تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۶
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۲۴۶۷۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مهم‌ترین اصطلاحات گمرکی را بشناسید

‌می‌متالز - در این مقاله قصد داریم درباره اینکه گمرک چیست و اصطلاحاتی مهمی مانند ثبت سفارش کالا و ترخیص کالا صحبت کنیم.

به گزارش می‌متالز، گمرک در کنار عوامل دیگری مانند شرکت‌های بیمه، بانک‌ها و موسسه‌های حمل و نقل نقش بسیار مهمی در اعمال سیاست‌های بازرگانی، توسعه تجارت قانونی و بین‌المللی کشور و جلب سرمایه‌های خارجی بر عهده دارد و به عنوان مهم‌ترین و کلیدی‌ترین اجراکننده مقررات مربوط به تجارت جهانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در همه کشور‌ها به عنوان مجرای صادرات و واردات روی جوانب اقتصادی تاثیر به سزایی دارد. در امور مربوط به صادرات و واردات بازرگانان و افرادی که در حوزه ترخیص کردن کالا فعالیت می‌کنند، باید به خوبی با اصطلاحات گمرکی آشنا باشند. یاد گرفتن این اصطلاحات برای شرکت‌های تجاری و بازرگان‌هایی که اصلی‌ترین فعالیت آن‌ها صادرات و واردات کالا است، جزو امور ضروری محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم درباره اینکه گمرک چیست و اصطلاحاتی مهمی مانند ثبت سفارش کالا و ترخیص کالا صحبت کنیم.

گمرک چیست؟

اولین سوالی که پیش می‌آید این است که گمرک چیست؟ گمرک نهاد یا سازمان دولتی کارآمدی است که به راحت شدن تجارت و تامین درآمد از طریق بازرگانی خارجی با اجرای سیاست‌های اقتصادی کمک می‌کند. مدیریت تمام امور مرتبط به جابه‌جایی مسافران و کالا‌های وارداتی یا صادراتی و اجرای مقررات ترازیت کالا برعهده این نهاد است. گمرک از دیدگاه بین‌ المللی به این صورت تعریف می‌شود که سازمانی دولتی است که موظف است قوانین امور مربوط به صادرات و واردات، انبار یا جا به جایی کالا یا مسافرین را اعمال کرده و حقوق و عوارض را وصول نماید. تمام دولت‌ها برای اجرای سیاست‌های اجتماعی، اقتصادی و مالی خود به این سازمان مهم نیاز‌مند هستند.

واژه نامه‌ی بین المللی گمرک آن را این گونه تعریف کرده است:

گمرک یا CUSTOMS یک سازمان دولتی است که مجری کلیه قانون‌های گمرکی و وصول حقوق و عوارض و همچنین مجری و مسئول تمام قوانین و مقرراتی است که برای واردات و صادرات کالا و همچنین انبارکردن و هرگونه جابه حای آن باید صورت گیرد.

اصطلاح گمرکی ترخیص کالا چیست؟

ترخیص کالا یکی از مهم‌ترین اصطلاحات گمرک است. به طور کلی می‌توان گفت ترخیص کالا به معنای انجام کلیه اقداماتی است که شما برای آزاد کردن کالا‌های وارداتی و صادراتی خود از گمرک انجام می‌دهید. اقدامات حمل و آزاد سازی کالا به طور معمول توسط صاحبان کالا و یا نماینده قانونی آن‌ها (ترخیص کار) انجام می‌شود.

ترخیص کار به همه قوانین گمرکی تسلط کامل داشته و با تکیه بر دانش و تجربه خود در کم‌ترین زمان ممکن کالا را ترخیص می‌کند. با توجه به نوع کالا مجوز‌های مورد نیاز برای ترخیص باید از سازمان‌هایی مانند سازمان مبارزه با مواد مخدر، سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان بهداشت و ... دریافت شود.

مراحل ترخیص عبارتند از: ثبت اظهارنامه در سامانه EPL، مراحل اظهار هویت و تعیین مسیر، مرحله کنترل کالا، گرفتن مجوز‌های لازم، بررسی تعرفه کالا و تطبیق آن توسط کارشناس، پرداخت هزینه صندوق و صادر شدن سند ترخیص، مراجعه به انبارداری و صدور مجوز بارگیری و خروج کالا از کمرگ. برای انجام این مراحل باید از بین شرکت‌های بازرگانی صادرات و واردات کالا، یک شرکت معتبر را انتخاب کنید. این شرکت‌ها مراحل ترخیص را با رعایت الزامات، قوانین و مقررات انجام می‌دهند. هنگام انتخاب شرکت بازرگانی به مواردی مانند تجربه و سابقه شرکت، آشنا بودن به مقررات و تخلفات، مسلط بودن به همه مراحل ترخیص و پشتیبانی کامل از مشتریان و پاسخ به همه سوالات آن‌ها توجه ویژه داشته باشید.

اصطلاح گمرکی ثبت سفارش کالا چیست؟

یکی از مهم‌ترین الزاماتی که برای وارد کردن قانونی کالا به کشور مورد نیاز است، ثبت سفارش است. هر شخص حقیقی و حقوقی برای اینکه بتواند کالای مورد نظر خود را به صورت قانونی وارد کند لازم است ابتدا مجوز ثبت سفارش کالا را از سازمان توسعه و تجارت کشور اخذ کرده و سپس فرآیند ثبت سفارش کالا را انجام دهد. البته دقت داشته باشید که مجوز ثبت سفارش کالا در بازه‌ی زمانی ۳ تا ۶ ماهه قابل استفاده است و در صورت عدم استفاده از آن باید تمدید شود. در این پروسه مشخصات کالای وارداتی به صورت کامل و براساس پیش فاکتور دریافت شده از فروشنده در سامانه جامع تجارت ایران ثبت می‌شود. ثبت، پیگیری، امکان ویرایش اطلاعات و پرداخت‌های مورد نیاز، خدمات ارائه شده در این سامانه برای شخص یا شرکت وارد کننده کالا هستند. ارتباط سامانه جامع تجارت ایران با نهاد‌هایی مانند گمرک، بانک مرکزی، اداره امور مالیاتی و ... باعث تسهیل امور بازرگانی و مراحل ترخیص کردن کالا‌های وارداتی شده است و دیگر نیاز نیست با مراجعه حضوری روند تجارت با اسناد و مدارک یا معاملات بین‌المللی را طی نمود.

اطلاعات پیش فاکتور بر اساس نسخه اصلی فروشنده، نحوه ثبت کالا‌های بانکی یا غیر بانکی، اطلاعات مربوط به حمل و نقل، استاندارد‌های و مجوز‌های مورد نیاز برای واردات کالا، مشخصاتی مانند وزن، انواع بسته‌بندی، درج کردن کد تعرفه کمرگ، پرداخت کردن کارمزد، دریافت کد ثبت سفارش اطلاعاتی هستند که حتما باید در این سامانه وارد شوند. مراحل ثبت سفارش کالا عبارتند از: ثبت پیش فاکتور در سامانه جامع تجارت ایران، دریافت کوتاژ وارداتی، تامین ارز و پیش ثبت سفارش.

برای ثبت سفارش به مدارکی مانند کارت بازرگانی دارای اعتبار، کارت عضویت وزارت بازرگانی، اصل پیش فاکتور و کپی آن، نام خریدار و آدرس او، نام فروشنده و آدرس او، مشخصات کالا به طور کامل، قیمت کالا و مبلغ کرایه حمل و نقل، وزن، نام کشور فروشنده و تولیدکننده کالا، نام کشور خریدار، نام ارز، نحوه پرداخت، نام کمرگ کشور واردکننده، تاریخ صدور پیش فاکتور با تاریخ انقضا، وارد کردن شماره استاندارد کالای وارداتی، ترجمه رسمی پیش فاکتور‌های غیر انگلیسی و فارسی و کاتالوگ کالا‌ها یا ماشین آلات وارداتی و آنالیز کالا‌های شیمیایی مورد نیاز است.

ترخیص کالا از گمرکات کشور از طریق شرکت طا‌ها فیدار خلیج فارس

همان‌طور که می‌دانید همه اشخاص حقیقی و حقوقی برای صادرات و واردات کالا باید تشریفاتی را مانند آماده کردن مدارک و مجوز‌های لازم، ثبت اظهارنامه، محاسبه و پرداخت هزینه‌هایی مانند سود بازرگانی و ... را طی کنند. برای انجام این امور بهتر است که به سایت شرکت طا‌ها فیدار خلیج فارس با آدرس اینترنتی https://www.tahakhalij.ir مراجعه شود. تجارت و کسب کار در فضای رقابتی موجود در بازار زمانی می‌تواند سودآور باشد که توسط یک تیم باتجربه و حرفه‌ای مانند مجموعه بازرگانی طا‌ها فیدار خلیج فارس انجام شود.

کالا‌های وارداتی یا صادراتی که توسط این شرکت ترخیص می‌شوند شامل انواع پیچ و مهره، انواع شیرآلات، لوازم یدکی، پارچه، خشکبار، لوازم‌التحریر، پوشاک، توالت فرنگی، یراق آلات، روشویی و چینی آلات بهداشتی، کاغذ، دوچرخه و ... هستند. این شرکت خدمات ترخیص و ثبت سفارش را با کم‌ترین قیمت و با سرعت بالا انجام می‌دهد. هدف این شرکت بازرگانی معتبر کمک به بهبود چرخه اقتصاد و صنعت ایران در مسیر اجرای تمام مقرات و قوانین مربوط به گمرک است. ترخیص‌کاران این شرکت برای ترخیص برخی از کالا‌ها در گمرک بوشهر تخفیف ۲۳ درصدی در نظر می‌گیرند.

منبع: خبرگزاری برنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده