تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۰
بازدید: ۲۷۳
کد خبر: ۲۴۷۵۵۲
سرویس خبر : انرژی

همه مشترکان بزرگ برق کشور تا پایان سال به کنتور هوشمند مجهز می‌شوند

‌می‌متالز - مدیرکل هوشمندسازی و فناوری نوین توانیر گفت: تا پایان امسال کلیه مشترکان باقیمانده در صنعت، کشاورزی، ادارات و بخش‌های بزرگ تجاری، مجهز به کنتور هوشمند خواهند شد و مشترکان پرمصرف بخش خانگی نیز تا پایان تابستان کنتور‌های هوشمند را دریافت خواهند کرد.

به گزارش می‌متالز، هادی مدقق، مدیرکل هوشمندسازی و فناوری نوین توانیر با اشاره به تعداد کنتور‌های هوشمند نصب شده در کشور اظهار کرد: تاکنون برای یک میلیون مشترک، کنتور هوشمند نصب شده است که عمده این مشترکان در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، ادارات و مشترکان بزرگ تجاری است و بخشی از مشترکان خانگی نیز از این کنتور‌های نسل جدید استفاده می‌کنند.

کنتور‌های هوشمند با کنتور‌های دیجیتال فعلی فرق دارد

مدیرکل هوشمندسازی و فناوری نوین توانیر با بیان اینکه "اولین نسل کنتور‌های مورد استفاده همان کنتور‌های الکترومکانیکی است که از سال ۸۴ خط تولید و واردات آن متوقف شد"، گفت: نسل دوم کنتورها، دیجیتال هستند؛ از ۸۴ سال تاکنون نزدیک به ۲۰ میلیون کنتور دیجیتال نصب شده است که برخی از مشترکان به اشتباه این کنتور‌های دیجیتال را هوشمند می‌دانند، اما در حقیقت نسل سوم همراه با توسعه فناوری ارتباطات که در دنیا مورد استفاده قرار گرفته است به عنوان کنتور‌های هوشمند محسوب می‌شوند که از امکانات آن می‌توان به دریافت و تبادل اطلاعات از طریق مودم برای رصد و ارائه گزارش لحظه‌ای به مشترکان اشاره کرد.

وی افزود: کشور ایران در دسته اولین کشور‌های منطقه بود که این طرح را شروع کرد، اما هنوز در سطح وسیعی برای مشترکان نصب نشده است.

به گفته وی هم اکنون شرکت‌های تولید کننده نسل سوم کنتور از حمایت‌های فنی و فضای کسب و کاری توسط توانیر بهره‌مند شده اند و خط دانش فنی و نرم افزاری آن کاملاً بومی سازی شده است.

وی اضافه کرد: کنتور‌های هوشمند برای افزایش کیفیت برقرسانی طراحی شده است که با کنترل و بررسی ولتاژ شبکه از بسیاری از صدمات به وسایل برقی جلوگیری خواهد کرد.

هزینه هر کنتور هوشمند برای مشترکان خانگی و تجاری ۷۵۰ هزار تومان است

مدقق با بیان اینکه "نصب کنتور‌های هوشمند همراه با مودم ساخت داخل، برای مشترکان تک فاز خانگی و تجاری حدود ۷۵۰ هزار تومان هزینه دارد که بر اساس بودجه ۱۴۰۰، مشترکان می‌توانند هزینه این کنتور‌ها را در اقساط ۲۴ ماهه بپردازند"، گفت: برای مدیریت مصرف در ادارات دولتی مقرر شده است که میزان مصرف این سازمان‌ها پس از پایان زمان اداری به ۱۰ درصد میزان مصرف آن‌ها محدود شود.

مدقق با اشاره به برنامه کوتاه مدت توانیر برای جایگزینی کنتور‌های هوشمند در شبکه اظهار کرد: تا پایان امسال کلیه مشترکان باقیمانده در صنعت، کشاورزی، ادارات و بخش‌های بزرگ تجاری مجهز به کنتور هوشمند خواهند شد و که با توجه به سهم مصرف آن‌ها می‌توان بر ۵۵ درصد مصرف برق شبکه برق را مدیریت کرد.

وی افزود: در ادامه این برنامه، مشترکان پر مصرف خانگی نیز تا تابستان سال آینده کنتور هوشمند دریافت خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده