تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۴۶
بازدید: ۴۵۳
کد خبر: ۲۴۶۹۰۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

روند قیمت جهانی زغال سنگ با افزایش تنش در اوکراین

‌می‌متالز - کمبود عرضه و بحران اوکراین و روسیه نگرانی‌ها را در مورد عرضه انرژی افزایش می‌دهد. قیمت جهانی زغال سنگ در ژانویه بیش از یک سوم جهش کرد و به دلیل کمبود عرضه و تنش بین روسیه و اوکراین به بالاترین حد خود در اکتبر ۲۰۲۱ رسید. شاخص زغال سنگ نیوکاسل به ۲۶۲ دلار در هر تن رسید.

به گزارش می‌متالز، بازار زغال سنگ به ممنوعیت صادراتی یک ماهه توسط تامین کننده اصلی اندونزی واکنش نشان داد که در پی مقررات جدید فروش بازار داخلی در اوج فصل گرمایش اروپا، تحویل را متوقف کرد. این ممنوعیت قرار است در ۳۱ ژانویه برداشته شود، اما کارشناسان در مورد حجم زغال سنگی که بازار‌ها ممکن است داشته باشند نامطمئن هستند. مقامات اندونزیایی می‌گویند که تنها معدنچیانی که از قوانین جدید پیروی کرده اند اجازه خواهند داشت صادرات را از سر بگیرند.

همچنین نگرانی‌هایی در مورد نتیجه بحران روسیه و اوکراین وجود دارد. افزایش نیرو‌های روسیه در نزدیکی مرز اوکراین با خشم غرب روبرو شده است که مسکو را با تحریم در صورت درگیری نظامی تهدید کرده است. برخی کارشناسان گمانه زنی می‌کنند که روسیه ممکن است در واکنش به تحریم ها، عرضه گاز به اروپا را قطع کند. تحلیلگران می‌گویند که اگر این اتفاق بیفتد، اروپا که در حال حاضر کمبود گاز دارد و قیمت کالا‌ها در ماه‌های گذشته تقریباً دو برابر شده است، ممکن است بارگیری زغال سنگ را آغاز کند. بر اساس داده‌های غول نفت و گاز بریتانیا، شرکت‌های برق اروپایی از اواسط سال ۲۰۲۱ پس از کاهش سهم خود در مصرف جهانی زغال سنگ، در میان فشار به سمت انرژی سبزتر، واردات زغال سنگ را افزایش داده‌اند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که اروپا قرار است در این ماه ۵.۵۸ میلیون تن زغال سنگ حرارتی وارد کند که بالاترین رقم ماهانه از سال ۲۰۱۹ و بیش از ۱ میلیون تن بیشتر از میانگین ماهانه واردات زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۱ است.

تحلیلگران انتظار دارند قیمت زغال سنگ در ماه فوریه کاهش یابد، زیرا فصل سرما در نیمکره شمالی به پایان می‌رسد، اما آن‌ها ادعا می‌کنند که اگر روسیه تحویل گاز به اروپا را متوقف کند یا صادرات زغال سنگ را متوقف کند، این وضعیت می‌تواند تغییر کند.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده