تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۰۱
بازدید: ۳۲۴
کد خبر: ۲۴۶۱۵۲

رستم قاسمی: لازمه توسعه سواحل مکران ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل است

‌می‌متالز - وزیر راه و شهرسازی در پیامی به کنفراس بین‌المللی اقیانوس شناسی خلیج‌فارس گفت: لازمه اجرای فرمایشات رهبر معظم انقلاب تمرکز بر زیرساخت‌های حمل‌ونقل به ویژه با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی است.

به گزارش می‌متالز، پیام رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به‌عنوان رئیس پنجمین کنفرانس بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس با شعار توسعه دریامحور به شرح زیر است؛

توسعه پایدار سواحل کشور یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل است. تاکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری مبنی بر تسریع در توسعه سواحل مکران اهمیت مناطق ساحلی را در برنامه‌های توسعه‌ای کشور دوچندان کرده است.

لازمه اجرای فرمایشات رهبر معظم انقلاب تمرکز بر زیرساخت‌های حمل‌ونقل به ویژه با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی است.

موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیک سواحل جنوبی ایران، وجود ذخائر عظیم آب دریا در مجاورت مناطق ساحلی و جاذبه‌های گردشگری متعدد در کنار حمل‌ونقل ترانزیتی دریایی و زمینی برای دسترسی کشور‌های آسیای میانه به آب‌های آزاد می‌تواند از جمله مهم‌ترین ظرفیت‌های بنیادی کشور و به‌عنوان منبع درآمدی مهمی برای این مناطق تلقی شود.

این مهم با ایجاد زیرساخت‌های لازم حمل‌ونقل و سکونتگاهی می‌تواند بهره‌برداری از این سواحل را فراهم آورد.

از سوی دیگر افزایش مخاطرات جوی مانند طوفان‌ها و تندباد‌های دریایی، خشکسالی و گردوخاک در مناطق ساحلی شمال و جنوب کشور نیز بر ضرورت افزایش ضریب ایمنی حمل‌ونقل دریایی تاکید دارد.

مخاطرات جوی می‌تواند زیست‌بوم‌های دریایی را تحت تاثیر قرار دهد. بخش پایه پیش‌بینی وضع هوا، اقلیم و دریا بر بهبود فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در دریا‌ها و سواحل انکارناپذیر است.

از این باید در پایش و پیش‌بینی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در سواحل کشور برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم. وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین متولیان توسعه حمل‌ونقل و سکونتگاهی سعی بر آن دارد بستر لازم را برای تحقق اهداف یاد شده فراهم کند.

از این رو پنجمین کنفرانس بین‌المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس با شعار خلیج‌فارس-توسعه دریامحور برگزار می‌شود تا با بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی و اجرایی این گردهمایی راه رسیدن به توسعه دریامحور هموارتر شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده