تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۵۱
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۲۴۶۳۶۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سهم آذربایجان شرقی از تولید ناخالص ملی غیر قابل قبول است/ مدیری می‌خواهیم که عدالت را ترجیح بدهد

‌می‌متالز - استاندار آذربایجان‌شرقی با غیرقابل قبول توصیف کردن سهم استان از تولید ناخالص ملی گفت: این سهم در قیاس با ظرفیت‌های استان بسیار ناچیز است، چراکه برای نمونه تنها ۲۰ درصد از معادن استان مورد بهره‌برداری قرار گرفته و بسیاری از ذخایر استان در این حوزه دست نخورده باقیمانده است.

به گزارش می‌متالز، عابدین خرّم استاندار آذربایجان‌شرقی امروز شنبه در مراسم تکریم و تودیع رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: باید فعالیت‌های مدیران صنعت و تولید و فعالان این عرصه معطوف به بازگرداندن استان به جایگاه شایسته خود در حوزه صنعت، تجارت و اقتصاد و تولید باشد و این امر با وحدت و همراهی همه مدیران، صنعتگران و تولیدکنندگان محقق شدنی است.

وی با تأکید بر لزوم عملی شدن شعار‌های دولت سیزدهم در خصوص به‌کارگیری مدیران توانمند، کارآمد و شایسته، گفت: نباید مدیری بر سر کار باشد که با سیاست‌ها و راهبرد‌های دولت که مورد تأیید رهبری است، هم راستا و همراه نباشد، چراکه در دولت سیزدهم مدیران باید میدانی بوده و حضور مستمر در مناطق محروم و دور دست را به پشت میزنشینی ترجیح دهند تا شاهد تحقق عملی عدالت در گوشه گوشه کشور باشیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از بار اشتغال کشور را صنایع کوچک و زود بازده به دوش دارند، ادامه داد: با وجود این استان ما در تولید ناخالص ملی در قیاس با ظرفیت‌های خود وضعیت مناسبی ندارد و بخش عمده‌ای از قشر تحصیلکرده و جوان آذربایجان‌شرقی بیکار هستند.

وی افزود: برای رفع مشکل کار این قشر عظیم تحصیلکرده و جوان باید اقدام جدی انجام گیرد حتی اگر در آمار و ارقام اعلامی مربوط به این بخش وضعیت استان قابل قبول توصیف می‌شود، باید در مورد این آمار نیز بازنگری شود و در دام خوش‌بینی حاصل از این اعداد و ارقام گرفتار نشویم، چراکه فضای حاکم بر خانواده‌ها در زمینه اشتغال فرزندان گویای واقعیت‌های متفاوتی است.

خرّم توجه به صنایع پایین‌دستی به ویژه دانش بنیان و فناور را یکی از اولویت‌های حوزه صمت عنوان و خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات بخش صنعت حتماً باید از شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم، چراکه حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه همین شرکت‌های نوآور و خلاق هستند و باید این نقیصه رفع و از علم و دانش به‌روز جوانان فعال در این عرصه استفاده کنیم تا در رقابت صادراتی در بازار‌های بین‌المللی وضعیت بهتری پیدا کنیم.

وی تأکید کرد: فعال‌سازی دیپلماسی مرزی با کشور‌های همسایه مهم‌ترین اولویت اقتصادی مدیریت اجرایی استان بوده که بخش صنعت و تولید پیش آهنگ این موضوع است، چرا که به دلیل غفلت از این ظرفیت ویژه که به واسطه همجواری با کشور‌هایی مانند آذربایجان، ترکیه، ارمنستان و حتی گرجستان، جایگاه خاصی را برای آذربایجان‌شرقی ایجاد کرده، نتوانسته‌ایم ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی و اقتصادی استان را در مجامع بین‌المللی و نمایشگاه‌های خارجی آنگونه که باید و شاید ارائه و معرفی کنیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی حوزه منابع معدنی را از دیگر ظرفیت‌های مغفول مانده استان دانست و افزود: جای تأسف است که بدانیم در حوزه معادن کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت موجود در آذربایجان‌شرقی مورد استفاده قرار گرفته، چرا که معادن دست نخورده‌ای با میلیارد‌ها تن ذخیره در این استان داریم که می‌توانند چندین برابر معدن مس سونگون از لحاظ درآمد و اشتغال‌زایی برای استان مفید باشند و بر همین اساس باید برنامه‌ای هوشمند و هدفدار در این حوزه توسط مجموعه صمت تهیه و اجرا شود.

خرم یادآور شد: در ماه‌های گذشته با همکاری دستگاه‌های مختلف بخش عمده‌ای از صنایع راکد و نیمه فعال آذربایجان‌شرقی به چرخه فعالیت بازگشته‌اند و فعال کردن واحد‌هایی که با ظرفیت پایین در حال کار هستند، باید مورد توجه جدی باشد و با احیای مسیر‌های فراسرزمینی در کشور‌های همسایه بتوانیم سهم استان از رشد هشت درصدی پیش‌بینی شده توسط دولت برای سال آینده را محقق کنیم.

وی، به نقش بازاریان، تولیدکنندگان و صنعتگران در دوران سخت کرونا نیز اشاره کرد و گفت: این اقشار با وجود مشکلات و محدودیت‌های بی‌شمار در فعالیت‌های خود با مناعت طبع و اخلاص آنچه در توان داشتند در ایام سخت کرونا در اختیار اقشار آسیب‌پذیر قرار دادند در حالی که بازار و تولید خود تعطیل بود، اما دست یاری نیازمندان را می‌فشردند.

استاندار آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: مجموعه صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این خصوص نقش‌آفرینی ارزنده‌ای داشته و امیدواریم با تغییر مدیریتی جدید در حوزه صمت استان شاهد رشد تصاعدی در حوزه فعالیت‌های این مجموعه باشیم و با توجه به ظرفیت شهرک‌های صنعتی، با تشکیل تیم کاری منسجم در حل کمبود‌ها و مشکلات این حوزه نیز اهتمام ویژه‌ای انجام گیرد.

در این مراسم صابر پرنیان به عنوان رئیس سازمان جدید صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی معرفی شد.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده