تاریخ: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۴۸
بازدید: ۳۱۵
کد خبر: ۲۴۶۲۹۰
سرویس خبر : انرژی
معامله گر یک شرکت کارگزاری:

بورس کالا فردا میزبان عرضه DOP است

‌می‌متالز - بورس کالای ایران فردا (چهارشنبه ۶ بهمن ماه) میزبان عرضه دی اکتیل فتالات است؛ بر اساس مصوبه ۲۲ آذرماه معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صمت، خریداران دی اتیل هگزانول به عرضه DOP در بورس کالا ملزم هستند.

به گزارش می‌متالز، موسوی معامله گر کالای کارگزاری ملل پویا در خصوص عرضه DOP در بورس کالا گفت: یکی از عرضه‌های فردای این محصول، از سوی شرکت کارا فیدار رادمان فراز صورت می‌گیرد و تناژ عرضه ۶۶ تن اعلام شده است.

این کارشناس بازار‌های کالایی افزود: گروه صنعتی فیدار علاوه بر محصول DOP شرکت کارا فیدار رادمان فراز که فرآیند پذیرش محصول را گذرانده و اکنون آماده عرضه می‌شود محصول دو شرکت زیرمجموعه دیگر خود را در صورت موافقت کمیته عرضه بورس کالا، به زودی روی تابلو خواهد برد.

وی ادامه داد: بنا بر اطلاعات رسیده حدود ۲۰ شرکت عرضه کننده این محصول در حال طی کردن فرآیند پذیرش و در نتیجه عرضه DOP در بورس هستند.

موسوی خاطرنشان کرد: روغن DOP از انواع روغن‌های پلاستی سایزر یا نرم کننده است که عمده مصرف آن به عنوان نرم کننده پی وی سی (پلی وینیل کلراید) است و جهت تولید انواع گرانول‌های پی وی سی شامل کابلی، شیلنگی، کفشی و سایر گرانول‌های تخصصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول در صنایع چرم مصنوعی و صنایع رنگ نیز کاربرد دارد، اما عمده مصرف آن همان نرم کننده صنعت پی وی سی می‌باشد.

به گفته این کارشناس از آنجایی که زمینه استفاده DOP در بازار بسیار گسترده است و صنایع بسیاری این ماده را مصرف می‌کنند لذا نیاز است که با فرهنگ سازی‌های لازم و اطلاع رسانی‌های به موقع نظیر محصول سیمان، شرایط مطلوبی برای عرضه این محصول و در نتیجه استقبال فعالان فراهم شود.

وی DOP را ماده‌ای استراتژیک خواند و تاکید کرد: این ماده به لحاظ قیمت گذاری و تخصیص به مشتریان دچار چالش شده و بهترین راهکار از نگاه کارشناسان و وزارت صمت برای رهایی از این چالش‌ها و شفافیت عرضه، تقاضا و قیمت‌های کشف شده، عرضه این محصول در بورس کالا است.

موسوی این اتفاق را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با اطلاع رسانی صحیح این عرضه‌ها و استقبال صنایع، شاهد کشف قیمت عادلانه برای عرضه کننده و خریدار در بورس کالا خواهیم بود.

این گزارش می‌افزاید، علاوه بر شرکت کارا فیدار رادان فراز، شرکت پتروشیمی فارابی نیز DOP خود را در بازار فرعی بورس کالا عرضه خواهد کرد که تناژ این عرضه نیز ۸۸ تن در نظر گرفته شده است.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده