک فولادی بویژه القایی‌ها به سمت واردات قراضه بروند می‌توانند شرایط پایدارتری داشته باشند، چون اغلب این واحد‌ها در تامین مواد اولیه و آهن اسفنجی خود با مشکلات زیادی مواجهند.

این فعال صنعتی با اشاره به محدودیت سهمیه گاز و کنسانتره برای واحد‌های القایی تصریح کرد: برای تحقق برنامه پنجم توسعه و تولید ۵۵ میلیون تن محصولات فولادی، واردات قراضه می‌تواند نقش عمده‌ای در تامین مواد اولیه داشته باشد.

ارباب زاده گفت: با توجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی واردات قراضه و مصرف آن در تولید محصولات فولادی موجب کاهش مصرف گاز خواهد شد و طبیعتا مصرف برق را هم کاهش خواهد داد بنابراین بهتر است سیاست‌های وزارت صمت مبتنی بر واردات قراضه باشد، چون واردات قراضه به نفع کشور است.

وی قراضه و ضایعات آهن و فولاد را ماده اولیه تولیدات فولادی بسیاری از کشور‌ها ذکر کرد و افزود: کشور ترکیه همسایه غربی ما در حال حاضر تمام محصولات فولادی خود را از واردات قراضه تولید و تامین می‌کند.

مدیرعامل و عضو هیات مدیره فولاد سفیددشت درباره گران بودن قراضه وارداتی تصریح کرد: وقتی تمام محصولات زنجیره فولادی به سمت قیمت‌های جهانی می‌رود و گاز و برق مصرفی واحد‌های تولیدی هم با قیمت‌های جهانی محاسبه می‌شود و طبیعتا مواد اولیه هم باید با قیمت‌های جهانی محاسبه شود. تمام کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی جهان محصولات فولادی خود را از ابتدای زنجیره یعنی مواد اولیه تا محصولات نهایی با قیمت‌های جهانی محاسبه می‌کنند بنابراین خوب است محصولات فولادی ما نیز با قیمت‌های جهانی ارزیابی شود تا واردات قراضه به‌عنوان ماده اولیه گران تصور نشود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده